وضعیت برگزاری کلاسهای دانشگاهها در ماه مبارک رمضان
دانشگاهها در ماه مبارک رمضان کلاسهای نیمسال دوم را حضوری برگزار میکنند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر تداوم آموزش حضوری تأکید کرد؛ این در حالی است که برخی دانشجویان خواستار برگزاری غیرحضوری کلاسها شدهاند.
به گزارش خبرنگار گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری فارس، جمعی از دانشجویان دانشگاهها با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» خواستار برگزاری کلاسهای درس در ماه مبارک رمضان به صورت غیرحضوری شدند.دانشجویان در این پویش اعلام کردند که همزمانی آغاز ترم جدید با ماه رمضان و محدود بودن زمان تا پایان سال، همراه با مسافت طولانی بسیاری از دانشجویان، مشکلات جدی ایجاد کرده است. این تأکید کردند دوگانگی آموزش حضوری و مجازی موجب کاهش کیفیت آموزشی و محدود شدن خدمات دانشگاهها از جمله خوابگاه، سلف و سرویسهای حمل و نقل شده است.امضاکنندگان پویش پیشنهاد دادند با توجه به تقارن ماه رمضان با روزهای پایانی سال و نزدیکی به تعطیلات نوروز، کلاسهای تمامی مقاطع تحصیلی به صورت مجازی برگزار شود تا دانشجویان بتوانند از ماه مبارک رمضان بهرهمند شوند و در سفرهای پایان سال با مشکلات مواجه نشوند.تصمیم وزارت علوم و وضعیت دانشگاههابر اساس بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کلاسهای نیمسال دوم عمدتاً حضوری برگزار میشوند و دانشگاهها میتوانند تا ۲۵ درصد واحدهای عمومی مقطع کارشناسی را بهصورت مجازی ارائه دهند. برای مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان مجازی شدن وجود ندارد و این دروس باید حضوری برگزار شوند.کلاسهای دانشگاه تهران از ۲ اسفندماه طبق برنامه حضوری ادامه خواهد یافت و تاکنون هیچ تغییری اعلام نشده است. کلاسهای دانشگاه آزاد برای همه مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکتری از حدود ۹ اسفندماه حضوری برگزار میشوند و دانشگاه بر بازگشت کامل به آموزش حضوری تأکید دارد.کلاسهای دانشگاه علامه طباطبائی از ۲۵ بهمن در همه مقاطع حضوری است و خدمات خوابگاهی و تغذیه نیز طبق برنامه ارائه میشود.کلاسهای دانشگاه شهید بهشتی در تمامی مقاطع تحصیلی حضوری اعلام شده و برگزاری حضوری از ابتدای نیمسال ادامه دارد.کلاسهای دانشگاه الزهرا براساس ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علوم، در هفتههای ابتدایی ترم (۲۵ تا ۳۰ بهمن) به صورت مجازی برگزار شد، اما برنامه کلی دانشگاه بازگشت حضوری کلاسها است.مسئولان وزارت علوم تأکید کردهاند که بازگشت کامل به نظام آموزشی حضوری، مطابق با سیاستهای وزارت، در دستور کار قرار دارد و دانشگاهها تا حد امکان برگزاری حضوری کلاسها را ادامه خواهند داد. در عین حال، امکان ارائه محدود برخی دروس کارشناسی به شکل مجازی برای انعطاف بیشتر فراهم شده است.پایان پیام/#دانشگاه #دانشجو #ماه_رمضان #غیرحضوری 11:02 - 20 فبراير 2026