چرا قطع اینترنت از لحاظ اقتصادی برای دولت خطرناک تر از مردمه (توضیح تخصصی)

اگر نگرانید اینترنت دیگه وصل نشه، این پست مخصوص شماستدلیل اینکه این پست رو مینویسیم اینه که شاید عده ای از دوستان نگران این باشن که نکنه دیگه اینترنت وصل نشه، برای همین میخوام، یکی از دلایل مهمی که خود دولت هم به وصل شدن اینترنت نیاز داره رو با یکم سند و مدرک توضیح بدم که نگرانیتون کم بشه :) (پست باز شود)
اول از همه باید به پردازیم به یک موضوع خیلی مهم، و اون چیه؟ بودجه 1405بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌ها با همکاری کمیسیون مالیات اتاق ایران، 72 درصد منبع تامین بودجه سال 1405 روی مالیات بسته شده که سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) 42 درصده و مالیات بر کالا و خدمات (ارزش‌افزوده) 30 درصده، اما این یعنی چی؟‌ یعنی اینکه 72% درصد از کل پولی که قراره بیاد دست دولت، از طریق گرفتن مالیات از مردمی هست که به اینترنت نیاز دارن، اما نکته اینجاست که مگه اینترنت چقدر رو زندگی مردم تاثیر میزاره که بخواد این 72% درصد رو مختل کنه؟ اول باید ببینیم سهم اقتصاد دیجیتال در ایران چقدره، به گزارش منتشر شده تسنیم در خرداد 1404، به گفته معاون برنامه ریزی اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حدود 4.9% درصد از اقتصاد ایران رو اقتصاد دیجیتال تشکیل میدهاین یعنی به صورت مستقیم 4.9 درصد اقتصاد ایران رو، همین فروشگاه های آنلاین، خدمات برنامه نویسی مبتنی بر وب، دیجیتال مارکتینگ و هزار تا چیز دیگه تشکیل میدهاوکی همه اینارو گفتیم، حالا میرسیم به سوال اصلی چند درصد اقتصاد ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به اینترنت و فضای دیجیتال هست؟ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که بهش آنکتاد (UNCTAD) هم میگن، تو سال 2019 و 2021یک گزارشی منتشر کرده و گفته اقتصاد دیجیتال 3 تا لایه داره- هسته دیجیتال (سهم مستقیم)- اقتصاد دیجیتال گسترده (ICT-enabled) (سهم غیر مستقیم)- اقتصاد دیجیتالی‌شده کل کشور (spillover effects)و معمولا لایه دوم بین 3 الی 5 برابر بزرگتر از لایه اوله#اینترنت
البته فقط حرف آنکتاد نیست، حتی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و بانک جهانی هم حدودا همینو گفتن، نکته مهم اینه که 3 تا 5 وحی منزل نیست، بلکه میشه گفت یه رنج برآوردی استاندارده، حالا اگه بخوایم حساب کتابشو انجام بدیم به عددی تخمینی میانگین 20% درصد میرسیم(بین 14.7% و 24.5%)یعنی 20% درصد اقتصاد ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم، وابسته به اینترنته و اختلال در این عدد باعث میشه اون 72% درصد مالیاتی که قراره از مردم بگیرن تحت شعاع قرار بگیره و دچار کسری بودجه ناجوری بشن (بهرحال مالیات از جیب مردم میاد اگه مردم و شرکت ها کار نکنن مالیاتی هم نیست)یک نکته رو بگم، این اعدادی که داده میشه حدودیه و آمار های رسمی، یعنی فرضا میگن 4.9% اقتصاد دیجیتالیه، معلوم نیست سهم کسب و کار های پنهان چقدر باشه و چقدر به این عدد اضافه کنهاینارو گفتم که بدونین، دولت خیلی به اینکه مردم کار کنن و پول در بیارن نیاز داره چون 72% درصد بودجه ای که واسه امسال چیده لنگ همین داستانه، اینکه بخواد اینترنت رو قطع نگه داره عین این میمونه که با اسلحه تو سر خودش شلیک کنه، پس نگران نباشید ان شاالله اینترنت مثل سابق وصل میشه ، مرسی از اینکه وقت گذاشتید و مطالعه کردید.اگه خواستید، این مقاله رو بفرستید واسه اون دوستتون که خیلی ناامیده :)راستی اگر دوست دارید پست زیر هم بخونین، شاید نگرانیتون کمتر شدچرا محدود سازی اینترنت به صورت دائمی امکان پذیر نیست؟ببخشید یکم طولانی شدموفق باشیدانتهای پیام./#اینترنت #اینترنت_آزاد #اینترنت_بین_الملل
10:52 - 5 اردیبهشت 1405




7 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌Hooori‌
@Hooori5 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اینا برای اقتصاد دیجیتال اومدن سیمکارت پرو و سفید دادن. به فکر مردم نیستنمن که کارم ترید هست از دی ماه نتونستم کار کنم ‌ولی هیچی به هیچیتوی‌ بهمن ماه بعد از اتصال گوگل ۳ روز‌ بعد اینترنت وصل شد الان چقدر گذشته و‌ فکری به حال وصل شدن نمیکنن معنیش اینه که یه سیاست دیگه رو‌ در پیش گرفتن ...

@FAFA995 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
مگه براشون مهمه؟ یا قراره این خساراتو وزیر وزرا از جیب بدن؟ این دولت دیگه آب از سرش گذشته همونجور که خیلی از اختیاراتشو گرفتن دولت مردان عزیزم دیگه پاسخ ضرر و زیانی که قطع نت به مردم و کشور وارد کرده نیستش و تهش میگن ما کاره‌ای نبودیم ازونی قطع کرده مطالبه کنین

تصویر نمایه‌ی ‌حامد بلالی‌
@Hamed_belali7 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
بر فرض آمار ها درست باشه، کل اقتصاد دیجیتال رو مساوی کردید با اینستاگرام و رفقاش؟ به عنوان مثال اینستاگرام فقط ۲ درصد از تجارت الکترونیک رو‌ تشکیل میده.

تصویر نمایه‌ی ‌حامد بلالی‌
@Hamed_belali7 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
حدود هفتاد بستر کسب و کار مجازی داخلی داریم که فعالن