اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

گام‌های اجرایی برای بازگشت زرجوب و گوهرود به دامان طبیعت

رودخانه زرجوب و گوهررود دو روخانه مهم در استان گیلان هستند که در سالیان گذشته با ورود فاضلاب دچار آلودگی شدید شده و اکنون و پس از سفر رئیس جمهور به گیلان، کارهای عملیاتی آغاز و منشأ آلودگی این دو رودخانه مشخص و اقدامات لازم انجام شده است.

گام‌های اجرایی برای بازگشت زرجوب و گوهرود به دامان طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: رشت یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای شمال کشور است که به لطف پروردگار دو رودخانه مهم از وسط آن عبور می‌کند.

دو رودخانه زرجوب و گوهررود آنطور که از اسمشان مشخص است نماد زیبایی و زلالی بوده و تداعی کننده ماهیگیری و شنا و تفریح و چشم نوازی در شهر رشت بوده که به راحتی می‌شد از این ظرفیت بالقوه در راستای رشد اقتصادی و افزایش  حضور گردشکر در این شهر کمک کرد.

 در سالیان گذشته رودخانه زرجوب و گوهر رود که روزی نماد زیبایی و زلالیو پاکی بود، اکنون با ورود فاضلاب‌های شهری، روستایی، بیمارستانی و صنعتی به یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان تبدیل  شده است.

آب شرب و کشاورزی بخشی و حتی آب مورد نیاز تالاب بین المللی انزلی که زیستگاه بسیاری از موجودات زنده و ماهیان می‌باشد از این دو رودخانه تأمین می‌شود، از این رو در چندسال گذشته مردم گیلان بارها اعتراض و نگرانی خود را از وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهررود به گوش متولیان امر رسانند.

احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت از سال‌های گذشته به ویژه قبل از سفر رئیس جمهور به گیلان در بهمن ماه سال گذشته به مطالبه عمومی تبدیل شده‌ بود و شهروندان به ویژه ساکنان حاشیه زرجوب و گوهررود از بی‌مهری‌ها نسبت به این رودخانه‌ها نگران بودند، آنان از آلودگی و بوی نامطبوع این رودخانه‌ها به ویژه در روزهای گرم، گلایه داشتند.

در سالیان گذشته هیچ نهادی به طور مستقیم خود را موظف به حل مشکل آلودگی در دو رودخانه زرجوب و گوهررود نمی‌دانست تا اینکه پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر حل فوری معضل زیست محیطی در دو رودخانه زرجوب و لزوم شناسایی منشأ آلودگی، کار اجرایی و عملیاتی متولیان امر در استان گیلان و به دستور نماینده عالی دولت در این استان آغاز شد.

دستور رئیس جمهور مبنی بر شناسایی منشأ آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود

کارشناسان حوزه محیط زیست معتقدند مادامی حل احیای رودخانه زرجوب و گوهررود به اولویت مسؤولان مبدل نشود، به طور یقین نتیجه مطلوب محقق نشده و متأسفانه اعتبار چند ۱۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته به منظور احیای و ساماندهی این دو رودخانه نیز به درستی هزینه نشده بود.

شدت آلودگی در دو رودخانه زرجوب و گوهر رود به حدی زیاد و خطرناک بوده است که باعث شد نماینده عالی دولت  در گیلان وضعیت اسفناک این دو رودخانه با اولویت سطح هشدار به گوش مسؤولان مربوطه و رئیس جمهور رسانده و همین امر سبب شد تا حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی  در سفر خود به استان گیلان از این دو روخانه بازدید کرده و پس از شنیدن درد و دل مردم اطراف رودخانه زرجوب و گوهر دستور فوری به وزرای مربوطه برای ساماندهی این دو رودخانه  را در جلسه شوری اداری استان گیلان صادر کرد.

به گفته رئیس جمهور مشکلات ناشی از آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب باید ساماندهی و منشأ آلودگی‌های این رودخانه‌ها رفع شود، زیرا این دو رودخانه یکی از جلوه های زیبا و جاذبه‌های گردشگری است و مسؤولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند.

 


شناسایی منشأ آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود

پس حضور رئیس جمهور در گیلان، جلسه‌ای میان استاندار گیلان و معاون اول رئیس جمهور و سپس معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار که ماحصل آن جلسات متعدد تشکیل یک تیم کارشناسی متشکل از محیط زیست، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای به منظور شناسایی هرچه سریعتر منشأهای آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود بوده است.

با توجه به اینکه بررسی منشأهای آلودگی در دو رودخانه مهم شهر رشت باید از چندین جهت مورد بررسی قرار می‌گرفت، کارهای عملیاتی آغاز و مشخص شد که منشأ آلودگی رودخانه گوهررود زندان لاکان و منشأ آلودگی رودخانه زرجوب فاضلاب‌های خانگی، شهری، بیمارستانی و صنعتی می‌باشد.

پس از مشخص شدن عوامل آلوده کننده دو رودخانه مهم در استان گیلان، کارهای اجرایی به منظور رفع آلودگی آغاز و بعد از مشاهدات و بازدیدهای میدانی، اقدامات لازم در جهت ساماندهی فاضلاب‌ها به ویژه تصفیه‌های زندان لاکان و بیمارستان‌های رشت انجام شد.

 

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا 

طبق گفته نماینده عالی دولت در استان گیلان با تلاش‌های صورت گرفته منشا آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود شناسایی و مشخص شد که زندان لاکان عامل آلوده کننده رودخانه گوهر رود است لذا به این منظور تصفیه خانه زندان لاکان در هفته دولت افتتاح و منشا آلودگی این رودخانه عظیم به کلی بعد از مدتی از بین می‌رود. 

اسدالله عباسی می‌گوید یکی دیگر از منشاهای مهم آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، فاضلاب بیمارستان‌ها می‌باشد به این منظور تمامی بیمارستان‌های گیلان دستور می‌دهم تصفیه خانه‌های فاضلاب خود را احداث و یا ساماندهی کرده و آب سالم بر اساس شاخص‌های محیط زیست وارد رودخانه‌ها کنند. 

طبق اعلام کارشناسان منشا آلودگی زرجوب شیرابه‌های پسماند سراوان، فاضلاب‌های خانگی، شهری، بیمارستانی و صنعتی است و بر همین اساس و به گفته استاندار گیلان، تصفیه خانه شیرابه سراوان به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده است و همچنین در خصوص فاضلاب شهری هم قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده و مقرر شد پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تصفیه فاضلاب شهری از طریق تهاتر نفت تامین شود. 

به گفته یکی از اهالی منطقه، در گذشته بارها مسؤولان از این رودخانه‌ها بازدید کرده‌اند و ما هم گلایه‌ها را مطرح کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است، ولی بعد از سفر رئیس جمهور به گیلان شاهد برخی اقدامات در خصوص رفع آلودگی رودخانه‌های زرجوب وگوهررود هستیم.

بی‌شک، لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، راه‌اندازی تصفیه‌خانه زندان لاکان، راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های بیمارستان‌های رازی، پورسینا و شفا و همچنین تکمیل تصفیه‌خانه لندفیل سراوان اقدامی مهم در کاهش رفع آلودگی این دو روخانه در سه الی چهارسال آینده است.

 

 


انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول