پشت‌پرده لغو قرارداد چینی‌ها در پروژه اتوبان اصفهان ـ شیراز

سفیر اسبق ایران در چین، با روایت ماجرای لغو قرارداد یک شرکت چینی برای ساخت اتوبان اصفهان ـ شیراز گفت این پروژه قرار بود ظرف سه سال تکمیل شود اما پس از تغییر پیمانکار، حتی بعد از ۱۵ سال نیز به پایان نرسید.
۲۶ MB
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تجربه‌های همکاری شرکت‌های چینی با ایران پرداخت و اظهار کرد: یک شرکت چینی روزی از من دعوت کرد تا به دفترشان بروم و درباره برخی مسائل گفت‌وگو کنیم.وی افزود: مدیران این شرکت در آن دیدار اعلام کردند که با دولت ایران قراردادی برای ساخت اتوبان اصفهان ـ شیراز امضا کرده بودند و حدود دو میلیون دلار نیز صرف نقشه‌برداری، مطالعات مسیر و بررسی‌های کارشناسی پروژه کرده بودند.منصوری ادامه داد: به گفته مسئولان این شرکت پس از انجام مطالعات و تنظیم قرارداد، مقرر شده بود پروژه ظرف سه سال تکمیل و در ازای آن ۱۸۵ میلیون دلار به شرکت پرداخت شود. سفیر اسبق ایران در چین خاطرنشان کرد: مسئولان شرکت چینی می‌گفتند چند روز بعد به آن‌ها اطلاع داده شده که قرارداد لغو شده و قرار است شرکت دیگری این پروژه را با رقم ۱۶۰ میلیون دلار اجرا کند. آن‌ها پس از بررسی متوجه شده بودند که یک شرکت ایرانی اجرای پروژه را با این مبلغ بر عهده گرفته است.وی اضافه کرد: در حالی که آن شرکت متعهد شده بود پروژه را ظرف سه سال تحویل دهد، اما حتی پس از ۱۵ سال نیز موفق به تکمیل آن نشد.#اتوبان_اصفهان_شیراز#شرکت_چینی
19:24 - 16 خرداد 1405
اقتصاد
راه و مسکن

3 بازنشر23 واکنش
74٫2k بازدید



38 پاسخ

@MOHAA11016 خرداد 1405
در پاسخ به
ایران، سرزمین وعده های تو خالی، زمانبندی های دروغین و بد قولی های دائمی. وقتی به شما میگن فلان پروژه ۳ سال دیکه تحویل داده میشه، یا روی ١۰ سال حساب کنید، یا روی ککسل شدن پروژه بعد از ١۰ سال و شکایت و این چیزا...

تصویر نمایه‌ی ‌احمد معین‌
@MoeinAhmad16 خرداد 1405
در پاسخ به
حتما شرکت یکی آقازاده یا نورچشمی بوده وگرنه هر عاقلی متوجه می‌شود که ۲۵ میلیون دلار اختلاف قیمت یعنی طرف میخواد بخوره

@user170910064900402677416 خرداد 1405
امریکا و اروپا با اون عظمت و تکنولوژی هم خیلی از پروژه های ساختمانیش رو چینیا انجام میدن،بعد طرفداران غرب میگن چین بخاطر تحریم با ما کار نمیکنه ولی نمیگن تو دوره خودشون چه بلایی سر کشور اوردن و چه قراردادای درجه یکی رو به باد دادن،ببینید روسیه بعد تحریم چطور با کمک چین جلو رفت چه تو اقتصاد چه توسعه

@Seyyed_ALI_IS_ALIVE16 خرداد 1405
در پاسخ به
واقعا مسئول واقعی نظارت و بازرسی بر اجرای پروژه ها و قوانین کدام سازمان یا نهادی هست؟چرا هر چی کالای احتکاری و خرابکاری هست توسط اطلاعات سپاه کشف می شه ، در صورتیکه کار اطلاعات سپاه نظارت بر اقتصاد و جرایم اقتصادی نیست؟اگر سپاه نبود باید چکار می کردیم؟

تصویر نمایه‌ی ‌فریدران کیومرثیان‌
@Faridran16 خرداد 1405
در پاسخ به
من را کنید پیمانکار هم پول فروش نفت و پتروشیمی از چین میارم هم مجبورشون میکنم تجهیزات راهسازی اقساطی از ضمانت پول خودمون دهند هم یک راه زیبا و عالی نصف قیمت انها با تمام مواد اولیه ایرانی و نیرو داخلی میسازم #راهسازی #جنگ #ایران

