3 روز پیش

بازنگری در الگوی استقرار صنایع آب‌بَر

ایده و راهکار

بازنگری در الگوی استقرار صنایع آب‌بَر و مدیریت کلان منابع آبی کشور

جناب آقای دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران موضوع: درخواست بازنگری در الگوی استقرار صنایع آب‌بَر و مدیریت کلان منابع آبی کشور با سلام و تحیات؛ احتراماً، پیرو دغدغه‌های مطرح شده در پویش ملیِ مدیریت منابع آبی کشور (آغاز شده از مهرماه ۱۳۹۹)، بدین‌وسیله ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات شجاعانه و آینده‌نگرانه در حوزه حکمرانی آب، نکات ذیل به استحضار می‌رسد: ۱. آمایش سرزمین و تغییر استراتژی استقرار صنایع: تمرکز صنایع انرژی‌بر و آب‌بَر (نظیر فولاد، ذوب‌آهن و پتروشیمی) در مناطق مرکزی و کویری ایران، با اصول نوین آمایش سرزمین و ظرفیت‌های اکولوژیک این مناطق در تعارض جدی است. انتقال قطب‌های صنعتی مذکور به سواحل مکران ، حاشیه دریای عمان و دریای خزر، نه تنها بحران‌های آبی فلات مرکزی را کاهش می‌دهد، بلکه با دسترسی به آب‌های آزاد، پتانسیل‌های صادراتی و ترانزیتی کشور را تقویت کرده و الگوی توسعه متوازن را محقق می‌سازد. ۲. تاب‌آوری زیرساختی و پدافند غیرعامل: تجمع نامتوازن صنایع در فلات مرکزی، علاوه بر تشدید بحران‌های زیست‌محیطی نظیر فرونشست زمین (که به عنوان یک تهدید امنیتی برای زیرساخت‌ها محسوب می‌شود)، با اصول پدافند غیرعامل نیز در تضاد است. تمرکززدایی از کلان‌شهرها و انتقال صنایع به نوار ساحلی، راهکاری استراتژیک برای توزیع عدالت اقتصادی، کاهش مهاجرت‌های ناشی از تنش آبی،بیکاری و افزایش ضریب امنیت پایدار در مناطق مرزی است. ۳. اصلاح الگوی مصرف و مدیریت تقاضا: بحران آب تنها محدود به بخش صنعت نیست؛ ناترازی در بخش کشاورزی (عدم رعایت الگوی کشت) و راندمان پایین تجهیزات سرمایشی (مانند کولرهای آبی با نرخ تبخیر بالا) در مناطق خشک، منابع استراتژیک آب را به سرعت تخلیه می‌کند. لذا تدوین سند جامع اصلاح الگوی مصرف و جایگزینی تکنولوژی‌های بهره‌ور در بخش خانگی و کشاورزی، برای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی و بین‌استانی در آینده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. با عنایت به نص صریح کلام الهی و سیره ائمه معصومین (ع) در اتقان امور (عملکرد کیفی)، از آن مقام محترم تقاضا داریم با دستور تشکیل یک کارگروه ویژه تحول در استقرار صنایع و مدیریت منابع آب، نسبت به تدوین نقشه راه عملیاتی جهت: الف) توقف توسعه صنایع آب‌بَر در مناطق دارای تنش آبی شدید. ب) ارائه مشوق‌های قانونی جهت انتقال واحدهای صنعتی فعلی به سواحل جنوبی و شمالی. ج) بازنگری در استانداردهای مصرف آب در صنایع و بخش خانگی.اقدام مقتضی مبذول فرمایند. حیات کریمه نسل‌های آتی، مرهون تصمیمات متقن و علمی امروزِ دستگاه اجرایی کشور است.

رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان پدافندی کشور، فعالان محیط زیست، زاگرس نشینان، زاینده رود

سوال

چرا مجتمع پتروپالایشگاه میمه احداث نشد؟!

چرا مجتمع پتروپالایشگاه میمه احداث نشد؟! از این بابت این سوال را می پرسیم ، چرا که مهندس غلامعلی سرتاج مدیر عامل شرکت مجتمع پتروپالایشگاه شمال منطقه میمه در مصاحبه‌ای در۱۷ اسفند ۱۳۸۷ اظهار داشتند: نزدیکی به خطوط لوله نفت و گاز، واقع شدن در مرکز کشور با لحاظ نمودن مسائل امنیتی، نزدیکی به شاهراه ­های اصلی و کریدور شمال – جنوب – شرق و غرب، نزدیکی به خطر راه­ آهن قطار سریع­ السیر اصفهان – تهران، برخورداری از امکانات بالقوه و بالفعل استان اصفهان، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، امکان تأمین آب از منابع آبی موجود، وجود نیروهای متخصص در استان اصفهان و رعایت مسائل زیست محیطی از دلایل انتخاب منطقه میمه برای اجرای طرح احداث مجتمع پتروپالایش شمال اصفهان می­ باشد. پالایشگاه این مجتمع به عنوان نخستین واحد، تا ۳ سال آینده به بهره­ برداری می­ رسد.... البته آن گونه که پیداست، باید گفت که دلایل و مزایای مذکور برای احداث مجتمع پتروپالایشگاه در منطقه میمه، پا برجابوده و هست و خواهد بود ، اما شاهدیم که با گذشت بیش از یک دهه ، خبری از احداث مجتمع پتروپالایشگاه در منطقه میمه نیست که نیست؟! به راستی چرا...؟!

غلامعلی سرتاج، وزارت نفت / شركت ملی نفت ايران

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

نمایش گزارش

12:49 - 1 تیر 1405

40 بازدید