یک «نه» و آن همه دستاورد!

۱- این روزها و در آستانه سالروز شهادت شهید رئيسی، اشاره به یکی از صدها الگوی برتری که از خود به یادگار گذاشت، بی‌مناسبت نیست و می‌تواند برای همین روزهای ما نیز درس‌آموز و گره‌گشا باشد. آن شهید بزرگوار در اولین نشست خبری خود در جایگاه ریاست جمهوری، وقتی با پرسش یکی از خبرنگاران خارجی رو‌به‌رو شد که از ایشان پرسیده بود «‌آیا در صورت لغو تحریم‌ها و انجام شدن درخواست‌های ایران، حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا هستید»؟ قاطعانه گفته بود «خیر‌». دقایقی بعد، خبرنگار دیگری همان سؤال را در قالبی متفاوت مطرح کرد و پرسید «‌اگر آنها از شما بخواهند حاضر هستید با پرزیدنت بایدن ملاقات کنید‌»؟ و شهید رئیسی در پاسخ گفت: «‌یک‌بار دیگر خیر را تکرار می‌کنم؛ هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان وجود ندارد، نه برای ملت ایران و نه برای منافع ملی ما‌». یک ماه و چند روز بعد از شهادت شهید رئیسی، امام شهیدمان (رضوان‌الله تعالی‌علیه‌) در دیدار اعضای دولت سیزدهم‌، این اقدام عزتمندانه شهید رئیسی را ستوده و فرمودند: «‌یک نقطه‌ برجسته‌ دیگری که در ایشان وجود داشت صراحت در اعلام مواضع انقلابی و دینی بود. دوپهلو حرف زدن و ملاحظه‌ این را کردن که اگر ما مواضع انقلابی‌مان را صریح بیان کنیم، فلان آدم، فلان دسته، فلان شخصیّت ممکن است ناراحت بشوند، این ملاحظات را ایشان نداشت، یعنی مواضع انقلابی خودش را، همان که به آن معتقد و پایبند بود، ایشان صریح بیان می‌کرد».
۲- شهید رئيسی در همان کنفرانس خبری توضیح می‌دهد: «‌این شگفت‌آور است که آمریکایی‌ها از یک طرف اعلام می‌کنند ما دنبال توافق هستیم و از طرف دیگر بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند. این از آن شگفتی‌های مذاکره‌ است و از شگفتی‌های دیگر مذاکره این که در میانه مذاکره به شورای حکام آژانس پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران می‌دهند. ما اینها را فقط نوعی زورگویی و ظلم مضاعف به جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هرگز زیر بار آن نمی‌رویم‌.... اصلاً حضور آمریکا در خلیج‌فارس چرا؟! آمریکا آن طرف دنیاست. با خلیج‌فارس چکار دارد؟! زبان زور با ایران کار‌ساز نیست‌». گفتنی است که در آن هنگام، هنوز آمریکا سابقه دو بار حمله نظامی در میانه مذاکره را از خود برجای نگذاشته بود! و در حمله وحشیانه و جنایت‌بار خود، رهبر و امام بزرگوارمان را به شهادت نرسانده بود‌. ده‌ها دانشمند و فرمانده نظامی و ۱۷۰ دانش‌آموز دبستانی و هزاران زن و مرد و کودک شیرخوار را شهید نکرده بود و صدها خانه مسکونی را بر سر ساکنان آن آوار نساخته بود و‌...
۳- «نه» قاطع و پاسخ منفی آن روز شهید رئیسی به رابطه و مذاکره با آمریکا، صدها و شاید هزارها نتیجه مثبت به دنبال داشت و امروز شایسته و بایسته آن است که همان راه و همان بینش و منش ادامه پیدا کند. در این‌باره اگرچه گفتنی‌های فراوانی هست ولی از آن میان به یک نکته بسنده می‌شود و آن، اینکه؛ درگیری ما و آمریکا از ماهیت طرفین درگیر ریشه می‌گیرد و به قول امام شهیدمان، درگیری موجودیتی است با این توضیح که موجودیت ما با موجودیت نظام سلطه در تعارض است و هریک از دو سوی این درگیری، موجودیت طرف دیگر را به نابودی تهدید می‌کند. از این روی، باید گفت، این تقابل فقط در دو حالت، پایان می‌پذیرد. یا اینکه ما در ساختار نظام -و نه در حد انجام تکالیف عبادی فردی- از تاکید بر اسلام ناب محمدی‌(ص) یعنی اسلام ظلم‌ستیز دست بکشیم و تسلیم نظام سلطه شویم و یا آنکه طرف مقابل، خوی و ماهیت استکباری خود را کنار بگذارد و به قول امام راحلمان رضوان‌الله تعالی‌علیه «‌و یا آنکه آمریکا از خر شیطان پیاده شود‌». در غیر این صورت درگیری ادامه دارد و فقط میدان‌های درگیری تغییر می‌کند و در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، هسته‌ای، فرهنگی‌، سیاسی و... جا‌به‌جا می‌شود و یا به‌صورت ترکیبی ادامه پیدا می‌کند. نتیجه آن‌که به گفته امام راحل و مقتدای شهیدمان باید آمریکا را «‌شیطان بزرگ» بدانیم. شیطان دشمن قسم‌خورده انسان‌هاست. دروغگوست، حیله‌گر است، کافر است، به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و‌... چنین است که در کلام خدا آمده است «‌إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ... شیطان بی‌تردید دشمن شماست، پس او را دشمن بگیرید [بدانید]‌». پاسخ «نه‌» شهید رئيسی ریشه در این باور داشت.
باوری که در اظهارات مسئولان محترم گفت‌و‌گو‌کننده کشورمان با شیطان بزرگ هم دیده می‌شود و امید آن که با همین سمت و‌سو و بدون کمترین اعتماد به آمریکا و متحدانش ادامه یابد.#حسین_شریعتمداری#روزنامه_کیهان
22:56 - 28 اردیبهشت 1405
تحلیل و نظر




42 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌عباس باقری‌
@user17080357296328 اردیبهشت 1405
چرا باید نسبت به ما تجاوز بشه بعد پاسخ بدیم؟؟ این حجم از تهدید و نقض اتش بس و این همه خسارات مالی و جانی

@user170910099307852889628 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
خدایا مکر و حیله دشمنان رو به خودشون برگردان،الهی آمین

تصویر نمایه‌ی ‌سالار فقط حسین‌
@user1763125313428 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
وقتی خودشان اعلام میکنند ما دنبال تسلیم بی قید و شرط و نفت ایران هستیم . دیگه حرفی باقی نمیمونه

تصویر نمایه‌ی ‌خدیجه مهدوی‌
@khadijehmahdavi28 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
... نه گفتن شهید رئیسی به درخواست ملاقات مذاکره با آمریکا، فقط یک تصمیم شخصی نبود، بلکه از جنس بینش انقلابی و موجودیتی است و آثار عملی و بلندمدتی داشته است.شهید رئیسی در پاسخ به امکان ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا، صریح و قاطع گفت هیچ فایده‌ای مترتب نیست؛ یعنی تعامل تشریفاتی یا نمادین را راه‌حل نمی‌دا…نمایش بیشتر

@user170910103886321143628 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
از ثمرات دیگر پاسخ مرحوم رئیسی به رابطه با آمریکا ،یکی هم قیمت دلار و جهش آن از ۲۳ تومن بسمت ۳۰ تومن بود و البته مذاکرات فرسایشی و بی نتیجه ای با کلی هزینه بلیط و هتل همچنانکه استاد جلیلی هم برباد داد ، علی کنی هم بهمین شکل رفت و آمد و با آمریکا نشستند و گفتند و برخاستند

تصویر نمایه‌ی ‌رضا حسینی‌
@reza_hosseini28 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
این سرزمین زمانی روی آسایش و رفاه و توسعه و پیشرفت را خواهد دید که به اصطلاح نخبگانش به یقین مردم حاضر در خیابان نائل شوند: «آمریکا با وجود ما مخالف است و هیچ چیز کمتر از نابودی ما او را راضی نخواهد کرد.» با چنین دشمنی باید مثل خودش رفتار و معامله کرد: شمشیر و جنگ؛ این همان مفهومی ست که از افلاطون ه…نمایش بیشتر

@Alirezarezaei1228 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
چرا دکتر پزشکیان باید از پلتفرم آمریکایی ایکس برای صحبت با مخاطب داخلی استفاده کند؟چرا مسولین و سیاسیون از پلتفرم های امریکایی برای ارتباطات داخلی استفاده می کنند؟قبل از مردم از خودتان شروع کنید

@Alirezarezaei1228 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
نه گفتن به آمریکا به معنی نفی مذاکره نیست.نحوه مذاکره مهم است.در مذاکره باید شان ایران حفظ شود

@Alirezarezaei1228 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اگر در دوره باید به برجام بر می گشتیمدوباره ترامپ خارج میشد و کشور ما دچار بحران های بزرگتری میشد.الان و بر اساس رویدادهای فعلی، فکر می کنم یکی از الطاف الهی عدم احیا برجام در دوره بایدن بود.

تصویر نمایه‌ی ‌حق گو‌
@HAGhG28 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اجازه هست کسی اینجا پست بزاره ؟

تصویر نمایه‌ی ‌سید حسینی‌
@Hossini28 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
روحشان شاد، واقعا جای شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان این روزها خالیست.

تصویر نمایه‌ی ‌رسانه پویش های مردم ایران‌
@NewIran29 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
پویش جدید یک سوال مهم نیست بلکه یک درک عمیقی میتونه ایجاد کنه.آیا جامعه ما درک درستی از دمکراسی دارد؟آیا حاضریم افکار کهنه را دور بریزیم و فکر کنیم؟https://farsnews.ir/NewIran/1779135183488242664
سوال

آیا در ایران باستان ازدواج با محارم رواج داشته است یا نه ؟

در تاریخ موارد زیادی به ازدواج با محارم در ایران قبل از اسلام اشاره شده است مثل ازدواج کمبوجیه با خواهرانش حتی در شاهنامه فردوسی هم مواردی به آنها اشاره شده است : مثل داستان سودابه که به همسرش کیکاووس پیشنهاد میدهد سیاوش با یکی از دخترانش که خواهر ناتنی سیاوش هستند ازدواج کند یا ازدواج همای چهرآزاد با پدرش بهمن که فردوسی به آن اشاره کرده‌است هدف از این پرسش این است تا مخاطب اندکی تفکر کند و از خودش بپرسد واقعاً وضعیت ایران قبل از اسلام چگونه بوده است که با ظهور اسلام همه ایران به سرعت دین اسلام را پذیرفتند.آیا واقعاً اثر شمشیر بوده است یا فساد طبقه پادشاهی و مذهبی عامل اقبال ایرانیان به اسلام بوده است

0
100
گزارش از مطالبه

@Mir6629 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
سه شهید هیچ وقت جایگزین نشدند!!شهید سلیمانی،شهید رییسی،شهید لاریجانی.

@user17220496043429 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
امریکا در مذاکره با کشورهای دوست و همراه خود (به جز اسرائیل) چه رفتارهایی داره که بخواد خیری به ما برسونه.در این چند سال هم نمونه فراوان داشته، اوکراین یکیش، اروپا و ...واقعا دل بستن یه ایرانی به امریکا وقتی خودشون میگن ما از شما متنفریم، حیرت اور و شرم اوره!!

تصویر نمایه‌ی ‌تقی معمولی‌
@ordinary_taghi29 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
از آن همه دستاورد چار پنجتاش رو بگین ما هم آگاه بشیم

تصویر نمایه‌ی ‌آران رمضانی‌
@Aranramazani129 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌آران رمضانی‌
آران رمضانینشان رسمی فارس

@Aranramazani1  •  28 اردیبهشت 1405

رژه خودرویی مردم پاوه در میثاق با ولایت

مردم مرزدار و ولایت‌مدار پاوه امشب با برگزاری رژه گسترده خودرویی در سطح شهر، وفاداری قاطع خود را به آرمان‌های نظام و میثاق با حضرت آیت‌الله العظمی امام مجتبی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، به نمایش گذاشتند.
۱۲ MB

نمایش گزارش


@Ssama29 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
هنوز باور نمیکنم سانحه شهادت شهید رئیسی اتفاقی بوده باشد.با توجه قرائن موجود احتمالا توسط دشمنان لباس صورتی داخلی و اربابانشون بوده

@Nima_Nikjoo29 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
بزرگوار ؛ وقتی در دفتر حضرتعالی iMac آمریکایی وجود داره لطفاً حرف از « نه » گفتن به آمریکا نزنید.در گوگل جستجو کنید « دفتر حسین شریعتمداری » ملاحظه خواهید کرد.

تصویر نمایه‌ی ‌خدیجه مهدوی‌
@khadijehmahdavi29 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌خدیجه مهدوی‌
خدیجه مهدوی

@khadijehmahdavi  •  27 اردیبهشت 1405

پرواز کبوتر در تقویم ما!

نغمه مستشار نظامی:با عناد و ناجوانمردی و با تحریم مادشمنت هرگز نخواهد دید ترس و بیم ما"تا شهادت با ولایت" راه و رسم کوثری‌ استمادر سادات فرمود این روش تعلیم مازخم بر زخم است آری، داغ بر داغ است آهآری اما عاقبت غم می‌شود تسلیم ما
نمایش بیشتر
۱۲ MB