تهدید استارلینک برای اپراتورهای بزرگ آمریکا

برنامه جدید اسپیس‌ایکس برای عرضه سرویس موبایل استارلینک، زنگ خطر را برای اپراتورهای بزرگ مخابراتی آمریکا به صدا درآورده است.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، بر اساس گزارشی از روزنامه فایننشال تایمز، اسپیس‌ایکس در حال برنامه‌ریزی برای عرضه مستقیم سرویس موبایل استارلینک به مصرف‌کنندگان آمریکایی است؛ اقدامی که می‌تواند رقابت در بازار ارتباطات آمریکا را وارد مرحله تازه‌ای کرده و موقعیت اپراتورهای بزرگی مانند ورایزن، ای‌تی‌اندتی و تی‌موبایل را با چالش جدی روبه‌رو کند.اسپیس‌ایکس که تاکنون با همکاری تی‌موبایل خدمات «ارتباط مستقیم ماهواره با گوشی» را برای مناطق دورافتاده ارائه می‌داد، اکنون به دنبال عرضه یک سرویس مستقل با برند استارلینک است. همچنین این شرکت احتمال راه‌اندازی شبکه زمینی اختصاصی تلفن همراه در آمریکا را نیز بررسی می‌کند؛ اقدامی که در صورت اجرا، اسپیس‌ایکس را از یک ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای به رقیبی مستقیم برای اپراتورهای سنتی تبدیل خواهد کرد. این موضوع به گفته منابع فایننشال تایمز در نشست معرفی عرضه اولیه سهام شرکت با سرمایه‌گذاران مطرح شده، اما اسپیس‌ایکس تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.
اسپیس‌ایکس سال گذشته با خرید مجوزهای فرکانسی شرکت اکواستار به ارزش حدود ۱۹.۶ میلیارد دلار، زیرساخت لازم برای توسعه خدمات مستقیم ماهواره به تلفن همراه را به دست آورد. این زیرساخت به استارلینک اجازه می‌دهد خدمات ارتباطی خود را بدون اتکا به شبکه گسترده دکل‌های مخابراتی توسعه دهد؛ موضوعی که می‌تواند مدل کسب‌وکار اپراتورهای سنتی را تحت فشار قرار دهد.تحلیلگران معتقدند ورود جدی استارلینک به بازار موبایل، رقابت در صنعت ۱.۶ تریلیون دلاری ارتباطات آمریکا را تشدید خواهد کرد. استارلینک اکنون بیش از ۱۰ میلیون مشترک دارد و به یکی از مهم‌ترین منابع درآمد اسپیس‌ایکس تبدیل شده است؛ موضوعی که به باور کارشناسان، می‌تواند معادلات بازار ارتباطات سیار آمریکا را به نفع این شرکت تغییر دهد.#استارلینک #موبایل #تلفن_همراه #اسپیس‌ایکس-----------------------آخرین رویدادهای مهم فناوری را در صفحه اصلی علم و پیشرفت بخوانید.
23:07 - 5 تیر 1405

2 Reposts
14.8k Views