وقتی دولت روحانی به شبکه پرداخت رسمی چین پشت پا زد

یک کارشناس مسائل چین می‌گوید با وجود اینکه ایران از جمله کشورهایی بود که برای مشارکت در پروژه CIPS دعوت شد اما در دولت روحانی به آن توجهی نشد بعد از آن نیز بانک مرکزی فقط به یک مکاتبه معمول بسنده کرد و حاضر به پیگیری برای اتصال نشد.
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ حسین قاهری، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص موضوع اتصال ایران به شبکه پرداخت فرامرزی چین (CIPS) با اشاره به عدم استفاده از این ظرفیت و زمان مناسب که امکان اتصال وجود داشت، اظهار داشت: زمانی که سامانه سی‌آی‌پی‌اس چین شکل گرفت، یکی از کشورهایی که پیشنهاد مشارکت داشت، ایران بود. متأسفانه آن زمان اوایل دولت آقای روحانی بود و ما اهمیتی ندادیم که عضو سی‌آی‌پی‌اس بشویم. در آن زمان حتی می‌توانستیم یک جایگاه در برد سی‌آی‌پی‌اس داشته باشیم.قاهری ادامه داد: هرچه زمان پیش رفت، اتصال به سی‌آی‌پی‌اس سخت‌تر شد البته تا قبل از جنگ باز هم سخت‌تر بود اما غیرممکن نبود. چراکه کشورهایی مثل کره شمالی، بلاروس، روسیه و میانمار به این سامانه متصل شده‌اند. ما بارها جلسات مختلف با مسئولین مختلف برگزار کرده‌ایم که راهکارهایی برای اتصال به سی‌آی‌پی‌اس وجود دارد.رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین با اشاره به راهی که بانک مرکزی برای اتصال در پیش گرفت، گفت: متأسفانه در این طرف سیستم بانکی مخصوصاً بانک مرکزی ما به راه‌های معمول بسنده کرد یعنی حاضر نشد ابتکار عمل به خرج دهد و سازوکاری ارائه کند که بتواند به بخشی و لایه‌هایی که خودشان می‌گویند «بانکداری سایه» ( Shadow Banking) متصل شود. وی در توضیح راه‌های معمولی که بانک مرکزی به آن متوسل شد، گفت: بانک مرکزی فقط یک مکاتبه با خود سیستم مرکزی سی‌آی‌پی‌اس انجام داده و سؤال کرده که آیا می‌توانیم به سی‌آی‌پی‌اس وصل شویم؟ طبیعتاً آنها گفته‌اند: «نه، نمی‌توانید»

اولویت‌های ایران و چین برای همکاری

قاهری با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران با چین و میزان امادگی چین برای مشارکت در بازسازی صنایع آسیب‌دیده ایران در جنگ گفت: بیشترین پتانسیل همکاری با چین در حوزه انرژی بوده است. این حوزه جزو اولویت‌های ما بوده و ما آن را انتخاب کرده‌ایم. طبیعتاً با توجه به اینکه ایران در شاهراه جاده ابریشم قرار دارد، اولویت چین شاید پروژه «کمربند و راه» بود که بتواند از ایران به عنوان چهارراه اصلی این پروژه استفاده کند.وی افزود: متأسفانه به دلایل مختلف که بخشی از آن مسائل تحریم و بخشی نیز جدی نگرفتن این موضوع بوده، عملاً بحث ترانزیت و کریدورها در اولویت دوم قرار گرفته است. سال‌هاست که تعامل ما با چین عمدتاً در حوزه انرژی و مسائل معدنی خلاصه می‌شود.قاهری با اشاره به سرمایه‌گذاری چین در ایران خاطرنشان کرد: از لحاظ سرمایه‌گذاری موضوع به این بازمی‌گردد که چه اتفاقی بعد از جنگ خواهد افتاد. قبل از جنگ شرایط ما در قالب یک پکیج مشخص بود: از سهمیه پول نفتی که در چین داشتیم، چینی‌ها یک به دو یا یک به سه سرمایه‌گذاری می‌کردند. باز هم متأسفانه از حداکثر ظرفیت آن زمان استفاده نکردیم.رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین گفت: بخش دیگر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی بود که باز هم ما سازوکار و راهکاری برای هموار کردن سرمایه‌گذاری نداشتیم. اگر ما این جنگ را به سلامت پشت سر بگذاریم، طبیعتاً ترس چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران کمتر خواهد شد و امکان سرمایه‌گذاری حجم بیشتری در ایران وجود دارد.

80 درصد حمل و نقل نفت چین توسط نفتکش‌های بخش خصوصی

قاهری در خصوص توافق فاینانس و نقش سایناشور اظهار داشت: یک توافقی بین ایران و چین وجود داشت که به ازای هر مقدار پولی که ایران در چین رسوب دارد سه برابر آن پول چین پروژه‌های مختلفی را برای ما فاینانس کند. در این میان سایناشور به عنوان تضمین‌کننده و بیمه‌کننده این کار وارد می‌شد. متأسفانه ما از آن سقف استفاده نکردیم.وی افزود: چند سال قبل مدیران سایناشور در پاسخ به درخواست ایران برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری اعلام کردند که شما از میزانی که توافق دارید هم استفاده نکرده‌اید. این به خاطر آن بود که اختلاف‌ها بین بخش‌های دولتی و دستگاه‌های ما بر سر سهمیه‌ها آنقدر بالا گرفت که بعضاً این سهمیه صاحبی پیدا نکرد و استفاده نشد.رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین در خصوص شرایط جنگ و حمل نفت تصریح کرد: در زمان جنگ طبیعتاً دو مرحله داشته‌ایم. مرحله قبل از محاصره بوده که میزان خرید از ما شاید بیشتر هم شده است. اما در مورد میزان خرید نفت، بعد از محاصره، چین حاضر نشده ناوگان خود را با پرچم چینی برای حمل نفت به ایران بفرستد.قاهری ادامه داد: این اتفاق نیفتاده چون تقریباً ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل چین متعلق به بخش خصوصی است و از پرچم‌های کشورهای مختلف از جمله پاناما استفاده می‌کند. آن ۲۰ درصد که دولتی است، طبیعتاً ورود نکرده که با پرچم چین به سمت ایران حرکت کند و نفت را در شرایط فعلی حمل کند.#چین#اتصال_به_cips#سرمایه‌گذاری#سایناشور
12:10 - 21 اردیبهشت 1405
اقتصاد
بانک و بیمه

9 بازنشر11 واکنش
115٫4k بازدید



35 پاسخ

@user170910131485742503421 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
زیاد نباید به چین اعتماد کرد حالا این چینی ها رو فرشته نکنید بهترین چیز در هر مساله ای اتکا به داخل و تمام دم روحانی و دولت های قبلی گرم

تصویر نمایه‌ی کاربر
@Free_thought21 اردیبهشت 1405
آقای اژه ای عزیزخواهشمندیم برای ترک فعل های آقایون غربزده اعلام جرم و محاکمه و مجازات لازم و بازدارنده برای آیندگان در نظر بگیرید.تا هر وقت کسی هوس ریاست جمهوری یا مدیریتی رو در کشور کرد فقط منافع و حقوق و قدرتشو نبینه و کوتاهی هاش رو هم قابل پیگرد و مجازات ببینه تا هوس بیخود نکنه.ماهی.آب.تازه

@user170910099307852889621 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
جالب تر اینجاست که دولت سوم روحانی قرار اوضاع رو درست کنه

تصویر نمایه‌ی ‌دوست‌
@dooste_khoob21 اردیبهشت 1405
چقدر انتخاب مردم در سال ۹۶ بد بود.شهید رئیسی رو بذاریم کنار و به همچین آدمی رای بدیم.سال‌هاست داریم چوب اون رای غلط رو می‌خوریم.

@Victor_from_God21 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
هر چی از خیانت روحانی و دارو دستش گقته بشه کمه ولی کو برخورد درست و حسابی با این ....

تصویر نمایه‌ی ‌فرزند جنوب‌
@user17774963902121 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
متاسفانه در جمهوری اسلامی خیانتکار کله گنده محاکمه نمیشه

@user170910144090202547521 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
باسلامولله قسم او یک خائن به ملت و کشور است!

تصویر نمایه‌ی ‌عباس باقری‌
@user17080357296321 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
روحانی با این همه مستندات که باعث نابودی چرخه امنیت و اقتصاد شد نباید برای پاسخگویی محاکمه بشه ؟؟ البته در وقت خودش

@EdalatSakht21 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
یعنی صاحب داشت این مملکت؛اون صحبت های صیف رو کسی گوش داد میاورد رو در رو میکرد ؛ اگر راست بود روحانی رو گردن باید زد و تعدادی از کابینشو و اگر دروغ بود هم صیف رو گردن بزنن

تصویر نمایه‌ی ‌رضا پویا‌
@poyan136921 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
🔴متاسفانه در این زمینه همواره منافع ملی قربانی منافع شخصی برخی یقه سفید و رانت خوار شدنه فقط شبکه پرداخت چین🔻حتی بدلیل از بین رفتن رانت صرافی ها و تراستی های خاص وابسته به درهم🔻شبکه پرداخت امن روسیه هم هیچ وقت استفاده نشد.قوه قضاییه محترم گردنه دزدی اقتصادی همینجاست

تصویر نمایه‌ی ‌معصومه‌
@Masoumeh7321 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
همیشه سوال بودچرا باید با دشمن مذاکره کنیمامروز تو‌مستنددیدم بلههههههسرمنشا اینا ،از دولت رفسنجانی شروع شده،و همه این سالها ،رهبر شهیدمون ،از دست این غربرگراهای عبرت نگیر ،چه ها که نکشیده ،واقعا تاسف هم برای اینا کمه

تصویر نمایه‌ی ‌معصومه‌
@Masoumeh7321 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
این کشوربعدجنگ تو دوران ریاست جمهوری اصلاح طلبان سخت ترین روزهارو داشته دوره رفسنجانی،خاتمی،روحانی و گل سرسبدشون پزشکیان .با استعدادتر از این دولت وجودنداره که عرض یه سال ،دوبار جنگ‌میشه،همه شخصیتهای مهم نظامی و سیاسی وازهمه مهمتر رهبر ،شهید میشن!!

@Power_Progress_Pride21 اردیبهشت 1405
خب روحانی انجام نداد خیلی بد، ولی چرا بعدش انجام ندادید؟ اینکه بعدا "سختتر" شد بیشتر بهانه یا توجیه است.

تصویر نمایه‌ی ‌معصومه‌
@Masoumeh7321 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
این کشوربعدجنگ تو دوران ریاست جمهوری اصلاح طلبان سخت ترین روزهارو داشته دوره رفسنجانی،خاتمی،روحانی و گل سرسبدشون پزشکیان .با استعدادتر از این دولت وجودنداره که عرض یه سال ،دوبار جنگ‌میشه،همه شخصیتهای مهم نظامی و سیاسی وازهمه مهمتر رهبر ،شهید میشن!!

تصویر نمایه‌ی ‌وحید‌
@Vatan_Doost21 اردیبهشت 1405
دولت جوان عالم علم‌محور شجاع مستقل از جریانات اقتصادی احزاببا توکل به خدا انقلابی مملکت ببره جلوتاکی چوب ندانم کاری چپ و راست به تن ملت بشینه

تصویر نمایه‌ی ‌حمید کرمی‌
@hodhod21 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اتحاد با شرق وقتی غرب استقلال ما را نمی‌پذیرد بهتر از تنها ماندن در نظام بین الملل است ولی نه به هر قیمتی!تنها سالی ۲۵ میلیارد سرمایه گذاری در ایران در قامت کشور تاثیرگذاری مثل ایران نیست.ما چه اصول گرا چه اصلاح طلب نباید چون نتوانسته‌ایم با غرب ببندیم کشور را تا سالها به ثمن بخش به چین بفروشیم.

@user170910058874775567521 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
شروع شد دوباره روحانی فلان بود شهیدرییسی فرشته، همین‌چین و روس رفیق و شفیق قطعنامه‌ها شورای امنیت رو‌ تایید کردن که برجام‌ برای رفع گندکاری تندروها و اعتماد بیجا به این دوستان خارجی شکل گرفت دولت شهید رییسی در پی زمستان سخت اروپا هم‌ بود چای دبش یک طرف ،از طرفی 11 میلیارد دلار از قلم افتادگی اقتصادش

تصویر نمایه‌ی ‌حسین اسدی نیا‌
@asadinia21 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
همه بدی ها در دولت روحانی رخ داد و همه خوبی ها در دولت سیزدهم...این خلاصه حرف کسانی است که این وضعیت رو درست کردن...نمیدونم وضعیت خوبی است یا بد...بستگی داره در چه وضعیتی باشی

تصویر نمایه‌ی ‌مهدی حسنی‌
@Mehdihassani21 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
لعنت خدا بر افراد جاهل و نادانکسیکه کمترین سواد تاریخی و سیاسی داشته باشد هیچوقت و هیچگاه رشد و تعالی مملکت رو به دوستی با اجنبی استعمارگر گره نمی زد دولت روحانی دولت جهل و نادانی و عوام فریبی بود و متاسفانه جماعت جاهلی که چشم و گوش بسته حامی آن بودند