تصویر نمایه‌ی ‌پژمان کریمی پور‌
@pejmaaaan16 خرداد 1405
در پاسخ به
همون وقت پروژه رو میدادن به سپاه توی یک سال به مبلغ 50 میلیون دلار درستش میکرد و با همون پولی هم که میگرفت 3000 تا پهپاد برامون میساخت!!یه جاده کشیدن که از ساختن 50 تا شهر زیرزمینی سخت تر نیست که!!تا وقتی این شرکتهای صوری آقازادگان به طور کاملا اتفاقی برنده مناقصه میشن مشکلات این کشور تموم نمیشه

تصویر نمایه‌ی ‌Iranian Researcher‌
@IranianResearcher16 خرداد 1405
در پاسخ به
کار درستی کردند! توسعه وارداتی نیست جناب سفیر!سال۸۳ در دولت خاتمی مقرر شد راه آهن اصفهان- شيراز با اعتبار 600ميليون دلار توسط شركت چيني ساخته شود.مرداد ۸۴ با كنار گذاشته شدن شركت چيني از راه آهن اصفهان-شيراز 6پيمانكار داخلی احداث آن را آغاز کردند و سال ۸۹ در دولت احمدی نژاد به بهره برداری رسید.

تصویر نمایه‌ی ‌احمد حاجی زاده‌
@ahmad_hajizadeh16 خرداد 1405
در پاسخ به
چرا مبهم حرف میزنه این بزرگراه اواخر دوره احمدی نژاد شروع شد و مقداری پیشرفت داشت در دوره روحانی پیشرفت کمی داشت و نهایتا در دوره شهید رئیسی در 1402 تکمیل و راه اندازی شد. البته الان گرانترین بزرگراه کشور هست برای تقریبا 2 ساعت عبور 185 هزار تومان عوارض میگیرند.

@user170910155198125581616 خرداد 1405
در پاسخ به
واقعا؟؟این شرکت ایرانی پول نجس دلار رو گرفته وپونزده ساله هیچی به هیچی؟؟پس دادگاهی رسیدگی واسم ونام ونشان واینکه مال کدوم اقازاده بوده هیچی به هیچی؟ بابا عجب زرنگیم ما

تصویر نمایه‌ی ‌خلیج فارس‌
@user17683787584716 خرداد 1405
در پاسخ به
از این به بعد قرارداد ها به یوآن تتظیم بشهواسه ما دلار دیگه مردهارز مسافرتی هم باید بشه یوآن

تصویر نمایه‌ی ‌ایران سرزمین جاوید‌
@user170910008330814339516 خرداد 1405
در پاسخ به
غربگراها و نفوذی ها کشور را به نابودی کشاندند و مردم را بیچاره کردند آنها ماموریت داشتند هیچ طرح و برنامه ای در ایران اجرا نشود تا همیشه ایران وابسته و گروگان غرب باقی بماند بعد از جنگ باید کشور یک پاکسازی کامل از این عوامل و جریانهای وابسته به غرب کند

@user17593904787216 خرداد 1405
در پاسخ به
چین با آزاد کردن ذخایر نفتی به درخواست خوک زرد، نشون داد ابدا شراکت راهبردی با ما ندارد و نه دوست دارد داشته باشد.

تصویر نمایه‌ی ‌آریو برزن‌
@Tom_jery16 خرداد 1405
ظرف 24 ساعت آینمده از طرف اژه ای احضاریه میاد براشون ...برای شرکت ایرانی که پول را گرفته و بعد 15 سال تحویل نداده ؟؟؟نه بابااااااا ... برای اونکه افشاگری کرده ....چه توقعاتی داریدا ...

تصویر نمایه‌ی ‌وطن پرست صبور‌
@Vatanparast_sabour16 خرداد 1405
در پاسخ به
روی توان داخلی حساب کنیدتو ۴۸ ساعت چندین پل بازسازی شد

@user17597658217616 خرداد 1405
در پاسخ به
فساد .قرارداد مگه نبستین؟مگه جریمه ی تاخیر رو قید نکردین تو قرارداد؟بدین فاکتور و ارقام رو یک کمیته ی تحقیق بررسی کنن و قوه قضاییه ورود کنه.ولی خب.کی باید اینکارو کنه.اونا هم ساید آلوده شدن

@user170910042958966262116 خرداد 1405
در پاسخ به
کدوم شرکت، این مهمه؟ضمانت اجرایی چی بوده؟

تصویر نمایه‌ی ‌9**2691‌
@Mahashemi16 خرداد 1405
در پاسخ به
ما با فاسد و متخلف جدی و سخت برخورد کنیم بیشتر مشکلات کشور حل میشه

تصویر نمایه‌ی ‌Omid Darabi‌
@OmidDarabi16 خرداد 1405
در پاسخ به
شرکت ایرانی درخواست اعسار میده با ۲ شاهد! خلاص!در دین مترقی اسلام بن‌بست وجود نداره!

تصویر نمایه‌ی ‌203***8‌
@ommateemam16 خرداد 1405
در پاسخ به
نفوذ نفاق و فساد مانع پیشرفت کشور ....