اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

روایتی از پیمانکار متخلفی که هنوز در شهرداری فردیس سرکار است!

در نتیجه تخلفات پیمانکار شهرداری فردیس، علاوه بر خسارات مالی و اجتماعی به شهر و شهروندان، یک کارگر فوت و تعدادی دچار نقص عضو شدند که با تغییر گاه و بی‌گاه شهردار و مدیران شهرداری فردیس یا نبود اراده و نظارتی بر مقابله با عملکرد ضعیف پیمانکار برای احقاق حق کارگران همچنان در این حوزه فعال است.

روایتی از پیمانکار متخلفی که هنوز در شهرداری فردیس سرکار است!

خبرگزاری فارس البرز-مریم آقانوری: هفته گذشته تخلفات پیمانکار خدمات شهری دو منطقه شهرداری فردیس چند روزی سوژه رسانه‌ها شد. پیمانکاری که از سال ۹۷ تا کنون در منطقه ۲ شهرداری فردیس مشغول به کار بوده و هر بار به بهانه‌ای و معمولا با ترک تشریفات قراردادش تمدید شده است. حتی این پیمانکار در آبانماه ۹۹ برگه رضایت گرفته و خدمات شهری منطقه یک شهرداری فردیس نیز به ایشان واگذار شده است.

تخلفات شهری پیمانکار

ماجرا از این قرار است که با اعتراضات شهروندان ساکن در محلات مختلف منطقه ۲ شهرداری فردیس نسبت به کیفیت خدمات شهری و عدم حضور پیمانکار در آبگرفتگی‌های سال گذشته، بررسی عملکرد پیمانکار در سطح منطقه مورد توجه مدیر جدید منطقه ۲ شهرداری فردیس قرار می‌گیرد و معلوم می‌شود پیمانکار، هزینه خدمات را ماهانه در موعد مقرر از شهرداری دریافت کرده، اما به وظایف مندرج در دفترچه پیمان عمل نمی‌کند. بر اساس اظهارات شهروندان امحاء تبلیغات و دیوار نویسی‌ها، جمع آوری و شستشوی سطل زباله، رفت و روب معابر و سایر وظایف پیمانکار به خوبی انجام نشده است.

عدول از وظایف در مقابل کارگران/لباس نارنجی پاکبان فروشی نیست!

از سوی دیگر طبق دفترچه پیمان، پیمانکار موظف است سالانه ۴ دست لباس شبرنگ دار نارنجی، بادگیر و لباس زمستانه ازهرکدام یک دست، کفش کار یک جفت، دستکش کارگر رفت و روب ۲۴ جفت، دستکش جمع آوری ۲۲۴ جفت، جارو ۱۵۰ کیلو و ماسک ماهانه ۴۸ عدد باید به پاکبانان تحویل دهد. اما بررسی وضعیت کارگران و گفته هایشان نشان می‌دهد که جز یک دست لباس بی‌کیفیت و جارو، چیزی به آنها داده نشده و حتی کارگران در فضای برفی و بارانی لباس مناسب ندارند.

با اعتراض مدیر منطقه، پیمانکار مدعی می‌شود که پاکبانان لباس‌ها را می‌فروشند! به قول یکی از پاکبانان زحمتکش شهرداری، آیا اگر یک میلیون تومان هم روی لباس پاکبان بگذاری و به کسی بدهی حاضر است برای یک دقیقه لباس نارنجی را بپوشد؟! یا اینکه لباس نارنجی با آرم شهرداری فردیس به درد پاکبان شهرهای دیگر می‌خورد که این لباس را بخواهیم بفروشیم؟!

سندسازی مالی و دست بردن به حقوق کارگران/پاکبانان خانم کجا هستند؟!

