افزایش 35 درصدی سرمایهگذاری خارجی در تاجیکستان
رئیس کمیته دولتی سرمایهگذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان در مجمع سرمایهگذاری و کسبوکار سازمان همکاری شانگهای، با تأکید بر پایبندی دوشنبه به اجرای راهبرد توسعه این سازمان تا سال 2035، از رشد 8.4 درصدی تولید ناخالص داخلی و افزایش 35 درصدی سرمایهگذاری خارجی در این کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مجمع سرمایهگذاری و کسبوکار سازمان همکاری شانگهای با حضور بیش از 600 شرکتکننده در شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان، برگزار شد.«سلطان رحیمزاده»، رئیس کمیته دولتی سرمایهگذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان که ریاست هیئت کشورش را در این همایش را بر عهده داشت، در سخنانی بر تعهد دوشنبه به اجرای راهبرد توسعه سازمان همکاری شانگهای تا سال 2035 تأکید کرد.وی گفت این راهبرد توسعه پیوندهای حملونقل و لجستیک، اقتصاد دیجیتال، نوآوری، هوش مصنوعی، انرژی سبز و سازوکارهای جدید تأمین مالی پروژههای مشترک را در بر میگیرد.رحیمزاده همچنین اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در پایان سال 2025 به 8.4 درصد رسیده و حجم سرمایهگذاری خارجی جذبشده در این کشور حدود 7 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش نشان میدهد.در جریان این رویداد، نشستهای عمومی، پنلهای تخصصی، دیدارهای تجاری در قالب B2B، ارائه پروژههای سرمایهگذاری و همچنین نمایشگاه صنعتی و سرمایهگذاری برگزار شد.
16:08 - 26 ژوئن 2026