مهلت ۶۰ روزه برای پایان دادن به جنگ برای ترامپ رو به پایان است

دولت دونالد ترامپ در اقدامی یک‌جانبه و مغایر با قانون اساسی، جنگی را علیه ایران به راه انداخته و تشدید کرده است، بی‌آنکه کوچک‌ترین مجوزی از کنگره دریافت کرده باشد.
گروه بین الملل خبرگزاری فارس،‌ ترامپ با زرنگی سیاسی از به کار بردن واژه «جنگ» پرهیز کرده و این تجاوز نظامی پرهزینه را صرفاً «عملیات» یا «تهاجم» نامیده تا بدین وسیله خود را از زیر بار پاسخگویی به قوه مقننه شانه رها کند. این رفتار نشان‌دهنده تحقیر آشکار تفکیک قوا و اصل نظارت کنگره بر اختیارات جنگی است.بر اساس قانون اختیارات جنگی ۱۹۷۳، روسای جمهور موظف هستند پس از ۶۰ روز عملیات های نظامی را متوقف کنند، مهلتی که اکنون برای ترامپ به سرعت رو به اتمام است. با این حال، کاخ سفید در اقدامی مستبدانه از پاسخ به این سوال که آیا برای ادامه جنگ از کنگره درخواست مجوز خواهد کرد یا خیر، طفره رفته است. ترامپ به صراحت القا کرده که نیازی به تأیید کنگره نمی‌بیند؛ موضعی که او را در قامت یک پادشاه مستبد نشان می‌دهد که قوانین داخلی آمریکا و حقوق بین‌الملل برایش ارزش ندارد.نکته تأسف‌بار، همراهی منفعلانه جمهوری‌خواهان کنگره در این ماجراجویی نظامی است. آنان در شش هفته ابتدایی جنگ، چشم بر بی‌قانونی دولت بسته و از وظیفه نظارتی خود دست کشیده‌اند. اکنون در آستانه ضرب‌الاجل قانونی ۶۰ روزه، جمهوری‌خواهان به جای اقدام قاطع برای توقف ماشین جنگی، دچار تفرقه و انفعال شده‌اند. برخی سناتورها نظیر تیلیس و بیکن به دنبال توجیه ادامه جنگ با درخواست «جزئیات بیشتر» هستند، گویی کشتار مردم بیگانه نیازمند بروکراسی اداری است. بدتر از آن، نمایندگانی مانند سناتور لومیس صراحتاً از ادامه جنگ بدون مجوز کنگره حمایت کرده و توقف آن را «افشای راهبرد نظامی» می‌دانند.
این استدلال وقیحانه نشان می‌دهد که برای این قانونگذاران، امنیت رژیم صهیونیستی یا منافع شرکت‌های اسلحه‌سازی مهم‌تر از حاکمیت قانون در کشور خودشان است.این جنگ غیرضروری که در نبود کامل کنگره و در تعطیلات تشدید شد، تاکنون هزینه‌ای معادل ۳۰ میلیارد دلار ضرر بر جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی بر جای گذاشته است. مبلغی که می‌توانست صرف بهداشت، آموزش یا زیرساخت‌های فرسوده آمریکا شود، اینک در آتش طمع نظامی‌گری می‌سوزد. واشنگتن اکنون خود را آماده تصویب بودجه تکمیلی ۱۰۰ میلیارد دلاری دیگری می‌کند؛ یعنی کنگره بدون آنکه رسماً جنگ را تأیید کرده باشد، ممکن است چک سفید دیگری به پنتاگون بدهد. این روند دقیقاً نشان‌دهنده فساد ساختاری در قلب دموکراسی آمریکاست: تأمین مالی تجاوزی که حتی جسارت قانونی‌سازی آن را ندارند.در نهایت، جمهوری‌خواهان با سکوت خود در برابر نقض قانون توسط ترامپ، عملاً شریک جرم جنگی می‌شوند. آنان قانون اختیارات جنگی را که برای مهار رؤسای جمهور جنگ‌طلب پس از فاجعه ویتنام طراحی شده بود، به کاغذپاره‌ای بی‌ارزش تبدیل کرده‌اند. تنها هدف از این جنگ، تأمین منافع مجتمع نظامی-صنعتی و انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی آمریکاست. ترامپ و همدستانش در کنگره، صلح جهانی را قربانی جاه‌طلبی‌های انتخاباتی و منافع پیمانکاران نظامی کرده‌اند.
01:09 - 26 فروردین 1405
بین‌الملل
آمریکا و اروپا
غرب آسیا




22 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌Omid Darabi‌
@OmidDarabi26 فروردین 1405
۱ ماه هم میتونه تمدید کنه علاوه بر ۶۰ روز بعدش کنگره اگه بخواد میتونه بازم به ترامپ زمان بده.

