هشدار نماینده مجلس درباره سناریوی «پول در برابر کالا» در مذاکرات

نماینده شاهین‌شهر با ارسال نامه‌ای به رئیس تیم مذاکره‌کننده، نسبت به توافقاتی که به‌جای انتقال پول، به تهیه کالا از آمریکا منجر شود، هشدار داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مجلس خبرگزاری فارس، ضمن تشریح جزئیات نامه‌ای خطاب به محمد ‌باقر قالیباف رئیس تیم مذاکره‌کننده، از مسدود بودن سامانه ثبت بیانیه‌های مجلس انتقاد کرد و تأکید کرد که به‌ناچار دیدگاه‌های خود را در قالب نامه رسمی از طریق سامانه مجلس ارسال کرده است.وی با اشاره به حساسیت موضوع، اظهار داشت: ابتدا در نظر داشتیم بیانیه‌ای مشترک از سوی نمایندگان منتشر کنیم، اما به‌دلیل اختلال در سامانه بیانیه‌های مجلس از ٢ هفته پیش، ناگزیر به ارسال نامه‌ای اداری شدم که روز گذشته نیز تقدیم شد.وی در تشریح محتوای نامه، سه درخواست را مطرح کرد: اول، آزادسازی فوری و بی‌قید و شرط تمامی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در هر کشوری که توسط آمریکا مسدود شده است. دوم اینکه پرداخت سود این مبالغ در طول دوره بلوکه‌سازی به ملت ایران، افزون بر اصل سرمایه و سوم، خودداری از هرگونه توافقی که به‌جای انتقال پول، به تهیه کالا از آمریکا منجر شود؛ به‌گونه‌ای که وجوه به‌طور کامل و مستقیم در اختیار ایران قرار گیرد.متن نامه به شرح زیر است.رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مذاکره‌کنندهٔ جمهوری اسلامی ایران
سلام‌علیکمبا احترام؛ ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و آرزوی قبولی عزاداری‌ها، اخبار منتشره در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی و اظهارات اخیر آقای دکتر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، حاکی از آن است که مرحلهٔ اول آزادسازی پول‌های مسدودشدهٔ جمهوری اسلامی ایران، حدود ٢ میلیارد دلار، برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یابد. چنانچه وجوه یادشده مستقیماً وارد خزانهٔ جمهوری اسلامی ایران شود، مناسب است؛ اما با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، نگرانی ایجاد شده است که وجوه آزادشده تحت کنترل آمریکای متجاوز قرار گیرد و به‌جای ورود به خزانهٔ جمهوری اسلامی ایران، برای خرید کالاهای اساسی جابه‌جا و هزینه شود. این اتفاق آسیب‌هایی در پی خواهد داشت.۱- از نظر قوانین و عرف بین‌الملل، هرگونه تکلیف برای نحوهٔ هزینه کردن پول جمهوری اسلامی ایران، از سوی آمریکا و با معنای نفت در برابر غذا، همانند کشورهای تحت اشغال و دولت متجاوز آمریکا، شائبهٔ دخالت در امور ایران و تکرار تجربهٔ شکست‌خوردهٔ عراق را ایجاد خواهد کرد. این اقدام دست دشمن را برای ارائه تصویر نادرست از کشورمان را باز می‌گذارد.۲- واردات کالاهای مصرفی آمریکایی - دشمن اصلی و شیطان بزرگ که از نظر امام شهید ممنوع و حرام اعلام شده و برای مردم قهرمان ما نفرت‌آور است - موجب تقویت دشمن متجاوز خواهد شد.۳- با توجه به دشمنی دائمی آمریکا و غرب، صحت و سلامت کالاهای اساسی نظیر گندم، برنج، حبوبات، تنقلات، روغن، دارو و غیره، محل تردید است و ممکن است منجر به آسیب‌های شدید به سلامت جامعه شود.
۴- با توجه به سوءسابقهٔ دولت متجاوز آمریکا در مسموم کردن مواد صادراتی به کشورهای مستقل، امکان آلوده‌سازی مواد غذایی و کالاهای اساسی وارداتی وجود دارد که کنترل آلودگی‌های مذکور، غیرممکن و پر هزینه خواهد بود.۵- با توجه به خوی تجاوزگری آمریکا، در کنترل هرگونه جابه‌جایی پول، انتقال پول از طریق بانک‌های بین‌المللی خطر و ریسک تحریم نقل‌وانتقال دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران و محدودسازی آنها را در پی خواهد داشت.۶- نکته مهم و اساسی این است که دشمن با روش‌های شیطانی خود تلاش می‌کند وجوه انسدادی را قطره‌چکانی و تحت کنترل آزاد کند. این مسأله موجب تبلیغات مسموم آمریکا علیه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل می‌شود.بنابر مطالب فوق، ضروری است:اولاً: نسبت به هرگونه روش پرداخت مستقیم پول‌های بلوکه‌شده ایران به ایران مخالفت کنید.ثانیاً: از این پس نیز هیئت مذاکره و هیئت‌ها یا کارگروه‌های زیرمجموعه آن، آگاهانه توافقاتی را بپذیرند یا وارد مباحثی شوند که در تراز ملت مبعوث‌شده ایران اسلامی و موجبات ارتقاء استقلال و اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده و تدابیر امام رشید، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله سید مجتبی حسینی خامنه‌ای و مطالبات ملت، ایران اسلامی را سربلند و پیروز ایران اسلامی شود.حسینعلی حاجی‌دلیگانی
10:54 - 5 تیر 1405
مجلس




15 پاسخ

@user1782230526715 ساعت پیش
در پاسخ به
این که طرح جلیلی بود

@user1751672304865 ساعت پیش
در پاسخ به
گیری افتادیم

@user1778170387215 ساعت پیش
در پاسخ به
تا قبل از این مگه چه میکردید !? چندین برابر این پولها بلوکه شده در این‌سالها اختلاس و‌ گم شده ! هنوز دو وزیر سابق ! در زندان هستن ! چرا حاشیه سازی !?

@user1778170387215 ساعت پیش
در پاسخ به
چندی پیش مصطفوی ریس دام و تیور گفت سایپا‌ ذرت و ... وارد و اینجا چند‌برابر نرخ مصوب ریخته تو بازار ایا‌صدا‌از کسی در اومد !?

@user1778170387215 ساعت پیش
در پاسخ به
یک عده که فقط در دو قلم ۵ میلیارد دلار اختلاس داشتند و دو وزیرشون حکم زندان داره، دارن میگن آمریکا بهمون پول نمی‌ده و منتقد خرید کالا هستن !!!

تصویر نمایه‌ی ‌سعید ..‌
@Saeed35 ساعت پیش
در پاسخ به
برای برخی از مسئولین ما که زمانی به جای پول های نفت ، عروسک لبوبو وارد می کردند الان گرفتن سویا و گندم خودش پیشرفت محسوب میشه ... !!!!! و ممکنه ذوق زده شده باشند !

تصویر نمایه‌ی ‌ناصر‌
@Naser_011011105 ساعت پیش
در پاسخ به
پول در برابر کالا احتمالا در آینده نزدیک نفت در برابر گندم , سویا و ذرت تراریخته آمریکایی میشه با این فرمون مستعمره آمریکاء جنایتکار میشیم

@user1775123010705 ساعت پیش
در پاسخ به
در بسیاری ازجوامع از رسانه بعنوان رکن پایه برای اداره هر کشور یاد می کنند اما رسانه های راحت طلب ایران افراد مشخص را بعنوان هدف واجد شرایط سخن گویی با ذهنیت وهدف مشخص بکار می گیرند که جامعه را مهجور مغفول وبه حاشیه می رانند آقای حاجی بهمراه چند نفر از متکلمین دائمی مجلس اند

@user1764083521494 ساعت پیش
در پاسخ به
ای خاک بر سرشما نماینده های مجلس انقدر بدبخت هستید فقط نام نماینده را یدک می کشید فقط در فضای مجازی مانند دختر وپسرهای معشوق نامه رد وبدل می کنید

تصویر نمایه‌ی ‌عباس مهردار قائم مقامی‌
@abbasmohrdar4 ساعت پیش
در پاسخ به
صحیح است. این هشدار کاملا به حق است

@user1751672304864 ساعت پیش
در پاسخ به و
تصویر نمایه‌ی ‌فرشاد‌
فرشاد

@Iranehamdel  •  8 ساعت پیش

مطالبه

مطالبه‌ی جامعه برای تمرکز بر ریشه‌های اصلی مشکلات اقتصادی

مجموعه چالش‌های اقتصادی نظیر تورم، فقر و ناترازی‌های ساختاری، تأثیرات زنجیره‌ای و گسترده‌ای بر بدنه اجتماع و معیشت مردم گذاشته است. تداوم وضعیت کنونی و اکتفا به شعارها یا راهکارهای کوتاه‌مدت، نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه شکاف اقتصادی را عمیق‌تر خواهد کرد. این ناترازی‌ها و فشارهای تورمی، علاوه بر تأثیرات مخرب داخلی، به بستری برای بهره‌برداری‌های خارجی تبدیل شده و ارزش پول ملی را در معرض تهدیدات مداوم قرار داده است. متأسفانه، همچنان شاهد تداوم مشاوره‌های غیرکارشناسی هستیم که تلاش می‌کنند با عادی‌سازی وضعیت تورمی و ارائه طرح‌های نمایشی، از پذیرش واقعیت‌های اقتصادی شانه خالی کنند. سیاست‌زدگی در تصمیمات کلان اقتصادی، خود به یکی از محرک‌های اصلی تورم تبدیل شده است. لازم است با بازنگری جدی در فرآیندهای مالی، به‌ویژه در زمینه انضباط پولی، کنترل هزینه‌کردهای غیرضرور در سازمان‌ها و جلوگیری از قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی تحت عناوین مختلف، از رویکردهای تورم‌زا فاصله گرفت. تجربه نشان داده است که برخوردهای مقطعی با عوامل پایین‌دستی بازار (مانند دلالان خرد)، اگرچه ممکن است در ظاهر واکنشی به گرانی باشد، اما در حقیقت تمرکز بر «معلول» به جای «علت» است. این‌گونه اقدامات که حکم مسکنی موقت را دارند، بدون رفع ریشه‌های اصلی، تنها تنش‌ها را تداوم بخشیده و در نهایت، تورم با شدتی بیشتر به مدار افزایشی بازمی‌گردد. امید است با عبور از فضای شعار، بازی با کلمات و رویکردهای نمایشی، شاهد تمرکز واقعی و عملیاتی مسئولان بر حل ریشه‌ای عوامل تورم، گرانی و فساد باشیم؛ چرا که تنها با اقدام عمیق و اصولی در این مسیر، امکان بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور فراهم خواهد شد. انشالله

