«نخبه» و «استعداد برتر» با هم تفاوت دارند

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در نشست هم‌اندیشی «اثرگذاری پژوهشگران جوان در جامعه و صنعت» گفت نخبه و استعداد برتر با هم تفاوت دارند و نخبه اثرگذاری بارزی در اجتماع دارد.
به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی «اثرگذاری پژوهشگران جوان در جامعه و صنعت» با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، سعید سهراب‌پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، نرگس حسین‌مردی معاون نخبگان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان،حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران و جمعی از مسئولان، پژوهشگران و صنعتگران کشور صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شده و تا عصر امروز ادامه دارد.سعید خدایگان قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست گفت: فعالیت‌های ما در بنیاد بین سند راهبردی در امور نخبگان انجام می‌شود. در این سند ما دو تعریف کلیدی داربم. یکی تعریف استعداد برتر و دیگر نخبه است.وی افزود: فردی که استعداد ذاتی دارد و نخبه کسی است که اثرگذاری بارزی در اجتماع دارد. بین این دو مفهوم، مفهوم مسیر نخبگی وجود دارد و تلاش بنیاد شناسایی و کمک به شکوفاشدن و بالفعل شدن این استعداد است تا یک نخبه موثر را در جامعه داشته باشیم.خدایگان در ادامه گفت: بین این مسیر کلیدی ترین حلقه، بین این مسیر حرفه تخصصی است ک همان میدان دادن به استعداد برلی تبدیل به نخبه است.قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: شغل عضو هیئت علمی بودن یا پژوهشگربودن یکی از این میدان‌ها است. در این نشست برای اثرگذاری پژوهشگران جوان در جامعه و صنعت به دنبال راه‌حلهایی هستیم که اثربخشی را افزایش دهیم.خدایگان خاطرنشان کرد: ما در ذیل شعار دانایی، توانایی و مانایی که شعار بنیاد در دور جدید است تلاش می‌کنیم با دانش افزایی و توانمندسازی برای حفظ نخبگان در مسیر نخبگی و چرخه خدمت‌گذاری به کشور کمک کنیم‌

دانشگاهیان دستاوردهای بزرگی نسبت به سرمایه گذاری در دانشگاه دارند

شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت نیز در بخشی از این نشست عنوان کرد: ۷۵درصد از کار یک معلم دانشگاه آموزش است و پژوهش جزو آن ۲۵ درصد است. نسبت به سرمایه گذاری در دانشگاه ما دانشگاهیان دستاوردهای ارزشمندی داشتیم.آخوندزاده اظهار کرد: از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۲۴ مقایسه تعداد مقالات ایران لا ترکیه و عربستان، ایران ۵ ترکبه ۱۲ و عربستان صفر مقاله داشتند. دولت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کردند البته بیش از نیم درصد نبوده و از سال ۲۰۱۷ ما تا سال ۲۰۲۱ رتبه اول منطقه را داشتیم‌. از ۲۰۲۲ جایگاه خود را از دست دادیم. ما شاخص رشد فناوری را نیز در همین بازه از دست داده و سقوط کردیم.نرگس حسین‌مردی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در بخشی از این نشست گفت: برای اولین بار بنیاد تصمیم گرفت به پاسداشت هفته پژوهش، در این محدوده زمانی، برنامه‌ای داشته باشد. مخاطب ما جامعه نخبگانی هستند و تفاوت این برنامه با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در این است.حسین‌مردی عنوان کرد: خروجی‌های ماموریت ما در بنیاد باید به نفع نخبگان باشد. تاثیرگذاری پژوهش‌های ما چالشی است که احساس می‌شود. قرار شد این نشست حول اثرگذاری شکل بگیرد و شبکه‌سازی یکی از اهداف نشست است.#نخبگان #پژوهش
09:34 - 11 دی 1403

2 إعادة النشر4 التفاعل
3311 من المشاهدات


1 الإجابة