تفاهم‌نامه امریکا و ایران از نگاه نویسنده الوطن

«سامی الرشیدی» نویسنده روزنامه «الوطن» در یادداشتی نوشت، در فصل اول رمان «محاکمه» اثر «کافکا»، «یوزف ک.» در تلاش است تا بفهمد دقیقاً چه بلایی سرش آمده اما هرچه بیشتر می‌کاود، پاسخ‌ها مبهم‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. او افزود، این سردرگمی، شباهت عجیبی به فضای پس از امضای تفاهم‌نامه امریکا و ایران دارد.
این روزنامه‌نگار عربستانی تأکید دارد، از همان ساعات اولیه، تحلیلگران به یک پرسش کلیدی گیر کردند که در ظاهر ساده بود، اما در باطن حسابی پیچیده: «این سند یک معاهده رسمی و الزام‌آور است یا فقط یک تفاهم‌نامه عادی؟» الرشیدی نوشت، با اینکه متن آن شامل تعهدات روشنی مثل توقف درگیری‌های نظامی، تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، حمایت از آرامش در لبنان و لغزاندن بخشی از تحریم‌ها بود، اما هیچ‌کدام از اینها نشان نمی‌داد که یک طرف پیروز میدان است یا اینکه مناقشه برای همیشه بسته شده است. برعکس، بسیاری از مسائل بنیادین مثل سرنوشت برنامه هسته‌ای ایران و چارچوب روابط امنیتی دو کشور، به مذاکرات بعدی موکول شد.او تأکید دارد، از منظر حقوقی آنچه اهمیت دارد اسم سند نیست، بلکه محتوای آن است و این تفاهم‌نامه نه برای حل ریشه‌ای اختلافات، بلکه برای «مدیریت مرحله‌ای بحران»، «کاهش تنش» و «خرید زمان» برای مذاکرات بعدی طراحی شده است. به عبارت دیگر، ابزاری است برای کنترل اوضاع، نه پایان دادن به مناقشه.منبع
11:03 - 3 تیر 1405

25٫2k من المشاهدات