مسئولان پاکدست، دولتمردان ، وزرا ، معاونین ، مشاوران، رئیس جمهور محترم، سازمان های نظارتی و بازرسی و حکومتی، شورای رقابت و سازمان حمایت، قوه محترم قضائیه، مجلس

0
100
گزارش از مطالبه

@Shabah3 ساعت پیش
در پاسخ به
دمت گرم،ولی تا بازگشایی مجلس این حرفا به جایی نمیرسه فقط در حد تذکره! مثل تفاهمنامه‌ای که کاملا نسیه است و هیچ وجه قانونی ندار و بر اساس اعتماد طرفین،برجام که رسمی بود ترامپ پارش کرد اینکه فقط یک برگه است در تفاهم با شیطان بزرگ...

@user1750400095932 ساعت پیش
در پاسخ به
وقتی مذاکره کننده یکی مثل همتی باشه باید با انقلاب آرمان های انقلاب و انتقام خون رهبر شهید خداحافظی کرد. بعد از این همه شهادت ها و ویرانی ها آمریکا قرار است به جای پول خودمان به ما سویا و ذرت تراریخته بدهد! که بدهیم گاو ها و مرغ ها بخورند

تصویر نمایه‌ی ‌حسن مسروری‌
@hasan582 ساعت پیش
در پاسخ به
نکته مهمی که در این موضوع به آن کوچکترین اشاره ای نمیشود اینست که با مبادله طلب خودمون در برابر گندم و ذرت، در حقیقت بخشی از هزینه بمب هایی که آمریکایی ها و رژیم غاصب صهیونیستی روی سر مردم ریختند را خودمان به آنها میدهیم.متاسفانه ذلتی بالاتر از این وجود ندارد.

@user1751669830711 ساعت پیش
در پاسخ به و
تصویر نمایه‌ی ‌فرشاد‌
فرشاد

@Iranehamdel  •  1 روز پیش

مقابله و ستیز با نفس و دیگر موارد ضد اخلاقی باید سر لوحه کار مسئولان محترم باشد.
ایده و راهکار

اخلاق‌مداری؛ راهبردی برای کارآمدی بیشتر مدیریت

توجه به شاخص‌های اخلاقی و ارتقای سلامت نظام اداری، باید سرلوحه فعالیت تمامی مدیران و تصمیم‌گیران کشور باشد. امروزه، مقابله با رفتارهای غیراخلاقی و تقویت خودنظارتی در سطوح مدیریتی، نیازمند عزمی راسخ و جهادی مضاعف است که باید در لایه‌های عملیاتی و تصمیم‌گیری به شکلی ملموس تجلی یابد چند موردی که مقابله جدی باید با آن صورت گیرد را در ذیل ذکر کردم. لطفا توجه بیشتری را به این موارد مبذول بفرمائید : حق الناس خوری ستیزی ، فریب ستیزی ، اختلاس ستیزی ، بازیچه دست استعمار شرق و غرب شدن ستیزی ، حقوق نجومی نویسی ستیزی ، ترک فعل ستیزی ، وعده توخالی ستیزی ، بد عهدی ستیزی، پیمان شکنی ستیزی ، رشوه ستیزی مال اندوزی و ثروت اندوزی ستیزی ، تنفر ستیزی ، کینه ستیزی ، نفرت ستیزی ، تفرقه ستیزی منفعت طلبی شخصی و گروهی ستیزی ، ربا ستیزی ، عدم تحمل دیگر سلیقه ها ستیزی ، تکبر ستیزی و غرور ستیزی و...... یاحق التماس دعا اجرتان با حضرت حق

مسئولان محترم و تصمیم گیران کشور، وزرا و معاونین و مشاوران، دولت ، مجلس ، قوه محترم قضائیه، تولید کنندگان کالا و خدمات، سازمان‌های نظارتی، بازرسی ، امنیتی، کلیه آحاد مردم و جانفدایان و مردم درصحنه و میدان

0
100
گزارش از مطالبه