امضای نخستین تفاهم‌نامه حقوق بشری بین قرقیزستان و تاجیکستان

قرقیزستان و تاجیکستان نخستین تفاهم‌نامه همکاری نهادهای حقوق بشری را امضا کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «جمیله جمانبایوا» کمیسر حقوق بشر قرقیزستان و «امید بابازاده» کمیسر حقوق بشر تاجیکستان، نخستین تفاهم‌نامه همکاری میان نهادهای مدافع حقوق بشر دو کشور را در زمینه حمایت از حقوق و آزادی‌های شهروندان امضا کردند.بر اساس این توافق، طرفین متعهد شدند در مورد موارد شناخته‌شده نقض حقوق و آزادی‌های شهروندان در قلمرو دو کشور، به‌موقع یکدیگر را آگاه سازند، درخواست‌های مربوطه را بررسی کرده و در چارچوب اختیارات خود برای احیای حقوق نقض‌شده همکاری کنند.همچنین دو طرف قصد دارند دیدارهای مشترک با شهروندان، بازدیدهای نظارتی و مشاوره‌های حقوقی مشترک برگزار کنند.جمانبایوا‌ تأکید کرد این نخستین تفاهم‌نامه در تاریخ روابط دو نهاد، صرفاً یک سند تشریفاتی نخواهد بود، بلکه به ابزاری عملی برای حمایت روزانه از حقوق شهروندان تبدیل خواهد شد. به گفته وی، از این پس زمینه حقوقی رسمی برای رسیدگی سریع به درخواست‌های شهروندان قرقیزستان در تاجیکستان و شهروندان تاجیکستان در قرقیزستان فراهم شده است.بابازاده ‌نیز به همسایگی دیرینه و روابط نزدیک دو کشور در تمامی زمینه‌های همکاری اشاره کرد و ابراز اطمینان نمود که همکاری مشترک در راستای منافع شهروندان دو کشور خواهد بود.امروز ۲۳ ژوئن، بیشکک میزبان نخستین نشست مشورتی نهادهای ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حوزه حمایت از حقوق بشر است.در این نشست، رؤسا و نمایندگان نهادهای ملی حقوق بشر و نهادهای دولتی بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان حضور خواهند داشت.
09:16 - 2 تیر 1405

1 بازنشر1 واکنش
19٫1k بازدید