بمب خبری سنگرشکن‌های آمریکایی در کارگاه‌های ایرانی

برخی منابع غربی نگرانی‌هایی از احتمال مهندسی معکوس مهمات عمل نکرده آمریکایی و صهیونیستی توسط ایران منتشر کرده‌اند. تجربه‌ نشان داده این نگرانی‌ها چندان بی‌مورد نیست. شاید اینبار نوبت به بمب‌های سنگرشکن رسیده باشد.
گروه فارس پلاس: تلاقی دو گزارش از سوی دو رسانه‌ غربی و ایرانی، نکات جالبی پیش روی قرار می‌دهد. درحالی که وب‌سایت انگلیسی «آی‌پیپر» در گزارشی به نقل از تحلیل‌گران سابق سازمان سیا هشدار می‌دهد که احتمال مهندسی معکوس مهمات عمل نکرده آمریکایی و اسرائیلی از سوی ایران وجود دارد، پرس تی‌وی گزارش جامع‌تری در این خصوص منتشر ساخته است. به گفته این رسانه تاکنون بیش از ۱۵ موشک سنگین آمریکایی خنثی شده که این مهمات «به واحدهای فنی و تحقیقاتی» برای «مهندسی معکوس» منتقل شده‌اند. همچنین یک بمب سنگرشکن GBU-57 با موفقیت خنثی و به مقامات مربوطه تحویل داده شد.در خلال جنگ سال 2024 لبنان نیز گفته می‌شد که حزب الله حداقل یک بمب سنگرشکن عمل نکرده آمریکایی که توسط اسرائیل به جنوب این کشور شلیک شده بود را در اختیار ایران گذاشته است. بعد از جنگ رمضان، جمع بمب‌های سنگرشکن غنیمتی بیشتر هم شده است.
از جانور قندهار تا موشک تاماهاک در سال ۲۰۱۱ ایران توانست یک فروند پهپاد آمریکایی غول پیکر به نام آرکیو۱۷۰ که نام عملیاتی "جانور قندهار" را یدک می‌کشید، تحت کنترل درآورد. غنيمت گرفتن این پهپاد پیشرفته در زمان خودش سروصدای زیادی به پا کرد، چراکه احتمال مهندسی معکوس این پهپاد می‌رفت، اما نه از سوی ایرانی‌ها بلکه از سوی روس‌ها! آن زمان تصور می‌شد که شاید ایران بخواهد این پهپاد را برای مهندسی معکوس در اختیار روس‌ها بگذارد، اما جانور قندهار که در ایران رام شده بود توسط هوافضای سپاه مهندسی معکوس شد و پهپاد سیمرغ یا شاهد 171 از روی آن ساخته شد.سپس برخی دیگر از پهپادهای آمریکایی نظیر اسکن ایگل، آرکیو۱۱و۷، ام کیو وان و...نیز مهندسی معکوس شدند تا دیگر کسی در دانش نظامی متخصصان ایرانی شکی نداشته باشد.
علت ترس نتانیاهو از ارسال سلاح به اوکرایندر تیرماه سال 1402 که جنگ اوکراین همچنان در مرکز توجهات قرار داشت، تعدادی از نمایندگان کنست اسرائیل این سوال را از نتانیاهو پرسیدند که چرا اسرائیل آن طور که باید به اوکراین در جنگ با روسیه کمک نمی‌کند. پاسخ نخست وزیر اسرائیل این بود که احتمال دارد این تسلیحات به دست روس‌ها بیفتد و آنها نیز نمونه‌هایی از این سلاح‌ها را برای مهندسی معکوس در اختیار ایرانی‌ها قرار بدهند.اگر در سال 2011 بیم آن می‌رفت که ایران پهپاد آمریکایی را به روس‌ها تحویل بدهد، در سال 2023 قضیه کاملا برعکس شده بود. حالا اسرائیل و آمریکا از اینکه سلاح‌های‌شان توسط روس‌ها به ایران منتقل شود، می‌ترسیدند. در همان زمان شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی اعلام کرد که روس‌ها تعدادی از تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از اوکراین را به ایرانی‌ها تحویل داده‌اند. احتمال می‌رفت که بخشی از این تسلیحات موشک‌های ضد تانک جاولین و سیستم‌های موشکی استینگر باشند.
تاماهاک و سنگرشکن در کارگاه ایرانیهمزمان با منابع غربی، الجزیره نیز طی گزارشی مدعی شد که ایران در حال مهندسی معکوس تسلحیاتی مانند موشک‌های تاماهاک، پهپاها ریپر، موشک‌های جاسم و بمب‌های سنگرشکن GBU-57 است. بمب‌های‌ سنگرشکن نمونه‌ای از تسلحیات آمریکایی است که نام آن در جنگ‌های اخیر خاورمیانه و خصوصا حملات اسرائیل به لبنان در روزه سال 2024 بسیار شنیده می‌شد. گفته می‌شود که در ترور سید حسن نصرالله با نمونه‌ای از این بمب‌های سنگرشکن انجام گرفته است. سنگر شکن GBU-57 بمبی با وزن 13600 کیلوگرم با هدایت دقیق است که می‌تواند در سخت‌ترین استحکامات نفوذ کند. آمریکا در جنگ با ایران و حمله به سایت‌های هسته‌ای بسیار روی این بمب‌ها حساب کرده بود. حالا نمونه‌هایی از آن در اختیار ایرانی‌ها قرار گرفته است. چنانچه در هفته گذشته تصاویر خنثی سازی موشک سنگرشکن GBU‑39 در عمق 13 متری زمین در یزد منتشر شد. ایران در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای ساخت بمب‌های هدایت شونده و سنگین انجام داده است که قاصد نمونه‌ای از آن است. حالا که بمب‌های سنگرشکن آمریکایی به دست ایران افتاده، شاید بهترین پرسش این باشد که چقدر زمان می‌برد تا در میدان عمل شاهد استفاده چنین بمب‌هایی توسط ایران باشیم؟با دنبال کردن صفحه فارس پلاس، از به‌روزترین تحلیل‌ها در حوزه سیاست داخلی و خارجی باخبر شوید.#سنگر_شکن#آتش‌بس #جنگ_منطقه_ای #ایران_قوی #افسران_جوان#تاماهاک#آمریکا#مهندسی_معکوس#تنگه_هرمز
12:00 - 8 اردیبهشت 1405
فارس پلاس

12 بازنشر47 واکنش
123٫4k بازدید



23 پاسخ

@Iran1405ir8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
حالا گیرم تونستی بمب سنگر شکن بسازیم ما نیاز به بمب افکن های سنگین مثل B2 یا قو سفید روسیه داریم که هیچ کدومش موجود نیس ما حتی نیروی هوایی به روز قوی هم هم نداریم

@user17091014042886082078 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
انشالله به زودی روی اسرائیل امتحان می‌کنیم

@Yosof8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
کسی که بتونه اون بمب ها رو مهندسی معکوس بکنه مطمئن باشید ساخت پرتابگر کاری سختی براش نخواهد بود

@Mehdi11118 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
بزرگترین دستاورد نظامی محسوب می‌شود ، تمام کشورهای بلوک شرق برای دسترسی به این فناوری‌ها به جهت مهندسی معکوس یا هدف قرار دادن بوسیله جنگال و حتی پدافند هوایی و غیره نیاز اساسی دارند ، درود خداوند بر نیروهای مسلح ایران

@Power_Progress_Pride8 اردیبهشت 1405
انشالله نخبگان ما مهندسی معکوس کرده و با بومی سازی بدون نیاز به B2 با لانچرهای بومی عملیاتی خواهند کرد.یا میتوان ساخت و با روسیه در برابر سلاح مناسب تهاتر کرد یا اگر خیلی پیچیده بود بکمک روسیه یا چین مهندسی معکوس و تهاتر یا ساخت مشترک یا صادر کرد....خارج از جعبه فکر کنیم.نمیشود نداریم. 😎

@user1775383643518 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
هر چه زودتر باید بمب افکن های f35 ,f16,f15 مهندسی معکوس بشه

تصویر نمایه‌ی ‌حضرت بلال محمدی‌
@Bilal8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
به جمهوری اسلامی ایران خدا قوت بدهد 🤲🤲🤲

@user17091017158968944388 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
ما باید انشالله روی جنگنده های پیشرفته وپدافند سرمایه گذاری جدی بکنیم۔الان واقعا جنگنده نیازه

@user1770730599178 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
آلیاژ خاص بدنه فولادهای مورد استفاده در این بمب‌ها به روش‌های خاصی حرارت‌دهی و سخت‌کاری شده‌اند. مهندسی معکوسِ ترکیب شیمیایی دقیق این فولاد و فرآیند دقیقِ عملیات حرارتیِ آن، مستلزم تجهیزات آنالیز متالورژی پیشرفته است که بخش دفاعی ایران در سال‌های اخیر در آن‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است

تصویر نمایه‌ی ‌اسلامگرا‌
@Inghilabi8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
اگر همه رو بشود مهندسی معکوس کرد که فوق العاده است بخصوص GBU-57.

تصویر نمایه‌ی ‌milad mohamadi‌
@user1772268881318 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
ایران خودرو سایپارو بکنید تسلیحات سازی ، هم به روزتریم هم سوداوری بیشتر داره ، بعد جنگ میشم قول فروش تسلیحات جهان حداقل تو ۴ اولیم، تو ماشین چندمیم؟

@user1770730599178 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
استفاده از دانش، نه لزوماً کپی‌برداری استراتژی در صنایع دفاعی کپی‌برداریِ صرف نیست، بلکه «استخراج دانشِ موجودوترکیب آن با ساختار موجود است بجای اینکه دقیقاً بدنه سنگین را روی موشک سوار کنند، از تکنولوژی آلیاژها، طراحی فیوز و هندسه نفوذگر الگوبرداری کرده و سرجنگیِ جدید و بهینه بر موشک‌ی طراحی می‌کنند

@user1774500945418 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
عقل سلیم میگه فقط فقط داشتن بمب اتمی چون نشان داده شده سالهای بعد جنگ اتمی هست انشاالله که داشته باشیم وگرنه مطمئن باشید خاک ایران را به توبره می‌کشند اونی هم که میگه نیاز نداریم صدرصد پاسپورت خارج را داره

تصویر نمایه‌ی ‌Abbasam‌
@Abbasam8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
جان مادرتون برا نیرو هوایی و پدافند فکری کنید هر چقدر هزینه کنید کمه شاید ده میلیارد دلار خرج بشه عوضش جلوی ضرر چند صد میلیاردی خرابی های ناشی از جنگ رو میگیره بهونه نیارید پول نیست که تو یه فقره چای دبش 3 میلیارد دلار بوده

@EngforIRAN8 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
دانش بومی ساخت تجهیزات نظامیباریکلا و درود به مهندسین ایرانی 👏👏👏

@user1775409700438 اردیبهشت 1405
در پاسخ به و
تصویر نمایه‌ی ‌سید علی توفیقیان‌
سید علی توفیقیان

@S_Ali_Tofighiyan  •  8 اردیبهشت 1405

فیلم| توفیقیان:مذاکره خوب یا بد؛ مسئله این است؟!

رئیس ستاد کل مجمع سلامت رضوی ایران با تأکید بر نقش گفت‌وگو در کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت منطقه گفت: «در جهانی که اختلاف‌ها پیچیده‌تر از همیشه شده، این مذاکرات نیست که خوب یا بد است؛ بلکه کیفیت، نیت و شیوه پیشبرد آن است که سرنوشت جهان را رقم می‌زند.»

نمایش گزارش


@user17091000911168384518 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
می توان با ترکیب چند تکنولوژی به تکنولوژی رسید که بسیار به درد ما خواهد خورد. مثلا موشکهایی با ... پشیمان شدم اگر این چیزی که می خواستم بگویم تولید شود، دنیا جای قشنگتری نمی شود. فقط به آمریکاییها و اسرائیلی ها از قلب مردم ایران می گویم، با مردم باهوش، مهربان و مصمم ایران درنیافتید! این یک رجز نیست

تصویر نمایه‌ی ‌lavyer4341‌
@lawyer43418 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
آقای علیرضا محمدی تحملت رو بیشتر کن خیلی جای تاسف داره که کامنت هایی که به مذاقت خوش نمیاد رو پاک میکنی