اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دودِ بیدود در چشم مردم!/ ماندگار شدن دوچرخه‌های نارنجی در شیراز به چه قیمتی؟!

دوچرخه‌های نارنجی رنگ دی‌ماه ۹۸ بود که پس از بستن بار و بنه‌شان از پایتخت راهی شهر شیراز شدند تا عنوان شهر ملی دوچرخه را با خود به همراه بیاورند، اما این روزها در حالی زمزمه‌های رفتنشان از شیراز هم به گوش می‌رسد که در گوشه و کنار خبرهایی از اصرار به تمدید قرارداد با این شرکت خاص و پرداخت پول هنگفتی به انها شنیده می‌شود!

دودِ بیدود در چشم مردم!/ ماندگار شدن دوچرخه‌های نارنجی در شیراز به چه قیمتی؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دوچرخه‌های اشتراکی که به‌عنوان یک پروژه سرمایه‌گذاری به شهر شیراز آمدند و گرچه به دلیل قیمت مناسب در حق اشتراک توانستند در میان مردم خود را جا کنند؛ اما هیچ پیوست فرهنگی برای آنها در نظر گرفته نشد و در برخی موارد شان سومین حرم اهل بیت(ع) نیز برای آنها لحاظ نشد.

دوچرخه‌های اشتراکی بیدود با یک قراداد هنگفت به صورت ودیعه برای ۷۰ هزار دوچرخه و پرداخت حق اشتراکِ پیش پیش از سوی شهرداری شیراز به میدان آمدند و دو سالی در شیراز ماندگار شدند و حالا که حرف از رفتنشان به میان آمده برخی با اصرار و پرداختن پول بیشتر می‌خواهند این دوچرخه‌ها را در سومین حرم اهل بیت(ع) نگه دارند!

امروز اما شرایط ماندن این دوچرخه‌ها در شیراز به گونه دیگری رقم خواهد خورد، به‌طوری که در ابتدا قرارداد این شرکت با شهرداری شیراز به صورت ودیعه و پرداخت یارانه بود و در پایان آنچه باقی مانده بود به حساب شهرداری برمی‌گشت اما این‌بار قرار است ضمن افزایش تعداد دوچرخه‌ها از ۷۰ هزار به ۱۷۰ هزار عدد به ازای هر دوچرخه مبلغی حدود ۱۰۰ هزار تومان به عنوان حق اشتراک به حساب شرکت واریز شود که عدد بسیار بزرگی خواهد شد.

این موضوع که مصوبه کمیسیون حمل و نقل شورا را نیز دارد، روز گذشته با اصرار معاونت حمل و نقل شهرداری و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قرار بود که در دستور کار شورای شهر قرار بگیرد تا به هر نحو ممکن این مهمان‌های نارنجی در شیراز بمانند اما عملی نشد.

گرچه دوچرخه به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل مورد استفاده برخی افراد به ویژه قشر نوجوان و جوان است و یک تفریح سالم تلقی می‌شود اما به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود؛ چراکه مردم از تاکسی، اتوبوس و مترو بیشتر استفاده می‌کنند لذا اگر کمی عاقلانه فکر کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که بجای پرداخت حق اشتراک ۹۵ هزار تومان به ازای ۱۷۰ هزار دوچرخه که مبلغ هنگفتی می‌شود به نوسازی تاکسی‌ها توجه کرد یا اتوبوس‌های بیشتری خرید و در اختیار سیستم حمل و نقل عمومی قرار داد و یا حتی آن را صرف اتمام خط دوم مترو کرد.

سوال اینجاست که آیا نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده شهر اولویت بیشتری دارد یا اضافه شدن ۱۷۰ هزار دوچرخه به سیستم حمل و نقل ما؟ قطعا استفاده از دوچرخه بسیار مورد تاکید است اما بدون شک در اولویت قرار ندارد.

حال باید دید اصرار بر تمدید قرارداد با مبلغ بالا برای استفاده از دوچرخه که در پایتخت هم سر و صدای زیادی ایجاد کرد و آنجا هم ماندگار نشد اما حالا می‌خواهد به هر نحوی در فارس لنگر ببندازد، دقیقا چیست؟

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول