اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نشانه‌های گازگرفتگی را بشناسید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در افراد مختلف، بسیار متفاوت ظاهر می‌شود، گفت: در ‏برخی افراد این علائم به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ نیز بروز پیدا می‌کند.

نشانه‌های گازگرفتگی را بشناسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را بسیار جدی و خطرناک دانست و بر رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرما تاکید کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه متاسفانه مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج بسیار شایع است، اظهار داشت: با رعایت نکات بسیار ساده در شروع فصل سرما می‌توان خانواده و عزیزان خود را از بروز این مسمومیت حفظ کرد.

علائم و نشانه‌های مسمومیت با CO در افراد مختلف، مشابه نیست

محمدی خاطرنشان کرد: مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌طعم و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های‎ فسیلی مانند ‏نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب تولید می‌شود.‌‏

وی بیان کرد: علائم و نشانه‌های مسمومیت با این گاز در افراد مختلف، بسیار متفاوت ظاهر می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در ‏برخی افراد علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ نیز بروز پیدا می‌کند.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان چیست؟

محمدی تشریح کرد: در تماس طولانی با مونوکسید کربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، وزوز گوش، خواب‌آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و حتی مرگ رخ می‌دهد و تماس ‏طولانی‌مدت حتی با مقادیر کم این گاز نیز می‌تواند فرد را به بیماری‌های قلبی ـ عروقی مبتلا کند.

وی برخی علائم ‏مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کودکان را تهوع، استفراغ و اسهال عنوان کرد و گفت: در کودکان این علائم با مقادیر کمتری از این گاز نیز ‏بروز پیدا می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: تماس طولانی‌مدت با این گاز به‌ویژه در کودکان می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و ‏کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.‌‏

روند نزولی آمار مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن از سال ۹۰

محمدی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم در زمینه رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، از سال ۹۰ شاهد روند نزولی در آمار مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن هستیم، اظهار کرد: اما همچنان مسمومیت با این گاز خطرناک درصد بالایی از مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده که می‌توان با رعایت نکاتی ساده به طرز چشمگیری از این آمار کاست.

وی توصیه کرد: شهروندان هنگام مواجهه با انواع مسمومیت‌ها بلافاصله با شماره ۱۱۵ اورژانس و شماره ۱۹۰ مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو تماس بگیرند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول