آیا تنگه هرمز به عقب بر می‌گردد؟

1- تا قبل از جنگ تحمیلی سوم، در حالی‌که ایران می‌بایست به دلایل ژئوپلیتیکی و قواعد حقوقی بر تنگه هرمز اعمال حکمرانی می‌داشت؛ لکن در این آبراه راهبردی عبور و مرور آزاد بدون هیچ‌گونه محدودیتی انجام می‌شد.2- با وقوع جنگ تحمیلی سوم و شکست سنگین متجاوزین آمریکایی-صهیونیستی، ایران پیروز در جنگ، با صراحت اعلام کرد؛ به طور کلی نظم و ترتیبات امنیتی در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز تغییر کرده، در دوران پساجنگ جمهوری اسلامی حق ذاتی و طبیعی اعمال حکمرانی بر این آبراه را پیاده خواهد کرد و هر نوع تردد کشتی‌ها باید تحت ضوابط و مقررات تعیین شده از سوی ایران باشد.3- وضعیت جدید ژئوپلیتیکی پدید آمده برای ایرانی که آمریکا قصد بلعیدن آن را با جنگ داشت، دنیا را از این جهت شگفت‌زده کرد که با جنگ، جمهوری اسلامی نه تنها فرو نریخت؛ بلکه به یک قدرت جهانی تبدیل شد. قدرتی که با دستیابی به حق اعمال حکمرانی بر تنگه هرمز، از یک کشور تحریم شده و قرار گرفتن تحت انواع فشارها، به یک قدرت برتر و توانا در کنترل کردن دیگران تبدیل می‌شود.4- چنین وضعیتی سبب شده تا آمریکایی‌ها تاکنون، برای بازگرداندن شرایط تنگه هرمز به دوران قبل از جنگ، به هر نوع اقدامی از قبیل محاصره دریایی ایران، اقدام‌ نظامی و حتی ایجاد کریدور جدید تردد در مناطق جنوبی تنگه هرمز با کمک سلطان‌نشین عمان دست بزنند، اما در همه موارد با شکست مواجه شده‌اند.
5- در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری (6 و 7 تیرماه)، ارتش تروریستی آمریکا به اهداف کم ارزشی در مناطق جنوب ایران حمله نظامی داشتند و در مقابل با پاسخ‌های قاطع نیروهای مسلح ایران روی اهداف مهم در کویت و بحرین مواجه شدند. هدف از اقدامات نظامی آمریکا، یکی تأثیرگذاری بر روی مذاکرات و ایجاد انفعال در تیم مذاکره‌کننده برای عقب‌نشینی از مواضع اعلامی، و دیگری ایجاد گشایش برای بازگشایی آبراه جدید در جنوب تنگه هرمز و خارج از کنترل جمهوری اسلامی است. بر همین اساس احتمال تکرار و یا تشدید چنین درگیری‌ها در روزهای آینده هم متصور است.6- با توجه به اینکه درباره ضرورت اعمال حکمرانی و نظم ایرانی در تنگه هرمز در داخل کشور، میان تمامی مسئولان سیاسی و نظامی اجماع کامل وجود دارد؛ به طور قطع هر نوع اقدام آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تنگه هرمز به شرایط قبل از جنگ با پاسخ‌های قاطع، کوبنده و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد. این یک واقعیت جدید ژئوپلیتکی در منطقه غرب آسیا و در حوزه خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌باشد که همگان و از جمله آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌ای‌اش باید بپذیرند و بدون اینکه خود را بیش از پیش دچار خسارت و از دست رفتن آبرو و بی‌حیثیت‌کنند، با این واقعیت کنار بیایند.#یدالله_جوانی
19:40 - 7 تیر 1405

1 بازنشر1 واکنش
46٫7k بازدید



3 پاسخ

@user1773062621272 ساعت پیش
در پاسخ به
باسمه تعالی / با سلام و احترام بر جنابعالی ، جناب جوانی عزیز ودوست داشتنی و خوانندگان گرامی. درود بر شما که دائماََدر جهت تبیین و تفهیم موضوعات مهمه برای بنده ی حقیر همت می گمارید، ضمن تشکر استدعا دارم دعا هم بفرمایید که خدای تعالی ، ادامه دارد

@user17091015281381799981 ساعت پیش
در پاسخ به
اقای جوانی مناطق کم ارزش چیه که در متن نوشتید،حمله حمله است.تفسیر نکنید بهتره. تو رو خدا مسئول رییس جمهور دهنتونو ببندید