اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آنچه درباره کرونا باید بدانید

سازمان بهداشت جهانی و جامعه پزشکی کشورمان به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس توصیه‌های بهداشتی را به اطلاع مردم رسانده که شست و شوی مرتب دست با آب و صابون و محلول الکل، ضدعفونی کردن سطوح و عدم حضور بی‌مورد در مکان‌های پرخطر و شلوغ از جمله این توصیه‌ها است.

آنچه درباره کرونا باید بدانید

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کرونا ویروس (COVID-۱۹) در روزهای اخیر یکی از موضوعات داغ و تیتر نخست جراید و رسانه‌های کشور بوده و در فضای مجازی بازار شایعات داغ شده است!

سازمان بهداشت جهانی و جامعه پزشکی کشورمان به‌منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس توصیه‌های بهداشتی را به اطلاع مردم رسانده که شست و شوی مرتب دست با آب و صابون و محلول الکل، ضدعفونی کردن سطوح و عدم حضور بی‌مورد در مکان‌های پرخطر و شلوغ از جمله این توصیه‌ها است.

۲۰ استان درگیر ویروس کرونا

ویروس کرونا برای نخستین بار در استان قم مشاهده‌شده و بلافاصله دو استان تهران و گیلان نیز به این ویروس آلوده شدند؛ طبق آخرین آمار رسمی توسط وزارت بهداشت ۲۰ استان درگیر ویروس کرونا بوده و ۲۴۵ تن به این ویروس مبتلا شدند؛ از این تعداد ۲۶ تن فوت کردند.

استفاده از ماسک برای محافظت مقابل ویروس کرونا لازم است؟

تب‌وتاب خرید انواع ماسک‌های صورت این روزها به اوج خود رسیده و عده‌ای با احتکار و گران‌فروشی امنیت روانی جامعه را هدف قرار داند؛ سایز ویروس کرونا در حد نانومتر بوده و ماسک‌های معمولی کمکی در عدم نفوذ این ویروس به مجاری تنفسی نمی‌کند؛ ماسک‌های فیلتردار نظیر N۹۵ و N۹۹ نیز کمک چندانی نمی‌کنند، هنگام دم و بازدم مقداری بخارآب از دهان خارج‌شده و راه را برای مرطوب شدن و ورود ویروس هموار می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک‌های صورت را به‌منظور محافظت از بیماری‌های تنفسی مانند کرونا ویروس‌ها برای افرادی که سالم هستند و حال آن‌ها خوب هست «توصیه نمی‌کند؛»

این ارگان توصیه می‌کند که استفاده از ماسک‌های صورت برای افرادی که علائم کرونا را نشان می‌دهند به‌منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به دیگران، صورت گیرد، همچنین استفاده از ماسک‌های صورت برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در یک مکان نزدیک (در خانه یا یک مرکز درمانی) از شخصی مراقبت می‌کنند، حیاتی و مهم است.

دستگاه بخور هیچ تأثیری در جلوگیری از انتقال کرونا ندارد

باز کردن مجاری تنفسی با استفاده از پماد، ویکس، انواع بخورها به‌هیچ‌وجه از سوی پزشکان توصیه نشده و راه را برای ورود عوامل ویروسی و باکتریایی هموار می‌کند؛ استفاده از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، دود کردن اسپند و استفاده از شلغم، سیر، پیاز و تربچه کمکی در نابودی ویروس نمی‌کند.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، سیر یک غذای سالم است که می‌تواند خواص ضد میکروبی داشته باشد اما مدرکی مبنی بر اینکه خوردن سیر از مردم در برابر ویروس کرونا محافظت کرده باشد در دست نیست.

به گفته مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی مرطوب کردن محیط با استفاده از دستگاه‌های بخور، اثری در جلوگیری از انتقال کرونا ویروس ندارد.

وی تأکید کرده تغییر دمای هوای در جلوگیری از انتشار ویروس مؤثر بوده و ازآنجایی‌که با گرم شدن هوا تجمعات در محیط‌های سرپوشیده کمتر می‌شود، انتقال بیماری از افراد به یکدیگر کاهش می‌یابد.

شست و شوی منظم بینی با آب‌نمک باعث پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود؟

تأثیر حمام نمک و شست و شوی منظم بینی با آب‌نمک از جمله شایعاتی است که این روزها داغ شده و عده‌ای سودجو در پی سوءاستفاده هستند؛ استفاده از نمک در بخش باکتریایی قابل‌استفاده بوده و این سلول‌ها را خشک کرده و از بین می‌برد این در حالی است که ویروس‌ها مایع سلولی نداشته و موجود زنده نیستند ازاین‌رو نمک هیچ تأثیری بر روی ویروس ندارد.

سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده هیچ مدرکی در رابطه بااینکه شست و شوی بینی باعث پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌شود وجود ندارد و شست و شوی منظم بینی با آب‌نمک تاکنون از عفونت‌های دستگاه تنفسی پیشگیری نکرده است.

به گفته این سازمان مدارک جزئی وجود دارد که نشان می‌دهد شست و شوی منظم بینی با آب‌نمک تنها باعث تسریع در بهبود سرماخوردگی رایج می‌شود.

کرونا ویروسی بی‌خطر یا کشنده؟

چندی پیش ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ اغلب استان‌های کشور را درگیر کرده و عده‌ای از هم‌وطنان نیز جان خود را از دست دادند؛ ویروس کرونا خطر بسیار کمتری نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ داشته و میزان کشندگی این ویروس کمتر از سه درصد است.

استراحت و تغذیه مناسب در کنار رعایت عوامل بهداشتی نظیر شست و شوی منظم دست‌ها با آب و صابون (دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی‌گراد) یا محلول ضدعفونی‌کننده از آیتم‌های مؤثر در مواجه با ویروس کرونا است؛ ویروسی که کمترین میزان کشندگی را دارد و سیستم ایمنی بدن به‌راحتی توان مقابله با این بیماری را دارد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی افراد در هر سنی می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند ولی این ویروس بر روی سالمندان و افرادی با زمینه بیماری‌های مزمن مانند دیابت، آسم، بیماران کلیوی و قلبی و ضعف سیستم ایمنی اثر بیشتری دارد و افرادی که سیستم ایمنی قوی‌تری دارند خیلی راحت به مقابله با این ویروس می‌پردازند.

پاک‌سازی سطوح با محلول‌های ضدعفونی‌کننده

به گفته سازمان بهداشت جهانی استفاده از روغن کنجد روی پوست مانع واردشدن ویروس کرونا به بدن نمی‌شود؛ این سازمان تأکید کرده مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده وجود دارند که می‌توانند سطوح را از وجود این ویروس پاک کنند، این مواد شامل مواد ضدعفونی‌کننده و سفیدکننده بر پایه کلر، اتر، اتانول ۷۵ درصد، پراستیک اسید و کلروفرم است.

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، قراردادن مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده روی پوست یا زیر بینی بی‌فایده بوده و تأثیری روی ویروس ندارند و از طرفی تماس این مواد شیمیایی با پوست خطرناک است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول