تهرانی‌ها معادل دو سد لتیان آب پس‌انداز کردند

کاهش ۲۵ لیتری سرانه مصرف روزانه آب توسط ۱۵ میلیون شهروند تهرانی در سال گذشته، به صرفه‌جویی ۱۳۶ میلیون مترمکعبی در پایتخت منجر شد؛ رقمی که معادل دو برابر ظرفیت مخزن ۷۰ میلیون مترمکعبی سد لتیان است.
خبرگزاری فارس - استان تهران؛ هم‌زمان با افزایش تدریجی دمای هوا و ورود کولرهای آبی به مدار، مصرف آب پایتخت به مرز ۳ میلیارد لیتر در شبانه‌روز نزدیک می‌شود.با این حال، بررسی آمارهای جدید نشان می‌دهد فرهنگ «خوش‌مصرفی» در میان شهروندان تهرانی در حال نهادینه شدن است و اکنون ۴۰ درصد از مشترکان پایتخت در فهرست خوش‌مصرف‌ها قرار گرفته‌اند.عقب‌نشینی مصرف نسبت به سال‌های گذشتهنگاهی به آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴، مصرف آب پایتخت از مرز ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده بود و در روزهای گرم تابستان (مرداد ۱۴۰۴) مصرف لحظه‌ای به رقم نگران‌کننده ۴۴ هزار لیتر در ثانیه رسید.اما در سال جاری، با وجود آغاز زودهنگام فصل گرما، مصرف روزانه روی عدد ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون لیتر و مصرف لحظه‌ای روی ۳۸ هزار لیتر در ثانیه ایستاده است.بهنام بخشی، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، این موفقیت را نتیجه همراهی هوشمندانه شهروندان می‌داند. سال گذشته، تهرانی‌ها با کاهش ۲۵ لیتری سرانه مصرف روزانه خود، موفق شدند به‌اندازه دو برابر ظرفیت سد لتیان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند؛ صرفه‌جویی بزرگی که نشان داد مدیریت مصرف هیچ‌گونه لطمه‌ای به رفاه و آسایش خانواده‌ها وارد نمی‌کند.سهم کولرهای آبی در بودجه آبی پایتختبا آغاز فصل گرما، حدود ۳ میلیون دستگاه کولر آبی در تهران روشن می‌شوند که بار مضاعفی بر شبکه آبرسانی تحمیل می‌کنند. این سیستم‌های سرمایشی روزانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر آب می‌بلعند.
طبق استانداردهای اعلام‌شده، هر کولر سالم در شبانه‌روز معادل یک فرد (حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتر) آب مصرف می‌کند. اما در صورت عدم سرویس‌کاری، استفاده از پوشال‌های کهنه، نشتی و نداشتن سایبان، این رقم می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.شهروندان با یک سرویس ساده و نصب سایبان، می‌توانند نقش مهمی در حفظ روند کاهشی مصرف آب ایفا کنند.سدها هنوز پر نشده‌اندبا وجود کارنامه درخشان خوش‌مصرف‌ها و بارش‌های بهاری اخیر، نباید فراموش کرد که وضعیت منابع آبی همچنان شکننده است. ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران در حال حاضر تنها ۲۲ درصد پر است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجهیم.سخنگوی آبفای تهران با تاکید بر اینکه ذوب شدن برف ارتفاعات روند آبگیری را بهبود بخشیده اما هنوز به سطح اطمینان‌بخشی نرسیده‌ایم، هشدار داد:نباید با مصرف بی‌رویه و برداشت اضافی از سفره‌های زیرزمینی، آینده فرزندانمان را نادیده بگیریم. بارش‌های فروردین‌ نباید این تصور را ایجاد کند که مشکل کم‌آبی کاملاً برطرف شده است.

چگونه به جمع ۴۰ درصد خوش‌مصرف تهران بپیوندیم؟

مدیریت مصرف آب، علاوه بر حفظ منابع ملی برای پاییز و زمستان پیش‌ رو، مزایای اقتصادی قابل‌توجهی برای خانواده‌ها دارد. قرار گرفتن در طبقه «خوش‌مصرف‌ها» می‌تواند هزینه‌های آب‌بهای ماهانه را ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.با چند اقدام ساده، ۶۰ درصد باقی‌مانده از مشترکان نیز می‌توانند به این کمپین هوشمندانه بپیوندند:سرویس به‌موقع کولرها: تعویض پوشال، رفع نشتی شناور و نصب سایبان.نصب ابزارهای کاهنده: استفاده از پرلاتورها (کاهنده مصرف) روی شیرآلات منازل که تا ۳۰ درصد مصرف را مدیریت می‌کند.مراقب سارقان پنهان آب باشید: رفع نشتی‌های نامرئی مانند خرابی فلاش‌تانک‌ها و سرویس‌های فرنگی که می‌توانند قبض آب را به صورت نجومی افزایش دهند.تغییر رفتار مصرفی در یک کلان‌شهر ۱۵ میلیون نفری، نیازمند اراده‌ای جمعی است. افزایش ۱۱ درصدی مشترکان خوش‌مصرف در سال گذشته نشان داد که تهرانی‌ها مسیر درست را پیدا کرده‌اند و تداوم این رفتار مدنی، نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر و پایدارتر برای پایتخت خواهد بود.
"آخرین و مهم‌ترین اخبار استان تهران را از اینجا دنبال کنید"‎@Tehran
12:31 - 23 اردیبهشت 1405
استان ها
تهران

3 بازنشر23 واکنش
65٫6k بازدید



28 پاسخ

@user170910041893611728623 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
بیشترین اتلاف آب توی ادارات دولتی انجام می‌شه.آدمای پولدار هم که استخرهاشون پر و خالی می‌شه.عده ای هم برای رضای اینترنشنال، آب و گاز و برق هدر می‌دن...

@user170910007370629853223 اردیبهشت 1405
توانیر گفته موتور و پمپ آب کولرهای ۷۵۰۰ و ۵۰۰۰ رایگان عوض میکنه اگه خواستید برید برنامه برقتو از مایکت نصب کنید ببینید شرایطش چیه

تصویر نمایه‌ی ‌محدثه تمسکنی‌
@howeida23 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
چه قشنگ

تصویر نمایه‌ی ‌ملیکا کشاورز‌
@melika_keshavarz23 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
زدن رادارهای تغییرات آب و هوا رو عادی سازی کنید؛ هر کشوری که از این رادارها گذاشت اطراف ما، رادارش رو بزنید، ارزشش رو داره.🌱

تصویر نمایه‌ی ‌Fa Mahdavi1986‌
@Mahdavi198623 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
خدایا شکرت

@user17751562393123 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
درود بر شهروند فهیم

تصویر نمایه‌ی ‌حسن کشاورز‌
@Iranlove6423 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
یکی از دستاوردهای جنگ همین خبرهای خوبی است میشنویم البته انشاالله که فقط خبر نباشه ؟؟؟؟؟

تصویر نمایه‌ی ‌ایلیا تواضع‌
@user17756881978623 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
بنظرم وقتی میگیم مردم فلان جا با فرهنگن دقیقا تو همین دست از مسائل خودش نشون میده

تصویر نمایه‌ی ‌Fatemeh .z.i‌
@Muslem23 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
خواهشا به خانه های ویلایی توجه کنید با دو سه تا درخت طرف از صبح شیر باز میکنه زیرشون تا شب، با خانواده های پر مصرف برخورد کنید،با حرف نصیحت چیزی نمیشه

@Albaloo23 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
ماشالله هنوزم که هنوزه مردم حیاط و جلوی درب منازل شون رو با شلنگ آب می شویند .... بارها و بارها میبینم

تصویر نمایه‌ی ‌رحیم حسنیان‌
@Rahbareshahid23 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌رحیم حسنیان‌
رحیم حسنیان

@Rahbareshahid  •  23 اردیبهشت 1405

دلیل مخالفت امانوئل مکرون با جنگ آمریکا علیه ایران مشخص شد

🤔🤣

نمایش گزارش


تصویر نمایه‌ی ‌مهدی مقدسی‌
@user17681625561523 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌مهدی مقدسی‌
مهدی مقدسی

@user176816255615  •  22 اردیبهشت 1405

درخواست از مجلس برای تسریع در تعیین تکلیف واردات خودروهای دست‌دوم
مطالبه

درخواست از مجلس برای تسریع در تعیین تکلیف واردات خودروهای دست‌دوم

جناب آقای قالیباف، چند سالی است که شما به‌عنوان رئیس مجلس چندین بار درباره واردات خودروهای نو و دست‌دوم سخن گفته اید و این موضوع نیز بارها در مجلس مطرح و بررسی شده است. با این حال، در شرایط فعلی بازار خودرو، این پرسش برای مردم وجود دارد که چرا مجلس اقدام مؤثرتری در این زمینه انجام نمی‌دهد.

جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی،

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

@user17773700489223 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
فکر نکنم صرفه جویی شده باشه احتمالا چون تهرانیها تقریبا یه ما آخر سال رو نبودن برا همون مصرف کم شده تقریبا کل تهران تعطیل بود

@Irani11023 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
فرهنگ صرفه جویی باید به طور بسیار گسترده در کتاب های درسی، مدارس، دانشگاه ها و صدا و سیما، با محتوا های جذاب فرهنگ‌سازی و آموزش داده بشه.در کنارش، با استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها باید لوازم کاهنده آب و بهینه ساز انرژی به صورت انبوه و با دادن یارانه و مشوق به تولید کننده‌ها تولید انبوه شود

تصویر نمایه‌ی ‌Pa...‌
@user1775832386723 اردیبهشت 1405
تهرانی‌ها پس‌انداز نکردند به دو دلیل ساده؛ ۱. در سفرها و کوچ هفتگی یا بعضاً روزانه‌شان به استان‌های شمالی که به دلیل جنگ و شرایط آن شدت یافته ، ذخیره آب اون مناطق را مصرف نموده‌اند. ۲. به لطف خدا بارش امسال بسیار است.

@user17781551803023 اردیبهشت 1405
فکر کن کفاشا و فلافلی ها نت پرو بگیرن منی که با ۴۰ تا پروژه همکاری دارم پرو نگیرمهر چند نت پرو گیگی ۳ ریال باشه نمیخرم تا وقتی که برا عموم باز بشهفقط میخوام بگم پرو چقد طرح عالی هست کف کردم عین پاکشوما

تصویر نمایه‌ی ‌Farhang‌
@farhang123 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
پس امسال قطع برق در تابستان نداریم؟

@Hoda9823 اردیبهشت 1405
خب بررسی کردید مصرف شهرهای شمالی رو؟ تهرانی ها از دی ماه تقریبا همش شمال بودن

@user17748132504623 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
هر اعتقادی که آدم داشته باشه باید صرفه جویی رو برای فرزندانمون و آیندگان جدی بگیریم