رانت یا پرو
در ماجرای «اینترنت پرو» عدهای که امروز شاهرگهای اینترنت کشور را در دست دارند، برای تامین منافع حداکثری بنگاههای خود، مسیر قانون را مسدود و نهاد دولت را بیاعتبار کردهاند. اکنون بیم آن میرود که این شیوه کسب درآمد، به سایر خدمات شهری نیز سرایت کند. تصور کنید ادارات توزیع برق، وزارت نیرو را دور بزنند و با اخذ مجوز از نهادی دیگر، تعرفهای به نام «برق پرو» خلق کنند؛ سپس به مردم بگویند: «برق معمولی فقط برای روشن کردن یک لامپ و یخچال است؛ اگر میخواهید موبایلتان را شارژ کنید یا تلویزیون ببینید، باید برق پرو بخرید!». همان شیوه جعلی که امروز بر اینترنت کشور حاکم شده است. آقایان بدانند آنچه امروز در این خُردهبازار فصلی به حراج گذاشتهاند، حجم و پهنای باند نیست؛ بلکه «انسجام ملی» و «عِرق به وطن» است و آنچه در این سودا از آن خود میکنند، تنها افزایش سرمایه نیست، بلکه انباشت نفرت و نفرین مردم است... اما فردا که فصل این کاسبی تمام شد، دیگر چه چیزی از این مملکت را به حراج خواهند گذاشت؟