به گفته یک منبع آگاه، اعتراض تقریبا همه پاکبانان برای حق و حقوقشان در روزی که با مدیر منظقه ۲ دیدار می‌کنند، موجب می‌شود حساب و کتاب  و صورت وضعیت پیمانکار زیر ذره بین قرار بگیرد. در اسفندماه به بهانه اعطای بن کارگری به کارگران خدمات شهری منطقه، لیست دقیقی از کارگران با عکس و مدارک هویتی به دست می‌آید و رد تخلفات پیمانکار با بررسی لیست حقوقی کارگران آشکار می‌شود. درحالیکه مجموع نیروهای موجود حتی با نیروهای موقت به ۱۸۰ نفرهم نمی‌رسد، بر اساس لیست حقوق، از حساب شهرداری برای ۲۳۰ نفر به حساب پیمانکار پول واریز می‌شود که تقریبا ۳۴ نفر از اسامی موجود در لیست، در بین کارگران شهرداری فردیس وجود ندارند و۱۲ نفر از اسامی هم خانم هستند که نیروی خانم هم دربین کارگران خدمات شهر شهرداری فردیس نیست.

این گفته پاکبانان که در زمان آمارگیری توسط شهرداری، افرادی در بین همکاران بودند که تا حالا ندیده بودیم و ماشین‌هایی می آوردند که هیچ وقت نداشتیم؛ مطلب فوق را تایید می‌کند.

گفته‌های این منبع آگاه می‌افزاید: علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دریافتی هر کارگرحدود ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان است  و از حساب هر کارگر ماهیانه حدود ۸۰۰ تا یک میلیون تومان کسر می‌شده و هر ماه ۳۰۰ و چند میلیون تومان یکجا به حساب پیمانکار واریز شده است. درواقع به جای اینکه طبق دفترچه پیمان باید حدود ۷۰ درصد دریافتی پیمانکار سهم کارگران باشد، تنها حدود ۳۰ درصد به آنها پرداخت شده است.

تهدید کارگران به اخراج؛ یا امضا می‌کنی یا برو به سلامت!

به گفته کارگران خدمات شهر شهرداری فردیس نه تنها پیمانکار به آنها فیش حقوقی نداده تا از مواردی  که دریافت و یا از آنها کسر می شود اطلاعی داشته  باشند، بلکه در زمان قرارداد برگه هایی به کارگران داده و اثرانگشت گرفته که حتی اجازه خواندن متن آن را به کارگران نداده است و در صورت اعتراض گفته که نمی خواهید، قرارداد نبندید و بروید!

تخلفاتی که سال‌ها چشم پوشی شد

باید دید این همه کم کاری و اعتراض نسبت به عملکرد پیمانکار در سطح منطقه چرا نادیده گرفته شده و چه کسانی او را حمایت کردند که قراردادش همیشه در دقیقه ۹۰  تمدید می‌شده است و حتی برگه رضایت گرفته و پیمانکاری منطقه یک هم به او واگذار شده است؟! چرا همیشه صورت وضعیت پیمانکار، بررسی نشده، امضا شده است؟! اینکه چرا پیمانکار حاضر می‌شود به مدیری که هیچ نقشی در امضای صورت وضعیت او ندارد، پیشنهاد رشوه ماهیانه ۱۵ میلیونی بدهد، جز چشم بستن به روی تخلفات، چه معنی دارد؟ نهادهای نظارتی چرا وارد نمی‌شوند تا دست‌های پشت پرده به این ظلم آشکار به کارگران شناسایی شوند؟! حقوق شب کاری‌های پاکبانان زحمتکش که هیچ وقت عایدشان نشده و سر از جیب پیمانکار درآورده، چرا پیگیری نمی شود؟!

شهرداری در مقابل تخلفات پیمانکار چه کرد؟

با مدیر منطقه ۲ شهرداری فردیس گفت‌وگو می‌کنیم که بعد از این همه کشف از تخلفات پیمانکار چه تنبیهی برای او در نظر گرفته شده و چه اقدامی برای حمایت از کارگران صورت گرفته است؟!

