تکلیف مقلدین امام شهید برای آینده چیست؟

آیت الله کعبی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبیین وظایف شرعی مقلدین پس از شهادت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به سؤالات مهم مؤمنین درباره احکام «بقاء بر تقلید»، «تقلید ابتدایی» نوتکلیفان و همچنین نحوه پرداخت وجوهات شرعیه و خمس به ولی‌فقیه پاسخ داد.
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیمالحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدییّن المعصومین سیّما بقیّة‌الله فی الارضین.مؤمنین سؤال می‌کنند نسبت به بقاء بر تقلید امام شهید، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (قدس الله نفسه الزکیه)؛ به فتوای همه مراجع تقلید حیّ فعلی، چه در نجف و چه در قم، بقاء بر تقلید یا جایز است یا واجب. بنابراین مؤمنین به فتوای همه مراجع تقلیدی که در مظانّ اعلمیت هستند، می‌توانند بر تقلید امام شهید باقی بمانند.نسبت به مسئله پرداخت وجوهات شرعیه و خمس، بر طبق مبانی فقهی امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) و نیز مبانی امام شهید (قدس الله نفسه الزکیه) امام خامنه‌ای و خیلی از فقهای عظام که خمس را باید به حاکم شرع و ولی‌فقیه پرداخت و حضرت امام این بحث‌ها را به‌شکل مستوفا در کتاب بیع، جلد دو، بحث فقیه، ذیل بحث سهم امام، این بحث را کرده‌اند. بنابراین مؤمنینی که قبلاً خمسشان را به دفتر امام شهید می‌پرداختند، الآن خمسشان را اگر بپردازند به دفتر حضرت آیت‌الله امام سید مجتبی خامنه‌ای مُجزی و درست است و به این مطلب بعضی از فقهای عظام فعلی و مراجع معظم، مثل حضرت آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرده‌اند؛ هم به فقاهت حضرت آیت‌الله سید مجتبی خامنه‌ای و هم اینکه برای مؤمنین جایز است که خمسشان را بپردازند به ولی‌فقیه، بلکه از نظر بعضی از مبانی، لازم و واجب است.
اما نسبت به تقلید ابتدایی؛ کسانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند و می‌خواهند تقلید بکنند، آیا می‌شود از امام شهید، آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (رضوان الله تعالی علیه) تقلید ابتدایی کرد؟! بعضی از فقهای حیّ که در مظانّ اعلمیت هم هستند، مثل آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، می‌فرمایند تقلید ابتدایی از میّت معاصر جایز است و همین مبنا را آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ایِ شهید هم داشتند که تقلید ابتدایی از میّت معاصر جایز است. بنابراین کسانی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند، دختران و پسران مکلف که به سن تکلیف رسیده‌اند، بر اساس این مبنا می‌توانند تقلید از آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ایِ شهید بکنند.صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
21:26 - 2 خرداد 1405
امام و رهبری

9 بازنشر25 واکنش
282٫4k بازدید



8 پاسخ

@enwriter3 خرداد 1405
حجاب زینبی و حیا از توصیه های رهبر شهید انقلاب بود قانون حجاب و عفاف باید اجرا شود کسانیکه این قانون را اجرا نکنند به خون پاک رهبر شهید انقلاب خیانت بزرگ‌کرده اند

@enwriter3 خرداد 1405
پس از جنگ دیگر بهانه ای برای اجرا نکردن قانون حجاب وجود ندارد اسلام و ارزشهای انقلاب در خطر جدی است حداقل حق و مطالبه ی مردم مومنی که بیش از ۸۰ روزدر خیابانها از انقلاب و اسلام صیانت کردند این است که قانون حجاب و عفاف اجرا شود خواسته مردم مومن و انقلابی باید مورد توجه و احترام قرار گیرد تبعات ناراحت…نمایش بیشتر

@enwriter3 خرداد 1405
اون روزی ک ایران بدون غرب زده باشدخیلی روز قشنگی خواهد بودامام خمینی کبیر گفت این غرب زده هارا بندازید بیرون ، تعدادشان کم است ولی ادعاشان زیاد استهمان روز باید این مفت خورها را از کشور تبعید میکردید

@user1779526228833 خرداد 1405
در پاسخ به و
تصویر نمایه‌ی ‌مرصاد رجایی‌
مرصاد رجایی

@user177907131963  •  28 اردیبهشت 1405

بوی بد فاضلاب و ایجاد بیماری بین شهروندان

مطالبه

ساماندهی فاضلاب و رفع بوی نامطبوع در مناطق نیرو و فرهنگ‌شهر، شوشتر

رهاسازی آب فاضلاب در رودخانه بدون ایجاد سرپوش مناسب بر مسیر فاضلاب، موجب انتشار بوی نامطبوع در مناطق نیرو و فرهنگ‌شهر شوشتر شده است.

استانداری خوزستان، فرماندار شوشتر، دادستان شهر شوشتر

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

نمایش گزارش


@enwriter3 خرداد 1405
لیبرالیسم و غربگرایی و سبک زندگی غربی باید برچیده و نابود شود مومنین دیندار پیروز این میدان بودند و دین الهی و قوانین اسلامی باید احیا شود دیگر بهانه های واهی و اتحاد های ساختگی مورد قبول نیست خون پاک رهبر شهید انقلاب پایمال نخواهد شد

@enwriter3 خرداد 1405
در پاسخ به
هرزگان و بیحجابها و حیوانات را از کف خیابانها جمع کنید و از چیزی هراس نداشته باشید

@enwriter4 خرداد 1405
دشمنان میلیاردها دلار برای رواج بیحجابی و برهنگی در کشور ما هزینه میکنند و به نفوذی هایشان پول میدهند اما برخی دولتمردان ابله و غرب زده ما بجای اینکه اقدام متقابل انجام دهند و قانون حجاب را اجرا کنند مثل موش از عده ای هرزه میترسند و کاری نمیکنند و حتی از آنها دفاع هم میکنند ما استکبار را شکست داده ا…نمایش بیشتر

@enwriter4 خرداد 1405
لیبرالهای سکولار طلب اگر بدون اعمال نظارت اینترنت بین الملل را باز کنند معاندین و نفوذی های دشمن دوباره فتنه ی اغتشاشات و رواج فحشا و فساد را از سر میگیرند بدون نظارت اینترنت و فضای مجازی به ضرر مردم و امنیت است مسئولین انقلابی بر اینترنت نظارت و قانون اعمال کنند لیبرالها درکی از امنیت و فرهنگ جامع…نمایش بیشتر