کلمه وطن را باید چگونه نوشت؟

مجید قیصری، نویسنده مطرح کشورمان، درمورد سربازی که در جنگ اخیر دست و پایش را از داده است، یادداشتی نوشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید قیصری، نویسنده مطرح کشورمان با یادی از دوست نویسنده‌اش، رضا امیرخانی که این روزها روی تخت خانه بی‌هوش خوابیده، از «وطن/ وتن» و سربازی گفت که در جنگ اخیر دست و پایش را از داده است. در ادامه این یادداشت را می‌خوانید:«برای رضا امیرخانی و رمان بی وتن‌اشپنج ،شش سالم بود، توی پارک تسلیحات نارمک داشتم بازی می‌کردم که یکی از دندان‌های شیریم افتاد. مادرم یادم داده بود که هر وقت دندانت افتاد آن را جایی در خاک دفن کن که کلاغ‌ها آن را نبرند؛ اگر می‌خواهی دندان محکم‌تری داشته باشی. این حرفش در آن عالم کودکی برایم درس و تسکین بود. گذشت تا چند روز پیش که تصویر جوانی برومندی را دیدم که روی تخت بیمارستان با دستانی که از مچ نداشت و پایی از زیر زانو قطع شده بود، داشت فیلم دفن کردن دست و پای جدا شده‌اش را می‌دید. با دستانی محکم، با نگاهی پرصلابت، انگار که بذری را از وجودش را داشتند می‌کاشتند برای آینده. نمی‌دانم چگونه می‌شود این همه غرور و شجاعت را توصیف و به تصویر کشید. دیدن این صحنه مسئله‌ای را که سال‌ها ذهنم مشغول کرده بود به یک باره برایم حل کرد. کلمه وطن / وتن را باید چگونه نوشت؟ با «ط» دسته‌دار یا با «تی» دو نقطه؟ وقتی که صورت جوان پای لانچر یا پدافند را دیدم، یاد کلاغ‌ها و مادرم افتادم. یاد دندان شیری که در کودکی دفنش کرده بودم. برای این که وطن / وتن را درکی کنی باید برایش خون بدهی، باید چیزی از وجود تو در این خاک باشد، جسم پدرت، مادرت، یا جزیی از وجود خودت...
باید ماهیت و مفهوم وتن را با وجودت درک کنی. وتن، یک مفهوم ذهنی نیست، وتن، وجود است. برای درک وجود باید با وجودت آن را حسش کنی. آن جوان برومند افتاده بر روی تخت برای من وتن را معنا کرد. هیچ وقت «خاک» و «تن» دو تا جزء مجزا نیستند، یکی هستند، یا در نهایت روزی یکی می‌شوند. تن، من و تو یکی است. همان‌گونه «وتن» ما یکی است. مجید قیصری فروردین ۱۴۰۵ نارمک»#ایران #وطن
15:48 - 31 فروردین 1405
فرهنگ
کتاب و ادبیات




11 پاسخ

@Enghelaby31 فروردین 1405
در پاسخ به
وطن یعنی شرف یعنی شجاعت..‌. ما خونخواه ایرانی ترین رهبرمان امام خامنه ای هستیم، دشمن باید به سزای اعمالش برسد، در گرداب مذاکره و آتش بس نیفتید! دست برتر با ماست

@HairySoul31 فروردین 1405
در پاسخ به
خیلی مردی

@user17738274577231 فروردین 1405
در پاسخ به
برادر خوبم درود به غیرت و شرفت ، هر چی بگم شعار هست ، فقط میگم تا زمانی که زنده هستم فراموشت نمیکنم و مدیونت هستم. 😢😢😢

@erfan_200031 فروردین 1405
در پاسخ به
هرکسی واسه وطنش جان افشانی میکنه خیلی مرده، خیلی.... اینو به اون دلقک های بی شرف منوتو حالی کنید😒😑

تصویر نمایه‌ی ‌احسان فرهادی‌
@SUNNISH31 فروردین 1405
در پاسخ به
خون رهبر شهید و نوه هایش دختران میناب تکه تکه شده فرماندهان و دانشمندان ترور شده مردم غیرنظامی بی گناه بر گردنِ کلفتِ تن داده به آتش بس و مذاکره

تصویر نمایه‌ی ‌دانشجو‌
@For_Khamenei31 فروردین 1405
در پاسخ به
الهی که همین اتفاق و صد ها برابر همین اتفاق بر سر دشمنان و بدخواهان این شیر مرد بیاد.

تصویر نمایه‌ی ‌عاشق ایران وطن پرست‌
@hamid_135731 فروردین 1405
در پاسخ به
این جانباز گرامی رو باید رو چشم گذاشت این بزرگ مرد وطن پرستی رو با تمام وجود معنی کرد . وطن پرستی یعنی این بزرگ مرد . این آقای بزرگ . آقا زاده. دمت گرم مرد خیلی بزرگی

تصویر نمایه‌ی ‌یواش یواش‌
@yawashyavash31 فروردین 1405
در پاسخ به
وادی وطن پرستی مقدس است و برایش نباید کم گذاشت.دست و پا سهل است ،جانها به فدایش.رضا فرزند وطن اگر دست و پایش را داد شرفش نفروخت.سرباز وطن جانباز وطن شد.

@user170910009856423988231 فروردین 1405
در پاسخ به
وطن به ما آب و نان و هوا داد. گوشت و خون و استخوان ما از این وطن است تا زنده ایم برای وطن تلاش میکنیم

تصویر نمایه‌ی ‌چلسی‌
@Chelsea31 فروردین 1405
در پاسخ به
دیدن ویدئوی دفن اعضای بدن این سرباز بشدت دردناکه.هرچی از فداکاری و جان‌گذشتگی این سربازان بگویم شعار است.فقط می گویم وقتی زندگی با سلامتی اینقدر سخت و پیچیده است ،چقدربرای این جانبازان دردناکه،یکعمر معلولیت. مواقعی معلول فقط زنده بیولوژیکی است زندگی نمیکند. آرزو میکنم خانواده نگهداری کند نه بهزیستی.