محمدرضا آژیر، مدیر منطقه ۲ شهرداری فردیس، در این خصوص گفت: پس از احراز تخلفات پیمانکار، بر اساس لیستی که در اختیار داشتیم حقوق کارگران را مستقیم از حساب شهرداری و از محل مطالبات پیمانکار پرداخت کردیم. ضمن اینکه طبق قانون کار پاکبانان باید با درجه ۵ حقوق دریافت کنند که به دستور شهردار وقت، حقوق کارگران با همه آنچه به آنها تعلق می‌گرفت از اضافه کاری، شب کاری و غیره به کارگران پرداخت شد و حالا با حذف واسطه‌ها، میزان دریافتی کارگران بر اساس شرایط کارشان به ۴ و نیم تا ۶ میلیون تومان رسیده است.

و اگر لباس شبرنگ داشت تصادف نمی کرد

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم تخلفات پیمانکار در خصوص استفاده نکردن از ماشین‌های جارو، خرابی سطل‌های زباله مکانیزه و تامین نکردن لباس نارنجی شبرنگ دار برای کارگران، موجب فوت یک نفر و آسیب دیدگی و از کارافتادگی چند نفر از پاکبانان شده است. متأسفانه اطلاعی از فرد فوت شده پیدا نشد.

اما یکی از کارگران به نام آقای جلیل خانی که در بهمن ماه به دلیل نداشتن لباس شبرنگ  در تاریکی هوا و در محور تندرو زیر پل زندان کچویی دچار سانحه تصادف و آسیب دیدگی شدید جسمی و روحی شده است را توانستیم پیدا کنیم و علیرغم نامناسب بودن شرایط جسمی، فعلا ایشان را به عنوان پیک در اداره  به کارگرفتیم. آقای جلیل خانی در اثر این تصادف دچار آسیب دیدگی شدید جمجمه شده و تعادل سر و یکی از چشمانش را از دست داده است و علاوه بر جراحات دیگر مینیسک و رباط پایش پاره شده که باید جراحی شود و هزینه ای بیش از 20 میلیون تومان دارد که از توان این فرد خارج است.

آژیراضافه کرد: در حال حاضر که حقوق بدون واسطه توسط شهرداری پرداخت می‌شود، حقوق دوماهه فروردین و اردبهشت هم به ایشان پرداخت شده است. اما متاسفانه از بهمن ماه و روز تصادف، پیمانکار حقوق و بیمه آقای جلیل خانی را قطع کرده و تمام هزینه‌های درمان و معیشت خانواده با ۴ فرزند در روزهای پایانی سال و ایام عید را برای این نیروی زحمتکش که بیش از ۲۰ سال از عمرش را صرف رفت و روب معابر این شهر کرده، رها کرده است.

وجه ضمانت  پیمانکار متخلف ضبط شود

مدیر منطقه ۲ شهرداری فردیس یادآور شد: آنچه مسلم است طبق قانون شهرداری رابطه کاری با کارگرانم ندارد و آنها نیروی پیمانکار محسوب می‌شوند که شهرداری برای احقاق حقوق و حمایت از کارگران نسبت به پرداخت حقوق آنها اقدام کرده است. اگر ما از آنچه در سال‌های گذشته از حق شهر توسط پیمانکار پایمال شده بگذریم، از حقوق پاکبانان زحمتکش نمی‌توان گذشت. شهرداری فعلا مطالبات پیمانکار در ماه های فروردین و اردیبهشت را به عنوان جریمه پرداخت نکرده است؛ اما می‌تواند مبلغ ضمانت پیمانکار را برای احقاق حقوق از دست رفته کارگران که حتی از ترس از دست دادن کار و نان سفره زن و بچه شان حتی جرات اعتراض ندارند را ضبط کند و از طریق مراجع قضایی نسبت به تخلفات پیمانکار اقدام کند.

