بررسی حقوقی اظهارات عباس عبدی از حیث تعرض به حرمت و حیثیت اجتماعی مردم
مطالبه

بررسی حقوقی اظهارات عباس عبدی از حیث تعرض به حرمت و حیثیت اجتماعی مردم

بسمه تعالی ریاست محترم قوه قضائیه دادستان محترم کشور با سلام؛ احتراماً، ما امضاکنندگان این درخواست، با تأکید بر لزوم رعایت همزمان آزادی بیان، مسئولیت اجتماعی گویندگان و حرمت اشخاص و گروه‌های اجتماعی، نسبت به اظهارات منتشرشده و منتسب به آقای عباس عبدی در یکی از یادداشت‌های رسانه‌ای، که در آن از تعبیر «یک اقلیت رانتی از کف خیابان» استفاده شده، اعتراض و تقاضای رسیدگی داریم. از نظر افکار عمومی، این عبارت درباره بخشی از مردمی که در اجتماعات و تجمعات عمومی حضور داشته‌اند، می‌تواند متضمن معنایی تحقیرآمیز، خلاف کرامت شهروندی و موجب تخفیف شأن اجتماعی آنان تلقی شود؛ به‌ویژه آن‌که چنین تعابیری در فضای رسانه‌ای، واجد آثار گسترده اجتماعی و مستعد ایجاد تنش، دو‌قطبی‌سازی و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی است. اگرچه بعداً توضیحی از سوی ایشان منتشر شده و اظهار شده که منظور، همه افراد حاضر در اجتماعات نبوده است، لکن با توجه به انتشار اولیه عبارت مزبور و برداشت‌های گسترده ایجادشده، انتظار می‌رود مراجع ذی‌صلاح موضوع را از حیث: احتمال اهانت یا به‌کارگیری الفاظ و تعابیر موهن نسبت به گروهی از مردم و شهروندان، لزوم صیانت از حقوق معنوی و حیثیت اجتماعی مردم، و نیز ضرورت شفاف‌سازی عمومی در قبال اظهاراتی که قابلیت برداشت توهین‌آمیز دارند، مورد بررسی قرار دهند. لذا از مرجع/نهاد مسئول تقاضا می‌شود: موضوع را به‌صورت دقیق و منصفانه بررسی کند؛ در صورت احراز ابهام یا ظهور در معنای توهین‌آمیز، نسبت به الزام به توضیح، رفع ابهام، اصلاح یا عذرخواهی رسمی اقدام شود؛ چنانچه از نظر مرجع صالح، رفتار مزبور واجد وصف حقوقی یا کیفری باشد، اقدامات قانونی مقتضی وفق مقررات انجام گیرد. بدیهی است این درخواست، ناظر بر رسیدگی قانونی و بی‌طرفانه است و متضمن انتساب قطعی هیچ عنوان مجرمانه‌ای پیش از تصمیم مرجع صالح نیست.

رئیس محترم قوه قضائیه، دادستان محترم کل کشور جهت استحضار، وزیر دادگستری

1000
پیگیری از مسئول مربوطه
10٬000
پیگیری از عالی ترین مسئول
23:46 - 16 اردیبهشت 1405
جامعه




111 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌اخبار فارس‌من‌
@My_Farsnews18 اردیبهشت 1405
سلام کاربر گرامی، مطلبی مشابه درخواست شما قبلاً ثبت شده است. لطفاً با امضای آن و افزایش تعداد امضاها، این پویش را در سطح بالاتری برای پیگیری قرار دهید.لینک پویش:https://farsnews.ir/barayeiranjan/1778098604005302205https://farsnews.ir/Alishariatzadeh/1778145370846670562
تصویر نمایه‌ی ‌علی شریعت زاده‌
علی شریعت زاده

@Alishariatzadeh  •  17 اردیبهشت 1405

«دفاع از حرمت مجاهدان خیابانی» «خیابان، خط مقدم جهاد است»
مطالبه

«دفاع از حرمت مجاهدان خیابانی» «خیابان، خط مقدم جهاد است»

به نام خدای عدل‌گستر تذکر و مطالبه عمومی از قوه قضاییه و رئیس جمهور محترم بار دیگر شاهد خط بطلانی بر ارزش‌های انقلابی و حرمت‌شکنی آشکار در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌سازی کشور هستیم. جای تأسف عمیق است که آقای عباس عبدی، که به عنوان عضو شورای راهبردی انتخاب کابینه و تدوین سیاست‌های دولت چهاردهم منصوب شده‌اند، در مقاله‌ای با عنوان توهین‌آمیز «مردم موافق نظرات یک اقلیت رانتی از کف خیابان نیستند»، خط مقدم جهاد مردمی را نشانه گرفته‌اند. ایشان جمعیتی که به فرمان و با تأکید مقام معظم رهبری، قریب به هفتاد روز است با روحیه جهاد مومنانه و در کف خیابان‌ها و معابر، مقابل تجاوز و توطئه آمریکا و اسرائیل ایستاده‌اند را از دایره «مردم» خارج کرده و آن بزرگواران را «اقلیت رانتی» خطاب کرده‌اند. این فاجعه بزرگ‌تر از آن است که یک تحلیل شخصی باشد؛ این اهانتی آشکار به شعور و ایمان ملت عظیمی است که با جان خود از امنیت و کیان ملی دفاع می‌کنند. ضمنا از این هنجارشکنی توهین‌آمیز که توسط علی احمدنیا، رئیس امور اطلاع‌رسانی دولت، در کانال شخصی ایشان بازنشر یافته است، به شدت اعلام انزجار می‌کنیم. لذا ما امضاکنندگان این پویش، دو درخواست قاطع داریم: اول: از جناب آقای دکتر پزشکیان (رئیس جمهور محترم): جامعه منتظر اقدام عملی شماست. این سخنان نه تنها با گفتمان وفاق ملی در تضاد است، بلکه توهین به پایگاه اجتماعی نظام است. بدین وسیله از شما تقاضا داریم: 1. رسماً از مجاهدان مومن و مردم شریف ایران به خاطر این توهین عذرخواهی کنید. 2. هرچه سریعتر، آقای علی احمدنیا رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و آقای عباس عبدی را به دلیل عدم صلاحیت اخلاقی برای عضویت در شورای راهبردی دولت، عزل نموده و ضمن برخورد اداری، حمایت خود را از ارزش‌های انقلابی اثبات کنید. دوم: از ریاست محترم قوه قضاییه و دادستان کل کشور: سکوت در برابر این اظهارات، به معنای جواز حرمت‌شکنی است. این مقاله مصداق بارز «تشویش اذهان عمومی» و «اهانت به مردم مومن و متدین» است که در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان (آمریکا و اسرائیل) با ایمان و حضور در صحنه، سهیم در جهاد کبیر هستند. لذا از شما درخواست می‌کنیم: بدون اغماض و اطاله دادرسی، با استناد به قوانین مجازات اسلامی (مانند ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی درباره توهین و ماده ۵۱۱ درباره تحریک و تشویش اذهان عمومی)، نسبت به احضار و برخورد قضایی با آقای عباس عبدی اقدام فوری به عمل آورید. تذکر نهایی: مردم کف خیابان، «اقلیت رانتی» نیستند؛ آنها عمود خیمه انقلابند. مرز میان انتقاد و اهانت را هیچ‌کس حق ندارد جابه‌جا کند. ما امضا می‌کنیم: _«عدالت را حتی علیه خودمان می‌خواهیم، نه اینکه هتاکان حرمت ۷۰ روز جهاد را رها کنیم.» **نحوه انتشار پیشنهادی:** لطفاً این متن را با هشتگ‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید: #هتک_حرمت_مردم_خیابان #عزل_عباس_عبدی #برخورد_قضایی_با_تشویش_اذهان #ما_همان_اقلیت_رانتی_ایم

ریاست محترم قوه قضائیه، دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب مردم ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله سید مجتبی خامنه ای

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

@user1708934576018 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
باید نفری که این حرف را در دهان عبدی گذاشته هم به مردم معرفی شود این حرف از دهن عبدی بزرگتر هست !

@user170910002506890086718 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
متاسفم برای آقای عبدی که فهم شان از جامعه اینقدر مخالف واقعیته

@user17747301563618 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
لعنت بهش اینا باید اعدام بشن

@Zeinabsalehiii18 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
واقعا براش متاسفم که خطاب به مردم مبعوث شده رهبر شهید چنین میگویند

@user170910149147210473618 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
این موجود پلید یا احمقه یا خائندر هر دوصورت باید کاری باهاش کنند ک درس عبرت بشه

تصویر نمایه‌ی ‌9**3324‌
@Jbayani5818 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
باید این افراد در زندان باشند حیف آزادی

@user17120870647518 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اشخاص بی خاصیتی مثل عبدی و زیبا کلام باید محاکمه شوند!!!

@user170910002582403406418 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
این مردم همونی هستند که پیامبر(ص) مشتاق دیدارشون در آخرالزمان بود، این غربگداها خودشون اقلیت رانتی هستند و به مردم شریف انقلابی که از جان و مال و عمرشون گذاشتن تا انقلابشون بدست نااهلان و نامحرمان نیفته و مدافع دین خدا و ولایت و حکومتش و رزمندگان اسلام هستند توهین میکنن، باید محاکمه بشن...✌️🇮🇷

@user17782710446718 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اقای لیلاز حرف بسیار بجا و پخته ای فرمودن.اقایون،، ،، اگر کمکی نمیتونیم بکنیم تو وضعیت کنونی،زر که میتونیم نزنیم زر نزنیم،،،

@user17753118578218 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
واقعا متاسفم برای بعضی از این افراد

@E_Fars19 اردیبهشت 1405
هر طیفی، اصول گرا، اصلاح طلب، مستقل، باید یاد بگیرند بدون هیچ توهین و تحقیر مقابل خود، حرف و سخن منطقی خود را با جامعه به اشتراک بگذارند؛ چه مورد پذیرش جامعه قرار گیرد چه نگیرد.کسی که مطمین به حرف وسخن منطقی خود باشد نیازی به توهین ندارد.توهین و تحقیر دیگران از ذهن های متوسط به پایین نشات میگرد.

@scarfaceir19 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
من الان پیش خودم میگم میرم توی خیایون اینهمه حرف میخورم سرما گرما میکشم که اخرش اینا بشن صاحب مملکت و بماهم توهین کنن؟؟؟اگه قراره حکومت واسه اینا باشه .مردم احمقن که میرن توی خیابون.والله قسم من یکی دیگه نمیرم.بمونه واسه عباس عبدیا و منصور حقیقت پور ها برن بکننش مستعمره غرب

@scarfaceir19 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
ما مردم بدبختیم احمقیم که میریم جمهوری اسلامی بمونه که عباس عبدی جواد ظریف و روحانی توش ماهی خدا میلیون حقوق بگیرن توی ناز و نعمت بمونن صاحب قدرتم باشن؟؟بما هم بگن تندرو و وحشی و دیوونه و اینا..فردا حکومت بره اینا میشن اوپوزیشون و روحانی رهبر حکومتم بمونه همینا میخوان بشن وزیرو وکیلش.منکه خر بودم ..

@user170910138145089489919 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
رانت خور همه را کیش خود پندارداین جماعت چشم و چراغ رژیم کودک کش هستند

@user170910035660642343019 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
از اینکه مردم این همه شب میدان رو رها نکردن عصبانی هستن چون نتونستن به اهداف شومشون برسناین اقلیت غربگدا رو محاکمه کنید هرچه زودتر

@user170910051069323451819 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
کافر همه را به کیش خود پندارد!شما خودت و دوستات رانتی هستی، دلیل نمیشه این لیبل رو به مردمی بچسبونی که دوماه، خیابون رو تو سرما و گرما و بمبارون رها نکرده. چون جنگ، مناظره انتخاباتی نیست که با این حرفا بشه باهاش مواجهه شد.فلذا زر زیادی نزنید چون این مردم اقلیت رانتی نیستن، اکثریت تعیین کننده هستن.

تصویر نمایه‌ی ‌مهدی اسماعیلی‌
@mehdiesmaeili19 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌مهدی اسماعیلی‌
مهدی اسماعیلی

@mehdiesmaeili  •  9 فروردین 1405

پاسخگویی به شبهه ،عکس نوشته"کار و تلاش از من ، راحت و خواب از تو"ضرورتی انکار ناپذیر است

آیا به شبهه ،عکس نوشته"کار و تلاش از من ، راحت و خواب از تو" در راستای شبهه زدایی، پاسخ داده می شود؟!به نظر پاسخگویی به شبهه عکس نوشته "کار و تلاش از من ،راحت و خواب از تو" از سوی《 حجه الاسلام سید محمود حسینی دولت آبادی》 نماینده اسبق مردم حوزه انتخابیه شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلا…
نمایش بیشتر

تصویر نمایه‌ی ‌مهدی اسماعیلی‌
@mehdiesmaeili19 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌مهدی اسماعیلی‌
مهدی اسماعیلی

@mehdiesmaeili  •  3 اردیبهشت 1405

پیشنهادها

موسسه نشر آثار و اندیشه‌های نادر طالب زاده تأسیس شود

موسسه نشر آثار و اندیشه‌های " نادر طالب زاده "تأسیس شود به نظر ضرورت دارد مسئولین مربوطه در راستای تاسیس《موسسه نشر آثار و اندیشه های نادر طالب زاده》همت گمارند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

@user170910012618414820919 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
چرا با این خیانتکار ها مانند عبدی، زیباکلام وفائزه هاشمی واز این‌قبیل آدمها برخورد نمی شود؟چراجانفدایان ایران عزیز موردبی احترامی و توهین قرار می گیرند؟سکوت در این مورد دست کمی از توهين اینان نیست .