پایداری آب ۲۰۰۰ روستانشین اسدآبادی با احیای ۲ قنات

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از اجرای طرح به‌سازی و احیای قنوات روستاهای گنبله و گذرکجین خبر داد و گفت: با بهره‌برداری مجدد از این قنوات، آب شرب پایدار حدود ۲ هزار نفر از ساکنان این روستاها تأمین شد و وابستگی به منابع آب زیرزمینی کاهش یافته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر اظهار کرد: قنوات روستاهای گنبله و گذرکجین با وجود برخورداری از آب‌دهی مناسب، در سال‌های گذشته به دلیل رانش و ریزش در بخش‌هایی از مسیر انتقال، با کاهش کارایی مواجه شده بودند و امکان بهره‌برداری کامل از ظرفیت آن‌ها وجود نداشت.بختیاری‌فر تصریح کرد: با برنامه‌ریزی، انجام مطالعات میدانی و بهره‌گیری از ظرفیت پیمانکاران بومی شهرستان، عملیات لایروبی، مرمت و به‌سازی این قنوات در دستور کار قرار گرفت و پس از اجرای اقدامات فنی لازم، جریان آب در این منابع ارزشمند احیا و دوباره وارد مدار بهره‌برداری شد.وی با تأکید بر اهمیت استفاده از منابع آب سطحی و سنتی در تأمین آب شرب روستاها مطرح کرد: احیای این قنوات نقش مؤثری در تأمین پایدار آب شرب روستاهای گنبله و گذرکجین داشته و موجب کاهش وابستگی به چاه‌های عمیق شده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری مجدد از این قنوات، علاوه بر تأمین بخشی از نیاز آبی روستاها، نقش مهمی در کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، حفاظت از منابع آبی و افزایش تاب‌آوری تأسیسات آب‌رسانی ایفا می‌کند و این رویکرد در راستای مدیریت بهینه منابع آب و صیانت از سرمایه‌های طبیعی برای نسل‌های آینده دنبال می‌شود.انتهای پیام
12:05 - 7 تیر 1405

2 بازنشر
19٫8k بازدید