کلاف سردرگم اینترنت؛ وقتی «همه» موافق‌اند اما وصل نمی‌شود!

در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور از مخالفت قطعی با «اینترنت طبقاتی» سخن می‌گوید و شخص رئیس‌جمهور نیز پیش‌تر چراغ سبز اتصال را نشان داده بود، سرنوشت فضای مجازی در ایران به کلاف سردرگمی تبدیل شده که یادآور بروکراسی‌های فرسوده اداری است؛ جایی که همه مسئولان موافق انجام کاری هستند، اما در نهایت امضای اصلی در هزارتوی «شوراها» و «کارگروه‌ها» گم شده و به ارباب‌رجوع (مردم) گفته می‌شود: «سیستم قطعه، فردا بیا!»
به گزارش خبرنگار سیتنا، این روزها پیگیری وضعیت اینترنت در لایه‌های دولتی، شباهت عجیبی به روال‌های فرسایشی اداری خودمان پیدا کرده است؛ همان قصه‌ی معروف «اتاق ۱۰۲» که شما را به «اتاق ۲۰۵» می‌فرستد و در نهایت کاشف به عمل می‌آید که امضای اصلی دست کسی است که امروز مرخصی است!‌همه مخالف، اما اینترنت همچنان قطع!در جدیدترین اظهارنظر، دکتر عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، با صراحت اعلام کرده است که «دولت با اینترنت طبقاتی مخالف است» و بر عدالت دیجیتال تاکید دارد. پیش از این نیز از زبان نزدیکان دولت شنیده بودیم که رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی (شعام)، موافق اتصال اینترنت بین‌الملل است. از سوی دیگر، وزارت ارتباطات هم که متولی فنی ماجراست، بارها توپ را از زمین خود خارج کرده و اعلام نموده که محدودیتی از سمت آن‌ها نیست.‌پارادوکس «شعام» و «پاستور»حالا سوال اصلی اینجاست: اگر رئیس‌جمهور (رئیس شعام) موافق وصل است، معاون اول مخالف طبقاتی شدن است و وزارتخانه هم ادعای همراهی دارد، دقیقاً چه کسی دستش روی دکمه قطع اینترنت است؟ اینجاست که ماجرا شبیه همان کارهای اداری می‌شود که برای یک امضای ساده، آدم را بین ساختمان‌های مختلف دواندند و در آخر هم می‌گویند: «سیستم قطعه، فردا بیا!»‌اینترنت طبقاتی؛ از عدالت تا واقعیتدر حالی که معاون اول از «عدالت دیجیتال» سخن می‌گوید، گزارش‌ها از بازار زیرزمینی فروش «اینترنت سفید» حکایت دارد. به نظر می‌رسد در خلاء تصمیم‌گیری شفاف، نوعی رانت ارتباطی شکل گرفته که در آن، دسترسی به شبکه جهانی نه یک «حق شهروندی»، بلکه به یک «امتیاز خریدنی» تبدیل شده است.‌
گویا در ساختار تصمیم‌گیری ما، یک «دیوار نامرئی» وجود دارد که حتی دستورات صریح عالی‌ترین مقامات اجرایی هم در برخورد با آن متوقف می‌شود. فعلاً که مردم و کسب‌وکارهای دیجیتال در صف طولانی این «اداره‌بازی مدرن» منتظر نشسته‌اند تا شاید بالاخره کسی پیدا شود که مسئولیت وصل کردن اینترنت را به گردن بگیرد و از پاس‌کاریِ مسئولیت بین نهادهای مختلف دست بردارد.انتهای پیامگزارش از سارا استوار@citna.irhttps://www.citna.ir/node/335556#اینترنت #اینترنت_بین_الملل #سارا_استوار#مسعود_پزشکیان#ستار_هاشمی#وزارت_ارتباطات#محمد_رضا_عارف#اینترنت_آزاد #سیتنا
13:23 - 22 آوریل 2026
ارتباطات و فناوری اطلاعات
فناوری‌های پیشرفته
علم و فناوری




5 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌شهروند گینه بی صاحاب ۳‌
@CitizenOFpapuaGuinea322 آوریل 2026
در پاسخ به
یا اعتراف کنید به خلع صلاحیت دولت پزشکیان،یا وقت عمل رسیده و #اینترنت را وصل کنید

تصویر نمایه‌ی ‌Who? Nobody²‌
@Who_Nobody222 آوریل 2026
در پاسخ به
سلام خانم استوار ، ممکنه مجلس جلوی وصل شدن رو گرفته باشه؟ (با پشتیبانی شورای عالی امنیت)

تصویر نمایه‌ی ‌Reza‌
@MRezaTr22 آوریل 2026
در پاسخ به
همه افرادی که داخل متن بالا اسمشون هست هیچکاره اند #اینترنت