اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ایجاد تکنولوژی نوین پزشکی

یک شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، توان خود را بر تولید دو ابزار در حیطه تشخیص پزشکی گذاشته است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ایجاد تکنولوژی نوین پزشکی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دنیا روز به روز به سمت قله‌های علم و تکنولوژی حرکت کرده و عرصه دانش بنیان ها از اهمیت ویژه ای در این بحبوحه برخوردار است. کشورهای مختلف با سرمایه گذاری در قسمت های مختلف و حوزه های گوناگون دانش بنیان، سعی بر ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند.

حوزه دانش بنیان پزشکی از بخش هایی است که در کشورمان و به طور ویژه در شیراز موفق عمل کرده و تعداد زیادی شرکت موفق در این عرصه در شیراز و فارس درحال فعالیت می‌باشد.

شرکت دانش بنیان رایکا افزار پارس، با فعالیت در زمینه طراحی سیستم های تخصصی پزشکی در سال ۸۷ کار خود را آغاز کرد و محصولاتی نظیر سیستم تصویربرداری و گزارش های اندوسکوپی و کولونوسکوپی را به جامعه ارائه داده است.

مدیرعامل شرکت رایکا افزار پارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: سیستم تصویربرداری و گزارش‌های اندوسکوپی و کولونوسکوپی در نوع خودش بی نظیر بود زیرا برای اولین بار، سیستم گزارش گیری به صورت کامل طراحی شده که تمام بخش‌های من مورد نیاز پزشکان در اختیار آنان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ابتدای کار برای پزشکانی که تا پیش از این عادت داشتند گزارش‌های خود را به صورت دستی بنویسند، کار با این نرم افزار دشوار بود اما با کمک بخش آی تی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر سیدعلیرضا تقوی کار خود را شروع کردیم; سیستم آرشیو تصاویر پزشکی که هزینه بسیار پایینی نسبت به مدل های خارجی دارد و تنها سیستمی است که دارای گزارشات ساختاریافته به فرمت Dicom-SR می باشد.

محمد فرجادیان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ نصب در سطح کشور داشته اند، گفت: در ادامه کار را توسعه داده و سیستم آرشیو تصاویر پزشکی را به صورت بومی طراحی و پیاده سازی کردیم که جزء سیستم های با تکنولوژی بالا به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پیاده سازی این نرم افزار در مراکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: در ادامه با بهره‌گیری بیشتر از هوش مصنوعی، سیستم مدیریت برنامه ریزی و عملکرد را توسعه داده و در چند سازمان بزرگ پیاده سازی شد.

این فعال حوزه دانش بنیان در خصوص دیگر محصولات این شرکت اظهار داشت: سیستم هوشمند داشبوردساز از دیگر محصولات مجموعه ما می باشد که به صورت هوشمند می تواند داده های هر کسب و کاری را مدل نماید.

وی در توضیح داشبوردساز و مزیت های آن تصریح کرد: هر سازمان و شرکتی جهت مدیریت بهتر اجزا خود نیاز دارد اطلاعات درونی و بیرونی خود را در لحظه بتواند ببیند و تصمیمات درست را مدیران اتخاذ نمایند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایکا افزار پارس ادامه داد: جالب است بدانید ۹۰ درصد کسب و کارها ۵ سالگی خودشان را نمی بینند مهمترین دلیل شکست آنها استفاده نکردن از درست و دقیق از داده هاست  و ما در جهانی زندگی می کنیم که داده ها پادشاهی می کنند، بدون دسترسی به اطلاعات مناسب و درک داده ها، سازمان شما در هنگام تصمیم گیری استراتژیک در معرض خطا و سقوط قرار خواهد گرفت.

وی در توضیح اپلیکیشن آساموز گفت: اپلیکیشن آساموز که در گوگل پلی و اپل استور قابل دسترس است، شبکه ای اجتماعی می باشد که محیطی امن را برای آموزش مهیا می نماید.

فرجادیان اضافه کرد: حق کپی رایت در این اپلیکیشن رعایت می شود به نحوی که کاربران نمی توانند آموزش ها را کپی و نشر دهند و از همه مهمتر سرعت بالای آن در نمایش و ویدئوها به صورت آنلاین می باشد.

وی در توضیح دیگر محصولات این شرکت گفت:  محصول دیگر سیستم پرونده الکترونیک سلامت ماست که به پزشکان جهت تشخیص بهتر و ارسال نسخ مطب به سامانه سپاس و بیمه ها کمک می نماید و جدید ترین دستاورد ما سامانه انلاین تشخیص کووید می باشد که در مرکز درمانی این امکان را می دهد که اطلاعات دستگاه سی تی اسکن در تصویربرداری ریه در هنگام ارسال به سیستم آرشیو تصاویر پزشکی پردازش شده و کووید را تشخیص داده و میزان درگیری ریه شخص را اندازه گیری می کند و اطلاعات را به سیستم آرشیو تصاویر پزشکی در کنار سایر تصاویر سی تی بیمار ارسال نماید و به پزشکان در تشخیص بهتر کمک شایانی می نماید.

این فعال حوزه دانش بنیان در خصوص دغدغه‌های مجموعه خود گفت: تعداد نیروهای متخصص در کشور کم هستند که خود معضلی مهم است و دغدغه دیگر ما عدم حمایت به موقع مسؤولان از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد که باعث عدم استفاده محصولات تولید داخل می گردد.

وی در خصوص برنامه های شرکت رایکا افزار پارس بیان کرد: ما در سال جاری تمام تمرکزمان را بر توسعه ابزار هوشمند مدیریتی  و تولید دو ابزار قدرتمند تشخیصی در حوزه پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی گذاشته ایم.

فرجادیان خطاب به مردم گفت: از مردم تقاضا دارم به جوانان اعتماد کنند و از تولیدات داخل بیش از پیش استفاده نمایند، ابزارها و تکنولوژی های جدید را در کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهند تا راندمان و بهره وری خود را بالا ببرند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول