این گره با بستن باز می‌شود!

۱- محاصره دریایی ایران از سوی آمریکا بخشی از حمله نظامی آمریکاست و با آتش‌بس ادعائی ترامپ در تناقض است به بیان دیگر، آمریکا همچنان در حال حمله است و انتظار آن است که این حمله بی‌پاسخ نماند. ترامپ اصرار دارد که این محاصره دریایی را، در پاسخ به بستن تنگه هرمز از سوی ایران قلمداد کند! و حال آن‌که بستن تنگه هرمز حق قانونی و حاکمیتی ایران است و چنانچه جنگی هم در میان نبود، اِعمال حاکمیت کشورمان بر تنگه هرمز، قانونی و طبیعی بود و خودداری از اعمال این حاکمیت در گذشته و قبل از جنگ، به نوعی کوتاهی و کم‌توجهی (البته خسارت‌بار) بوده است! پیش از این در یادداشتی به این نکته اشاره داشته و با استناد به موادی از دو کنوانسیون ‌ژنو و جامائیکا آورده بودیم که اعمال حاکمیت ایران بر تنگه هرمز ربطی به پیش و پسا جنگ ندارد. رهبر معظم انقلاب نیز در پیام اخیر خود تاکید فرموده‌اند که «‌یکی از نعمت‌های بی‌بدیل خداوند متعال برای ملّت‌های مسلمان منطقه‌ ما خصوصاً مردم شریف ایران اسلامی، موهبت «خلیج‌فارس» است. نعمتی فراتر از یک پهنه‌ آبی که بخشی از هویت و تمدن‌مان را شکل داده و علاوه ‌بر نقطه اتصال ملّت‌ها، مسیر حیاتی و منحصر به فرد اقتصاد جهانی را در تنگه هرمز و پس از آن دریای عمان ایجاد کرده است...ایرانِ اسلامی با شُکر عملی نعمت اِعمال مدیریت بر تنگه هرمز، منطقه‌ خلیج ‌فارس را ایمن خواهد کرد و بساط سوءاستفاده‌های دشمن متخاصم را از این آبراه برخواهد چید. قواعد حقوقی و اِعمال مدیریت جدید تنگه هرمز، آسایش و پیشرفت را به نفع همه‌ ملّت‌های منطقه رقم خواهد زد و مواهب اقتصادی آن، دل ملّت را شاد خواهد کرد؛ بِاِذنِ‌الله وَلَو کَرِهَ الکافرون‌».
۲- با توجه به نکته فوق، محاصره دریایی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا در چارچوب یک عملیات نظامی قابل تعریف است و نه یک اقدام و حرکتی مثلاً از نوع مقابله به مثل! و بدیهی است که پاسخ ایران نیز باید در قاب یک عملیات جنگی باشد. از سوی دیگر، آمریکا رسماً و علناً به دزدی دریایی اعتراف کرده است. ترامپ دو روز قبل (جمعه شب‌) طی سخنانی در فلوریدا به توقیف نفتکش ایرانی اشاره کرد و گفت: «‌ما کشتی را تصرف کردیم، محموله را تصرف کردیم، نفت را تصرف کردیم. این یک تجارت بسیار سودآور است. ما مثل دزدان دریایی هستیم. چیزی شبیه دزدان دریایی هستیم‌»!
۳- آقای ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت محاصره دریایی ایران از سوی آمریکا و توقیف کشتی‌های تجاری ایران را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و مصداق بارز «‌دزدی دریایی» دانسته و تاکید کرده است؛ «جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که این اعمال تجاوزکارانه را به شدیدترین عبارت ممکن محکوم نماید و از ایالات متحده بخواهد که فوراً چنین اقدامات غیرقانونی را متوقف کند و فوراً و بدون شرط، همه کشتی‌ها، محموله و اموال توقیف‌شده را آزاد کند‌». این اقدام سفیر و نماینده محترم کشورمان در سازمان ملل متحد، اقدامی شایسته و درخور تقدیر و در جهت ماموریت دیپلماتیک ایشان است که باید انجام می‌پذیرفت ولی با جرأت می‌توان گفت که در پیشگیری از دزدی دریایي آمریکا کمترین تاثیری ندارد! چرا که سازمان ملل بارها نشان داده است تحت سلطه کامل آمریکاست و هیچ تصمیمی که با منافع آمریکا ناسازگار باشد اتخاذ نمی‌کند. به یقین جناب ایروانی هم از این واقعیت تلخ باخبرند و نامه یادشده را برای رفع تکلیف نوشته‌اند و می‌دانند که نباید از سازمان ملل انتظار برخورد و مقابله با دزدی دریایی آمریکا را داشته باشند!
۴- آمریکا با محاصره دریایی ایران و توقیف و مصادره محموله کشتی‌هایی که موفق به توقیف آنها شده است به تجاوزات خود ادامه می‌دهد و بدیهی است که تجاوز آمریکا را نمی‌توان و نباید بی‌پاسخ گذاشت. یکی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با محاصره دریایی ایران -‌تاکید می‌شود، فقط یکی از راهکارها- که می‌تواند پاسخی شکننده و پشیمان‌کننده به دزدی حریف باشد، استفاده از اهرم باب‌المندب است. بستن باب‌المندب به روی کشتی‌های حامل نفت و یا کالا برای کشورهای متخاصم و مصادره محموله و حتی شناورهای حامل محموله‌ها، اقدامی پذیرفته‌شده در عرف بین‌المللی است و می‌تواند برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن خسارت‌های فراوان و غیر‌قابل جبرانی داشته باشد. توضیح آن‌که مقاومت یمن نیز بخشی از زنجیره مقاومت اسلامی است و برادران غیور انصارالله بارها اعلام کرده‌اند که برای بستن باب‌المندب به روی کشتی‌های وابسته به جبهه متخاصم آمادگی کامل دارند و این حرکت را در چارچوب جنگ «تمامی مقاومت» با «تمامی کفر و استکبار» ارزیابی می‌کنند. این اقدام جمهوری اسلامی ایران لبیک به اولین پیام رهبر معظم انقلاب است. آنجا که تاکید می‌کنند؛ «‌ما از دشمن غرامت خواهیم گرفت و اگر امتناع کند، به اندازه‌ای که تشخیص بدهیم، از اموالش برخواهیم داشت و اگر آن هم مقدور نباشد، به همان اندازه از اموالش را نابود خواهیم کرد‌». اکنون دست دزد زیر ساطور ماست و مگر نه اینکه دست دزد را باید قطع کرد؟!
۵- گفتنی است که «‌باب‌المندب یکی از ۹ تنگه استراتژیک دنیاست که نقش حیاتی و برجسته‌ای در تجارت جهانی و مخصوصاً تبادل کالا بین آسیا و اروپا دارد. مسدود شدن این تنگه به روی کشورهای متخاصم و دریافت حق ترانزیت از کشتی‌ها و شناورهای غیر‌متخاصم می‌تواند معادلات اقتصادی و امنیتی دنیا را به‌طور جدی دگرگون کند. روزانه نزدیک به ۶ میلیون بشکه نفت و علاوه‌ بر آن، بین ۵۰ تا ۷۰ کشتی تجاری با محموله‌ها‌ و کالایی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار از آن عبور می‌کنند. اگر این تنگه به روی شناورهای متعلق به کشورهای متخاصم و یا حامل کالای وارداتی یا صادراتی برای این کشورها بسته شود، ناچار خواهند بود مسیر طولانی‌تری را از طریق دماغه «امید نیک» در آفریقای جنوبی طی کنند، این تغییر مسیر بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مایل دریایی افزون بر مسیر عبور از باب‌المندب است و حدود ۱۰ تا ۱۵ روز به زمان سفر می‌افزاید ضمن آن‌که روزانه هزینه‌ای نزدیک به ۱ تا ۲ میلیون دلار برای هر کشتی ایجاد می‌کند. این نکته نیز گفتنی است که رژیم صهیونیستی از جمله طرف‌هایی است که بیشترین آسیب را از هرگونه اختلال در تردد باب‌المندب متحمل می‌شود‌». تاخیر در بستن باب‌المندب این گزاره را درپی خواهد داشت که شاید خیلی زود دیر بشود!.. چرا که، این گره با بستن باز می‌شود!#حسین_شریعتمداری#روزنامه_کیهان
23:30 - 12 اردیبهشت 1405
تحلیل و نظر

14 بازنشر85 واکنش
406٫9k بازدید



54 پاسخ

@zare1355012 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
سردبير محترم فارس عزيز اقايان رامين و حجت عبدالملكى منتقدين را بلاك ميكنندلطفا به اين سست نظران كه تحمل انتقاد ندارند تريبون ندهيد،

تصویر نمایه‌ی ‌بورس ایران‌
@Burse9912 اردیبهشت 1405
در پاسخ به و
تصویر نمایه‌ی ‌فرشاد‌
فرشاد

@Iranehamdel  •  11 اردیبهشت 1405

چند پیشنهاد برای تغییراتی در بعضی قوانین سازمان بورس، که باید ،توسط شورای عالی بورس بررسی شود.و چند پیشنهاد حمایتی از بازار سرمایه
مطالبه

چند پیشنهاد حمایتی از بازار سرمایه که باعث تقویت و شکوفایی آن می‌شود

چند نکته ، برای اصلاح در قوانین بورس به ذهنم رسید،که انشالله مورد توجه شورای عالی بورس واقع گردد. ا. در مجمع، اگر سود ،تصویب شد، قیمت آن سهم بابت سود تعلق گرفته به آن، بعد از بازگشایی ، کسر نگردد. اگر قرار باشد ،سودی داده شود ،نباید آنرا از قیمت سهم در اولین روز بازگشایی کم کرد. اگر سود از قیمت سهم بعد بازگشایی کسر گردد،چگونه می‌توان اسم آنرا سود گذاشت؟ ۲.زمان پرداخت سود توسط شرکت های بورسی به سهامدار، بسیار طولانی است .و باید به ۱ ماه کاهش یابد. ۳.سود موجود باید یا سریعا به طور کامل به سهامدار داده شود و یا اگر به بهانه ، نگهداری آن در صندوق شرکت به صورت انباشت سود ،به سهامدار داده نشد ،سریعا در همان مجمع افزایش سرمایه را از بابت انباشت سود تصویب کنند و درخواست را به سازمان ارسال کنند . ۴.زمان ،تائید افزایش سرمایه توسط سازمان کاهش،یابد.حداکثر یک هفته شود و کلا ،زمان فرایند، افزایش سرمایه حداکثر ۱ ماه تعیین گردد ۵.اگر افزایش سرمایه از سود انباشته توسط مجمع فوق العاده تائید شد ،روز بعد از بازگشایی،قیمت سهم ،بابت تعلق گرفتن سود انباشته، کاهش نیابد. اگر کم کنیم دیگر اسمش سود از بابت سود انباشته شده نیست. در واقع ذخیره ، همین سودهای پرداخت نشده به سهامدار باید به او اضافه گردد نه اینکه از او کسر گردد ،نباید در روز بازگشایی از قیمت سهم کم شود. ۶.کاهش حجم مبنا به یک ،تجربه شد و نتیجه آنرا دیدیم.حجم مینا را بیشتر کنید تا نقدشوندگی و عمق آن بیشتر گردد. اگر حجم مبنا ،به زمان گذشته برگردد و افزایش یابد ،دیگر با معامله یک ئه‌م چه در مثبت و چه در منفی بازار ،آن سهم قیمت پایانی را پر نمی‌کند. و نماد باید عمق و حجم قابل قبولی بخورد تا ،قیمت پایانی پر شود. و کمتر دچار دستکاری می‌شود.هر چه حجم مبنا بیشتر شود،بدون شک ،دستکاری در آن سهم ،کمتر اتفاق خواهد افتاد. ۷.نمادهایی که به صورت عرضه اولیه ،در این چند سال وارد شدند و بیشتر چرخش،های کاغذی دارند و به نحوی خود را به بورس تحمیل کردند را تعلیق و حدف نمایید. ۸.صندوقی ایجاد گردد تا اگر خسارتی به سهامدار خرد وارد شد ، بابت دستکاری عمدی نماد و یا بازار ،از آن صندوق به قدرت خرید سهامدار ،مقدار ضررش واریز گردد. ۹.تامین مالی ،صندوق جبران ضرر سهامدار، باید توسط دولت و سازمان و بانک ها و همچنین گرفتن خسارت از دستکاری کنندگان سهام و افراد خاطی و کسانی که مصوبات و تصمیماتشان موجب خسارت به بازار سرمایه و یا نماد خاصی شد ،انجام پذیرد. این افراد خاطی می‌توانند در خارج و داخل سازمان باشند و یا نهاد و سازمان ،تصمیم گیری باشند که موجب صدمه به نمادی خاص و یا کلیت بازار سرمایه شده است. ۱۰.شیوه نامه بیمه سهام به این سبک پر از ابهام و ناکارآمد است و بیشتر به نفع حقوقی هاست و یا مبلغ و تعداد سهم کمی را برای حقیقی ها بیمه می‌کند. بهتر آن است که بیمه عمومی برای همه نمادهای مورد تایید سازمان اجرا شود. و کلیه سهامداران ،با صورت خودکار بیمه شوند . ۱۱.قانونی وضع شود در مجلس و سازمان و شورای عالی بورس و سران قوا و دولت ،که ،هر تصمیمی که مغایر با منافع اقتصادی،بازار سرمایه و بورس و سهامدار گرفته شود ، غیر قانونی و عیر قابل اجرا اعلام گردد. ۱۲.عوض کردن رییس،سازمان دردی را دوا نمی‌کند. تجربه این را نشان داده. باید کلیت نظام و دولت و مجلس و بانک مرکزی و شورای عالی بورس ،یکبار برای همیشه ،قوانین ضد تولید و ضد بورس را حذف کنند و مسیر بورس،را از تلاطم و درگیری و تصمیمات خلع الساعه دور سازند. ۱۳.کاهش سود بانکی و بهره بین بانکی به ۸ درصد. با تشکر از خوانندگان محترم و با آرزوی توفیق برای کلیه مسئولان محترم و مردم عزیز کشورم.

دولت مجلس قوه قضائیه، شورای سران قوا، وزرای اقتصاد و صنعت، رئیس جمهور، بانک مرکزی کشور، رهبر عزیز انقلاب، شورای عالی بورس، جناب صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم گیران اقتصادی و سیاسی کشور

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

@hossein200012 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
در جنگ قبلی جناب شریعتمداری مدام پیشنهاد میدادن که تنگه هرمز ببندیم بسیار اهرم بزرگی است از این فرصت استفاده کنیم ولی کسی گوش نکرد الان هم مطمئنا حرفشون درسته لطفا روی پیشنهادهای درست جناب شریعتمداری تفکر بشه و توی تصمیمات لحاظ بشه حتما نتیجه خوبی حاصل میشه یادمون نره که سگ زرد تسلیم یمن شد

@user17220496043413 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
متاسفانه همیشه باید میدان نظامی سکوت کند و دیپلماسی ... باید پرحرفی کند.نفراتی هم که میگن وضع اقتصادی خرابه باید به تفکری که حداقل ده سال داشته های مملکت رو تضعیف کرد انتقاد کنند (مشخصا برجامیون). انچه که دو جنگ به ما تحمیل کرد و نفوذمنطقه ای رو کم کرد و ...هم غزه هم لبنان ...

@user170910006446791375613 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
درست است، نگذارید جنگ به حال کنونی ادامه یابد که گویا بیشتر به نفع اوست، کنترل باب المندب، دشمن را مستأصل تر میکند

تصویر نمایه‌ی ‌ارمغان اذرفر‌
@user17547840823913 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
جنگ را بهانه ای برای عادی سازی بی‌حجابی نکنیداین دشمن اول جنگش را علیه حجاب شروع کرد تا عنصر غیرت را در جوانان مملکت از بین ببرد و بعد به کشور حمله کرد...مگر رهبر شهیدمان نفرمودند کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است ؟؟!

@MohammadRezaali13 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تیتر رو تو رو خدا یعنی عقل هم نداریدچطوری گره با بستن باز میشهمملکت رو با همین فرمون به این روز انداختید

تصویر نمایه‌ی ‌برادران لیلا ؛‌
@user17773981895913 اردیبهشت 1405
در پاسخ به و
با پول یارانه یک کیلو گوشت نمیشه خرید کاری به سیاست ندارم.یک سبد کالا چهارتا تخم مرغ ؛ یکم گوشت که حق همه هست . راحت نگذر حمایت کن به گوش چهارتا مسول برسه یارانه که میدهند پول یک مرغ هم نیست https://farsnews.ir/user177715564218/1777557552085306872
مطالبه

مطالبه تبدیل یارانه نقدی به حداقل سبد مواد خوراکی

یارانه نقدی فعلی با افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم هیچ‌گونه تناسبی ندارد و قدرت خرید خانوارها را در تأمین نیازهای اولیه، به‌ویژه مواد خوراکی، به‌شدت کاهش داده است. لازم است سیاست یارانه‌ای کشور به سمت تأمین حداقلی از اقلام ضروری مانند گوشت، برنج، روغن و سایر مواد پایه غذایی تغییر کند تا امکان دریافت حداقل کالری و مواد مغذی برای همه اقشار جامعه فراهم شود.

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

تصویر نمایه‌ی ‌خدیجه مهدوی‌
@khadijehmahdavi13 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
یادتان هست تاکید بر بستن تنگه هرمز را ...؟!یادتان هست تمسخر گفتار را...؟!یادتان هست سرزنشها را ...؟! حال بار دیگر ...؛ آلارمی دیگر ...! بستن باب‌المندب این گزاره را درپی خواهد داشت که شاید خیلی زود دیر بشود! : این بخش بر فوریت و حساسیت موضوع در یادداشت وزین مدیر مسئول محترم کیهان تاکید داشته. …نمایش بیشتر

@user17685776605013 اردیبهشت 1405
اگر سکوت اروپا و انگلیس و روسیه و چین به معنی تایید ایران باشد بستن تنگه باب المندب و‌ تداوم بستن تنگه هرمز متطقی است ایا حرکت ایران برای جهان مشروعیت دارد اگر دارد انجام اینکار ممکن است مفید باشد در غیر اینصورت باید مواظب باشیم حرکتی نکنیم که باعث اتحاد امریکا و اروپا شود.

@user17685776605013 اردیبهشت 1405
بهترین کار در زمان فعلی مدیریت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی صحیح است. بخشش زندانیان، جذب حداکثری، دولتی کردن شرکت های خصولتی و حذف کامل ارز ترجیحی و تقویت بخش خصوصی کشور است.

تصویر نمایه‌ی ‌رحیم حسنیان‌
@Rahbareshahid13 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌رحیم حسنیان‌
رحیم حسنیان

@Rahbareshahid  •  6 اردیبهشت 1405

به مناسبت محاصره خیمه گاه شیعه
۳ MB

تصویر نمایه‌ی ‌شقایق اشک‌
@Shaghayegh1ashk13 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
خیلی عالی بود این یادداشت.‌عزیزان قبل از نظرات احساسی، لطف کنید مطالعه کنید.نکته آنجاست ایران سال‌هاست محاصره است، تحریم است. اما نه بزدلان منطقه حریف شدند نه حمایت از مقاومت لحظه‌ای تاخیر داشت. ایران در همین روزها چندین بار این محاصره احمقانه را شکست!

تصویر نمایه‌ی ‌فرزند جنوب‌
@user17774963902113 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
حاج حسین من شهادت میدم تو از معدود افرادی بودی که جگر داشتی و از بستن تنگه هرمز سخن گفتی خدا حفظت کنه و امثال تورو برای جمهوری اسلامی نگه داره

تصویر نمایه‌ی ‌انسانم آرزوست‌
@ensanamarezoost13 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
حاج آقا ! جنگ عراق یادتونه ؟ جنگ جنگ تا پیروزی ، تا غرامت نگیریم توافق نمیکنیم !!!!فاو رفت ! مجنون رفت ! شلمچه رفت ! بهترین ها رفتند ! زمان از دست رفت ! "مجبور شدیم "قطعنامه رو بدون هیچ دستاوردی قبول کنیم . از تاریخ درس بگیرید

@Power_Progress_Pride13 اردیبهشت 1405
باید ابتکار عمل داشته باشیم. اهرم فشار دیگر بر استعمار:خروج یا دستکم تعلیق NPTاینطور فشار داخلی 'عدم دستاورد' بر ترامپ چند برابر می شود. تنها امتیازی که ایران حاضر باشد بدهد عضویت مجدد آن هم بشرطیکه تمام خسارات و غرامات دو جنگ اخیر پرداخته، تحریمها پایان یابد. مذاکره با استعمار فقط اینطور میشود