اعتراض کارشناسان به محدودیت‌های اپل برای اپلیکیشن‌های روسی

کارشناسان فضای مجازی، حذف اپلیکیشن‌های روسی و غیرفعال شدن اعلان‌ها توسط شرکت اپل را اقدامی با انگیزه‌های سیاسی توصیف و معتقدند این روند دسترسی میلیون‌ها کاربر روس به خدمات ارتباطی و اطلاعاتی را محدود می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، کارشناسان اقدام شرکت اپل در حذف اپلیکیشن‌های روسی و غیرفعال کردن اعلان‌ها برای برنامه‌هایی که پیش‌تر روی دستگاه کاربران نصب شده‌اند را مصداقی از «تروریسم دیجیتال» توصیف می‌کنند.پیش‌تر در وزارت توسعه دیجیتال روسیه تأکید شده بود این اقدام میلیون‌ها نفر را از امکان ارتباط با بستگان خود و دریافت سریع اطلاعات، از جمله هشدارهای مربوط به خطرات احتمالی، محروم می‌کند.در واقع، این روند اکنون به یک کارزار هدفمند تبدیل شده است: ابتدا اپل اپلیکیشن‌های بانک‌های روسیه را حذف کرد و اکنون نیز به‌طور هدفمند سرویس‌های ارتباطی روسیه، از جمله شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های ویدئویی را حذف می‌کند. در حالی که برای نمونه، VK حتی در فهرست تحریم‌های کشورهای غربی نیز قرار ندارد.در نتیجه، اقدامات اپل را می‌توان بخشی از جنگ اطلاعاتی دانست، زیرا تصمیم‌ها برای حذف این اپلیکیشن‌ها تحت تأثیر ملاحظات ژئوپلیتیکی اتخاذ می‌شوند. هدف از این اقدامات، ایجاد مشکلات روزمره و اختلال در زندگی شهروندان روسیه است.در اصل، این اقدام را می‌توان نوعی انتقام‌گیری از سوی شرکت‌های فراملیتی دانست. این شرکت‌ها از این موضوع رضایت ندارند که روسیه به یکی از معدود کشورهایی تبدیل شده است که اکوسیستم دیجیتال مستقل خود را ایجاد کرده از جمله پیام‌رسان، موتور جست‌وجو، شبکه اجتماعی، پلتفرم اشتراک ویدئو، سرویس‌های تاکسی و دیگر خدمات بومی.
13:19 - 6 تیر 1405

1 بازنشر
32٫7k بازدید