و اما وضعیت کنونی  پاکبان  آسیب دیده شهرداری فردیس

 

با کارگر آسیب دیده، قربانعلی جلیل خانی  هم به گفت‌وگو می‌نشینم؛

مردی میانسال با هیکلی تقریبا ورزیده و دست‌هایی قوی که نشان از کار و تلاش ۲۰ ساله اش دارد. دو زخم عمیق از بالا تا پایین پیشانی اش کشیده شده که حاصل تصادف اخیر است. روبرویم روی مبل می نشیند. تکان های سر و گردنش زیاد است و او را مؤذب کرده. همان لحظه بلند می شود، عکس دو بچه ۴ -۵ ساله  را به من نشان می دهد و با بغض می گوید: این بچه های من است که عید نتوانستم هیچ چیزی برایشان بخرم. یک دختر دم بخت هم دارم که نمی دانم با این وضعیت، آینده خانواده ام چه می شود!

جلیل خانی از لحظه تصادف می گوید: دوماه بود تذکر می دادم که باید لاین تندرو با ماشین جارو شود و خطرناک است و بخاطر این اعتراض سه روز اخراج شدم. اما چاره ای نداشتم  ودوباره با معذرت خواهی برگشتم سرکار. ۲۰ روز قبل از تصادف، اتوبوس به گاری من زد و بعد از آن وقتی  زیرگذر زندان کچویی  را  داشتم جارو میزدم، چندقدم مانده بود کارم تمام شود یک ماشین سیاه خورد به پای چپ من.  زنگ زدیم سرکارگر و آمبولانس آمد اما وقتی آمبولانس مرا می برد حتی یک کارگر با من نفرستادند و حتی زنگ نزدند ببینند این کارگر مُرد یا نه! بیمه و حقوقم  را از همان روز قطع کردند وتمام مدت تا بازگشت به شهرداری  را حقوق نداشتم و هزینه های سنگین دارو و درمان وخرج زن و 4 فرزندم را خودم  با قرض و قوله پرداختم.  وقتی خوب شدم به پیمانکار  مراجعه کردم تا حداقل به کار برگردم و هزینه زندگی را بتوانم تامین کنم اما گفتند که تو از کار افتاده ای و دیگر به درد ما نمی خوری!

تقاضای پاکبان آسیب دیده : شهرداری وضعیتم را قراردادی کند

از وضعیت حالایش می پرسم؛ می‌گوید: به سختی راه می روم و باید پایم جراحی شود اما توان پرداخت هزینه اش را ندارم. خانه ام در طبقه پنجم است که آسانسور ندارد و با عصا و به سختی از پله ها بالا و پایین می روم. نگران این هستم که اگر شهردار آژیر برود، وضعیت من چه می شود و اگر مرا از اینجا بیرون کنند از کجا کار پیدا کنم ؟! از شهرداری تقاضا دارم تا وضعیت مرا قرادادی کند تا حداقل خیالم از بابت هزینه خانواده ام راحت شود.

دل نگرانی این مرد قابل درک است. در شهری که مدیرانش روزبه روز عوض می شوند، چه امیدی به ثبات شرایط و حمایت از کارگر وجود دارد؟!

 

فیلم| اظهارات پاکبان فردیسی در خصوص تخلفات آقای پیمانکار

مسؤولان نظارتی برای احقاق حقوق پاکبانان  ورود کنند

نمی‌دانم پشتوانه این اجحاف در حق کارگر چیست؟! جواب دل نگرانی‌های زن و بچه اش و سر و پایی که از یک انسان آن هم از یک نیروی پاکبان زحمتکش، برای همیشه ایجاد شده چه کسی می‌دهد؟! چه تعداد کارگر در شهرداری هست ک به آنها ظلم می‌شود و جرأت لب ترکاندن ندارند؟! شاید وقت آن باشد مسوؤلان نظارتی و حاکمیتی ورود کنند. دادستان محترم شهرستان اگر روزی برای احقاق حق ۳ نفر غرق شده در کانال به عنوان مدعی العموم به دستگاه‌های ذیربظ هشدار برخورد جدی می‌دهید. به خاطر تخلفات پیمانکار خدمات شهر شهرداری فردیس هم یک نفر فوت شده و چند نفر دچار نقص عضو شدند. لطفا به حرمت دستان زحمتکش پاکبانان به  دادخواهیشان بیایید!

انتهای پیام/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول