اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۵ دستگاه خودروی ون جوابگوی حمل و نقل جمعیت ۴۰ هزار نفری معلولان کلانشهر شیراز نیست

رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولین فارس گفت: اختصاص ۵ دستگاه ون برای حمل و نقل جمعیت ۴۰ هزار نفری معلولان فارس جوابگو نیست، لازم است تا شهردار شیراز نسبت به مصوبه خرید ۵دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولان و جانبازان، در اسرع وقت اقدام کند.

۵ دستگاه خودروی ون جوابگوی حمل و نقل جمعیت ۴۰ هزار نفری معلولان کلانشهر شیراز نیست

 سعید فانی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی،با انتقاد از کم توجهی برخی مدیران و مسوولان به وضعیت افراد دارای معلولیت در کشور، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از این مسئولان در ارتباط با حقوق افراد دارای معلولیت دچار شعار زدگی شده اند، در حالیکه همگان به این موضوع اذعان دارند که مشکلات معلولان با شعار حل نمیشود. 

 وی افزود: شعار زدگی موضوعی است که دامنگیر بخشی از مدیران شده و آنان به جای اینکه پیگیر مطالبات این دسته از افراد باشند با وعده های بی عمل آنان را روز به روز ناامیدتر میکنند.

رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولان فارس با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان یادآور شد: از ابتدای سال ۹۷ که این قانون توسط دولت به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ شده ، تا به امروز تعدادی از بندهای آن اجرایی نشده است. 

فانی با ذکر این نکته که اجرایی شدن‌ ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از معلولان، مساویِ با حل بخش عمده ای از مشکلات افراد دارای معلولیت است، تاکید کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون‌ جامع حمایت از معلولان، دولت مکلّف است تا به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، حداقل حقوق اداره کار را پرداخت کند که نمیکند. 

واریز مبلغ بسیار ناچیز مستمری، جوابگوی نیازهای بهداشتی یک هفته افراد دارای معلولیت نیست

دستیار استاندار فارس در امور معلولان با اشاره به مبلغ ناچیز مستمری مددجویان بهزیستی ابراز تاسف کرد و گفت: واریز مبلغ بسیار ناچیز مستمری به حساب افراد دارای معلولیت نه تنها جوابگوی حتی هزینه های یک هفته لوازم بهداشتی مصرفی آنان نمی شود بلکه این افراد با بسیاری مشکلات دیگر از جمله درمان، معیشت ، اجاره مسکن ،ایاب و ذهاب و غیره مواجه می باشند.

فانی تاکید کرد: جدای از مسائل معیشتی این دسته افراد ، تهیه لوازم و تجهیزات توانبخشی که نیاز اولیه معلولان به شمار میرود نیز به گرفتاریهای دیگر معلولان با واریز این مستمری ناچیز می افزاید. 

این فعال حوزه حقوقی افراد دارای معلولیت در استان فارس،ابراز کرد: با توجه به روند روبه رشد تورم در بازار و افزایش افسار گسیخته قیمتهای لوازم و تجهیزات توانبخشی، متاسفانه قدرت خرید این افراد روز به روز کمتر و مشکلات آنان بسیار حاد شده است.

مسئولان در مواجهه با معلولان رفع تکلیف نکنند

وی ضمن انتقاد سازمانهای مختلف که این افراد را به سمت سازمان بهزیستی پاس کاری میکنند، عنوان کرد: به دلیل اینکه سازمان بهزیستی متولی افراد دارای معلولیت است اما مشاهده میشود که مطالبات گوناگون این افراد که عمدتاً ربطی به سازمان بهزیستی ندارد نیز به این سازمان ارجاع داده میشود، در حالیکه تمامی این سازمانها و وزارت خانه ها در قبال افراد دارای معلولیت همان مسئولیتی را دارند که در قبال سایر شهروندان دارند،منتها برای اینکه از خودشان رفع تکلیف کنند توپ را به زمین سازمان بهزیستی می اندازند و بهزیستی هم با آن بودجه محدود خود نمیتواند از پس انبوه مشکلات این افراد بر آید. 

وظیفه بهزیستی در قبال مسکن‌ معلولان، هماهنگی بین بخشی است نه بیشتر!

دستیار استاندار فارس در امور معلولان متذکر شد: متولی مسکن در کشور، وزارت راه و شهرسازی است اما دیده میشود که این افراد در مواجهه با درخواست خود به سمت بهزیستی هدایت میشوند در حالیکه این وظیفه وزارت مربوطه است و بهزیستی تنها نقش هماهنگی بین بخشی دارد. 

