مصرف بی‌رویه داروهای تزریقی ممنوع

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بر ضرورت تجویز و مصرف منطقی داروهای تزریقی تاکید کرد و گفت: مصرف بی‌رویه داروهای تزریقی سلامت بیماران را تهدید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، واحدی بر ضرورت تجویز و مصرف منطقی داروهای تزریقی تاکید کرد و گفت: استفاده از داروهای تزریقی باید صرفا بر اساس تشخیص پزشک و در مواردی انجام شود که ضرورت علمی و درمانی آن وجود داشته باشد. وی با اشاره به باور نادرست برخی افراد مبنی بر اثربخشی بیشتر داروهای تزریقی اظهار داشت: در بسیاری از بیماری‌های شایع از جمله سرماخوردگی، دردهای معمول و برخی عفونت‌های خفیف، داروهای خوراکی می‌توانند اثربخشی مشابهی داشته باشند و در عین حال از ایمنی بیشتری برخوردار باشند. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: داروهای تزریقی عمدتا در شرایطی مانند نیاز به اثر درمانی سریع، ناتوانی بیمار در مصرف داروی خوراکی یا مواردی که جذب دارو از طریق دستگاه گوارش امکان‌پذیر نیست، تجویز می‌شوند و استفاده از آن‌ها در سایر موارد باید با احتیاط و بر اساس اصول علمی صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد: مصرف غیرضروری داروهای تزریقی می‌تواند خطر بروز عوارض ناخواسته از جمله واکنش‌های حساسیتی شدید، عفونت در محل تزریق، آسیب بافتی و افزایش هزینه‌های درمان را به دنبال داشته باشد. دکتر واحدی با تاکید بر نقش آگاهی‌بخشی عمومی در اصلاح الگوی مصرف دارو گفت: شهروندان باید از درخواست یا اصرار برای دریافت داروهای تزریقی بدون ضرورت پزشکی خودداری کرده و توصیه‌های علمی پزشکان را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهند. وی، مصرف منطقی دارو را یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای سلامت جامعه دانست و بر همکاری مردم و کادر درمان در کاهش مصرف غیرضروری داروهای تزریقی و افزایش ایمنی بیماران تأکید کرد.
08:34 - 23 ژوئن 2026
استان ها
سیستان و بلوچستان

2 بازنشر
7694 بازدید