تصویر نمایه‌ی ‌محمد‌
@Moohhammad26 فروردین 1405
در پاسخ به
مرگ بررژیم صهیونی لعین شیطان نجس العین اکبرآمریکا ی منفور جنایت کارجهان خوار دزدام الفسادقرن بزرگترین شیطان جهانلعنت الله علیهو رژیم نحس نجس احمق صهیونی حرا م زا ده باند وحشی خبیث جنایت کار هار نجس العین کودک کش منحوس ملعون کافرنحس ترین نحس نجس جهاناللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم

تصویر نمایه‌ی ‌فرزند ایران‌
@FarzandIrann26 فروردین 1405
در پاسخ به
دلقک که اولین حرفش 72 ساعت بودبی نا__*س دلقک

@user17732689557626 فروردین 1405
کسی امتیاز بانک رسالت یا مهر داره به من قرض بده دو ماهه .تهران هستم .ندار نیستم آلان گیرم .مهر بهتره ۲۰۰ میلیون میخوام .لطفا پاک نکنید .از کسانی که قصد این کار رو دارن سپاسگزارم. کمتر هم باشه مهم نیست. بلاخره جور میشه . حتی یک میلیون امتیاز .

تصویر نمایه‌ی ‌دانشجو‌
@For_Khamenei26 فروردین 1405
در پاسخ به
خوک زرد بهتره بره برای به درک واصل شدن خودش وقت تعیین کنه.

@user170910013999448241326 فروردین 1405
در پاسخ به
میشه مسوولین ما نگران هزینه ۳۰ میلیاردی آمریکا نباشن و به فکر مردم خودمون باشن؟کلی هزینه حداقل چند ده میلیارد دلاری تو سوریه و ونزوئلا شد، چی شد؟؟؟ به باد رفت ، اینا هم میشد خرج این کشور بشه. واسه خرید خیلی چیزا که نیاز مردم کشور بود

@Kederiah26 فروردین 1405
در پاسخ به
دلتونو به این چیزا خوش نکنین. در شرعی قوانین آمریکا حسابی گشاده. می‌تونه 30 روز دیگه هم تمدید کنه، بعدش کنگرۀ اکثریت جمهوری‌خواه می‌تونه بیشتر هم بهش زمان بده. علاوه بر اون راه‌های پیچیده‌تری هم هست که کنتور روزشمار رو به صفر ریست کنه تحت عنوان یک عملیات نظامی «دیگر» که درواقعیت ادامۀ همون قبلی است.

تصویر نمایه‌ی ‌ردشده‌
@Radda26 فروردین 1405
در پاسخ به
منفعت معیار است فقط و فقط

@user17759796543526 فروردین 1405
در پاسخ به
باید بپذیریم که اگه ۳۰ میلیارد هزینه ش شده، چند برابر اون سود فروش تسلیحات به اعراب بوده!تازه سخنگوی دولت در لایه اول خسارت ما رو ۱۷۰ میلیارد دلار عنوان کرده...

تصویر نمایه‌ی ‌شقایق اشک‌
@Shaghayegh1ashk26 فروردین 1405
در پاسخ به
سارا پازنر به نقل از ریانووستی در مورد حمله زمینی امریکا به ایران در توئیتی نوشت؛"مذاکره جدید؟ اینبار ایران غافلگیر نخواهد شد آقای رئیس‌جمهور"روسیه هم در سازمان ملل هشدار داد که امریکا و اسرائیل در تکاپوی حمله زمینی در پوشش مذاکره هستند.

@Ss1234567826 فروردین 1405
در پاسخ به
اینکه آمریکایی ها مجوز دارند یا خیر اصلا مهم نیست مهم استراتژی دفاع مشروح ایران است که به لطف نابخردی آمریکا بی منطق پس ازسالها چشم پوشی ازحقوقش درتنگه هرمز باهوشیاری بر آن مسلط شده که هم آمریکاهابدانند کت تن کیست و هم کشورهای حاشیه خلیج فارس بفهمندمنطقه زیست شان بزرگترداردکه آنهم ایران است🇮🇷

تصویر نمایه‌ی ‌ali‌
@user170909998360379621926 فروردین 1405
در پاسخ به
اینها فقط حرف زور می فهمند نه قانون و منطق! پس برادران تهیه کنید آنچه از نیرو لازمست

تصویر نمایه‌ی ‌شقایق اشک‌
@Shaghayegh1ashk26 فروردین 1405
در پاسخ به
نمیدانم آیا سیاست هست که اخبار لبنان پوشش داده نشود یا خیر. تجمع علیه دولت لبنان شکل گرفت. ساعتی پیش حزب‌الله به گردان اسرائیل شبیخون زد و بسیار موفق بود، مقر الفوران زیر موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت. اودم و لامیا توسط نیروهای شیخ شکار شدند.

@user17758599186126 فروردین 1405
شروع جنگ با هماهنگی کنگره بوده. گول بازی هاشون رو نخورید. اینا بازی های هست که خورد رسانه میدن.ترامپ دلقک هم فقط ی مترسکه، مهره های پشت پرده همه موافق جنگ و نابودی مسلمونا هستن (چه شیعه چه سنی).الانم اگر بحث استیضاح و غیره هست، بخاطر اینه که جنگ رو باختن دنبال اینن که جنگ رو ی جورایی جمع کنن.

تصویر نمایه‌ی ‌من غلامِ حسنم...‌
@najafi31326 فروردین 1405
در پاسخ به
ما خوب مطلق نیستیم ولی نسبتا خوبیم. بنابراین خدا و اولیایش به‌همان مقدار با ما هستند. اما ترامپ، بسیار مغرور است و خدا مغروران را ذلیل می‌کند. لذا دیر یا زود، شاید نهایتا دو سه ماه دیگر، ترامپ ذلیل می‌شود. یا خودکشی می‌کند، یا استعفای ذلیلانه داده و در تلویزیون گریه می‌کند. سقوط آزاد ترامپ ملعون...

تصویر نمایه‌ی ‌وطن پرست صبور‌
@Vatanparast_sabour26 فروردین 1405
خب لابی صهیونها و پولهای کثیف روتچیلد و راکفلر تاثیر خودشو گذاشتههمه ما دیر یا زود میمیریم و چه سرنوشت تلخی در انتظار کسانی هست که بخاطر پول چشم رو انسانیت و آزادگی و وجدانشون بستند!البته اختلافهای داخلی امریکا وارد مرحله جدی شده،ممکنه انقلاب بشه،حتی کودتا یا جدا شدن ایالتها از همالخیر فی ما وقع

@user170910133983746318326 فروردین 1405
در پاسخ به
آمریکا که خودش روزی پیشرو در برده‌داری بود حالا با وجود ترامپِ اپستینی، تبدیل شده به یک برده‌ی اسیر در دستان اسرائیل، به نظر می رسه حامیان جمهوری خواه موافق با جنگ ترامپ هم پرونده‌هایی در اپستین دارند که اینگونه حمایت می‌کنند از جنگی که قالب تحلیگران آن را غیرضروری و به دور از عقلانیت میدانند.

تصویر نمایه‌ی ‌محمد‌
@Moohhammad26 فروردین 1405
در پاسخ به
مرگ بررژیم صهیونی لعین شیطان نجس العین اکبرآمریکا ی منفور جنایت کارجهان خوار دزدام الفسادقرن بزرگترین شیطان جهانلعنت الله علیهو رژیم نحس نجس احمق صهیونی حرا م زا ده باند وحشی خبیث جنایت کار هار نجس العین کودک کش منحوس ملعون کافرنحس ترین نحس نجس جهاناللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم

تصویر نمایه‌ی ‌203***8‌
@ommateemam26 فروردین 1405
در پاسخ به
بازی کنگره ترامپ فریبکاری است ...