فانی، سازمان بهزیستی را حلقه رابط بین افراد دارای معلولیت با وزارت خانه های متبوع دانست و بیان کرد: در بحث اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان محدودی مثل سازمان بهزیستی کشور با آن بودجه اندک خود نمی تواند گره گشای اشتغال معلولان باشد اما متاسفانه اینگونه جا افتاده است که تمامی مشکلات افراد دارای معلولیت را به بهزیستی حواله دهند این در حالیست که سازمان بهزیستی با امکانات محدود خود نمیتواند جوابگوی معضلات این دسته افراد در حوزه اشتغال باشد. 

نارضایتی معلولان، حاصل کم کاریها و اجرایی نشدن مصوبات قانونی است

رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولین فارس با بیان اینکه رسیدگی نکردن به مطالبات افراد دارای معلولیت باعث نارضایتی های شدید در بین افراد معلول سراسر کشور شده و حتی منجر به اعتراضات گسترده در برخی استانها شده، تصریح کرد: این نارضایتی ها ناشی از کم کاری و عدم اجرای مصوبات قانونی است که قبلاً توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

او خواستار توجه نمایندگان مجلس یازدهم برای اجرایی شدن قانون جامع معلولان در ماههای پایانی فعالیت خود شد و ابراز کرد: از نمایندگان مجلس درخواست دارم در این فرصت باقی مانده تا پایان فعالیت مجلس یازدهم راه چاره ای برای این موضوع بیندیشند و با ساماندهی قانون جامع حمایت از معلولان برگ زرینی بر افتخارات مجلس در رابطه با رعایت حقوق افراد دارای معلولیت بیفزایند. 

 فانی، ضمن قدردانی از برخی اقدامات در حوزه معلولان، عنوان کرد: هر چند این اقدامات در جای خود قابل تحسین است اما در حدی نبوده که بتواند مشکلات افراد دارای معلولیت را بصورت کامل حل کند. 

شهرستانهای فارس بی بهره از مناسب سازی اماکن و معابر عمومی

رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولان فارس در ادامه با گریزی به معضلات افراد معلول در حوزه مناسب سازی معابر و اماکن عمومی اظهار کرد: هر چند در حوزه مناسب سازی معابر و اماکن عمومی اقداماتی در کشور انجام و ستادهای مناسب سازی در برخی استانها تشکیل شده اما در بعضی استانها این روند به کندی انجام میشود.

او بیان داشت: متاسفانه در حوزه مناسب سازی محیط اگر اقدامی هم صورت میگیرد در مراکز استانهاست و عمدتاً شهرستانها از این موارد بی بهره اند. 

دستیار استاندار فارس در حوزه معلولان تاکید کرد: در ماده ۲ قانون‌جامع حمایت از معلولان به مناسب سازی اماکن و معابر عمومی صراحتاً اشاره و اعلام شده است که تمامی دستگاهها و سازمانهای دولتی و‌مجموعه هایی که به نوعی با افراد جامعه سر و کار دارند موظفند که تمامی امکانات و استاندارهای لازم برای دسترسی افراد دارای معلولیت ، سالمندان و جانبازان فراهم سازند.

 وی ادامه داد: علیرغم اقدامات بسیار ارزشمندی که در شیراز به عنوان مرکز استان فارس در حوزه مناسب سازی انجام شده ولی هنوز در تعدادی از شهرستان های استان مناسب سازی محیط به شکل مطلوب انجام نشده‌ و متاسفانه هیج توجهی هم به کمیته مناسب سازی و تشکیل منظم جلسات آن نمی شود.

۵ دستگاه خودروی ون جوابگوی حمل و نقل جمعیت ۴۰ نفری معلولان کلانشهر شیراز نیست

 نابسامانی در حوزه حمل و نقل عمومی ویژه معلولان از دیگر نکاتی بود که این فعال حوزه افراد دارای معلولیت به آن اشاره داشت و گفت: در کلانشهر شیراز تنها ۵ دستگاه خودروی ون برای حمل و نقل معلولان از سوی شهرداری اختصاص داده شده که جوابگوی جمعیت ۴۰ هزار نفری افراد دارای معلولیت در این کلانشهرنیست. 

 این فعال حوزه حقوقی معلولان فارس بر لزوم‌افزایش تعداد دستگاههای ون برای جابجایی افراد دارای معلولیت در شهرستان شیراز تاکید کرد و یادآور شد: به رغم مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر خرید ۵ دستگاه دیگر از این خودروهای ون، متاسفانه هنوز اقدامی توسط شهرداری برای خرید این خودرها صورت نگرفته که انتظار می رود شهردار شیراز در اسرع و قت، خریداری وسایل حمل و نقل عمومی بویژه ون های ویژه افراد دارای معلولیت را در دستور کار خود قرار دهد تا بخشی از این مشکلات این افراد حل شود. 

 رئیس شورای هماهنگی تشکلهای مردم نهاد معلولان فارس متذکر شد: مشکلات افراد دارای معلولیت بقدری زیاد است که تنها عزم جدی مسئولین میتواند بخشی از آن را مرتفع کند.

پایان پبام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول