غربالگریِ دردناک اما نجاتبخش!
چگونه در تلاطم فتنههای آخرالزمان قطبنمای بصیرت را حفظ کنیم؟�� در روزهایی که جنگ ترکیبی دشمن از فازهای جنگ تحمیلی سخت به لایههای پیچیدهتر «جنگ شناختی، اقتصادی و رسانهای» تغییر شکل داده است، بسیاری از دغدغهمندان میپرسند: چرا این آزمونهای پیدرپی؟ چرا گاهی در گرداب شبهات، نهتنها خواص و دلسوزان نظام، بلکه برخی چهرههای انقلابی نیز دچار تحیر میشوند و دیگران را به وادی سرگشتگی میکشند؟ از فتنههای ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ گرفته تا فشارهای سنگین اقتصادی، ۲ جنگ تحمیلی، کودتا، محاصره تبلیغاتی و جنگ روایتها در سالهای اخیر... حکایت و چرایی این آزمونها چیست؟🔸 پاسخ این پرسش راهبردی را باید در آیه ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آلعمران پیدا کرد؛ آنجا که خداوند همه مهر و مهرورز میفرمایند:وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌو کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است. مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
خدا بر آن نیست که مؤمنان را بر این [وضعی] که شما بر آن قرار دارید [که منافق از مؤمن، و خوب از بد مشخص و معلوم نیست] واگذارد، [بر آن است] تا پلید را از پاک [به سبب آزمایش های مختلف] جدا سازد. و خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند. ولی خدا از میان فرستادگانش هر کس را بخواهد [برای آگاه کردن به غیب] برمی گزیند، پس به خدا و فرستادگانش ایمان آورید. و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.🔹 این آیات که در پسِ ماجراهای جنگ احد نازل شده، یک قانون لایتغیر تاریخی را بیان میکند: این جهان، کارگاه آزمون است. بلاها و فتنهها، کورههای آزمونِ عیارِ ایمان مردم و بهویژه خواص هستند.اما پیام پنهان و تسلیبخش آیه اینجاست: خداوند کافران و فرصتطلبان را به حال خود رها میکند تا در طغیان خود غرقتر شوند («نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً»)؛ اما مؤمنان را هرگز رها نمیکند(«ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ»). سختیها، نشانه رها شدن نیست، بلکه نشانه در کوره امتحان بودن است!🔸 سنت الهی بر «جداسازی پاک از ناپاک» استوار است («حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»). فتنهها و جنگهای سالهای اخیر، چهره واقعی بسیاری از منافقین، عافیتطلبان، سلبریتیهای فراری و خواصِ دوگانهزیست را که در روزهای سخت، سنگر را خالی کردند، برای همیشه از حافظه تاریخی ملت حذف کرد.نکته کلیدی اینجاست: طیب و پاکی اصالت دارد و ماندگار است، اما خُبث، عارضی و رفتنی است.
🔹 قطعا در این برهه حساس که جامعه اسلامی در حال پوستاندازی و پاکسازی از عناصر نفوذی، مفسدان و ملحدانِ در هر لباسی است، وظیفه ما روشن است. ما باید با تکیه بر نقشه راه «بیانیه گام دوم انقلاب»، پس از خنثیسازی محاصره تبلیغاتی دشمن، با امیدآفرینی واقعی به سمت ساخت تمدن نوین اسلامی گام برداریم.💡 اما راهکار عبور از این گردنههای دشوار چیست؟۱. در سطح فردی: پناه بردن به خدا و ائمه اطهار علیهم السلام، صبر راهبردی، افزایش سواد رسانهی و حفظ قطبنمای بصیرت.۲. در سطح جمعی: اقدام عملی و فوری برای دو فرضیه قطعیِ #جهاد_تبیین (روایتگری حقایق) و #جهاد_امید(مبارزه با یأسآفرینی دشمن).🔴 و اما در جبهه اقتصاد:دولت محترم باید هرچه سریعتر از انفعال خارج شده و ترکیب مدیریتی اقتصاد را چابکتر کند. امروز «آرایش جنگی» یعنی بهکارگیری تمام ظرفیتهای درونزا، مبارزه بیامان با رانت و تورم و تکیه بر ژنرالهای اقتصادیِ میداندیده برای خنثیسازی تحریمها. اقتصاد مقاومتی در سالهای پیشرو، دیگر یک شعار نیست؛ بلکه تنها راهِ تنفسِ ملت در برابر جنگ ترکیبی-شناختی دشمن است.💡 سید علیرضا آلداود@aledavood 👈 عضو شوید 12:43 - 7 تیر 1405