23 اردیبهشت 1405

موشکِ «صَرفه‌جویی»

بخشی از دومین پیام صوتی رئیس مجلس به مردم عزیز ایران | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۵
۱۰ MB
می توانیم بدون افزایش قیمت، صرفه جویی در انرژی را تشویق کنیم. مثلا کاهش مجموع مصرف بنزین کل کشور (یا برق) بین دو ماه را حساب کنیم و‌ سهم صرفه جویی هر خانواده در کل صرفه جویی را حساب کنیم و (به شرطی که مصرف آن خانواده بیشتر از عدد خاصی نبود)، متناسب با صرفه جویی آن خانواده به مبلغ یارانه اش اضافه کنیم. یارانه خانواده ای که صرفه جویی نکرده هم جریمه نمی شود. البته نیاز به افزودن منابع یارانه (متناسب با صرفه جویی کل هر ماه) دارد که در نهایت ارزشش را دارد و از واردات بنزین و قطعی برق بهتر است. طبیعتا مصرف کل جامعه در ماه های مختلف بسته به شرایط (مثل شرایط آب و هوا) نوسان دارد اما در مجموع همه خانواده ها می دانند که همیشه صرفه جویی آن ها ارزش دارد و مساوی افزایش مبلغ یارانه آن ها است.
14:46 - 23 اردیبهشت 1405




1 پاسخ

@Iraneghavi23 اردیبهشت 1405
البته میشه هم مبنای صرفه جویی کل هر ماه رو (به جای ماه ماقبل) عدد مصرف کل در ماه مشابه سال ما قبل قرار داد