درخواست صیانت از منزلت اعضای هیات علمی و لزوم تنویر افکار عمومی
مطالبه

درخواست صیانت از منزلت اعضای هیات علمی و لزوم تنویر افکار عمومی

خلاصه ای از وضعیت موجود: ۱-حقوق اساتید و اعضای هیات علمی مراکز پژوهشی طی یک دهه گذشته به دلیل افزایش حقوق ها به صورت پلکانی، تورم ایجادی و کسری در بودجه های تنظیمی توسط سازمان و برنامه و بودجه کاهش چشمگیری داشته، بطوریکه حقوق استادیار تازه کار در محدوده 30 میلیون تومان است و حقوق یک استاد تمام با 30 سال سابقه به زحمت به 70 میلیون تومان می رسد. این در حالی است که اعضای هیات علمی طبق قانون مشمول دریافت پاداش، اضافه کار و بهره وری و.. همچون سایر کارمندان دولت نیستند. لذا همواره فیش حقوقی کمتر از حکم کارگزینی ایشان است. 2-عدم اطلاع رسانی نادرست به بدنه دانشگاهی و کارکنان خدوم دولت باعث ایجاد برداشت ناصحیح از واژگان معلم استادیار، معلم استاد و .. شده که در اسرع وقت باید اصلاح گردند. 3-اصولا واژه افزایش حقوق زمانی صحیح است که رشد حقوق بیشتر از تورم اعلامی باشد، حال اینکه در برابر تورم های مزمن حداقل پنج سال اخیر حقوق کلیه کارکنان دولت بیش از 200 درصد کاهش یافته است. لذا ترمیم حقوق را نباید با افزایش حقوق اشتباه گرفت. 4-اساتید دانشگاه معمولا در سنی استخدام می شوند که بسیاری از کارمندان دولت دارای حداقل 15 تا 20 سال سابقه هستند. در بسیاری از فراخوانهای جذب هیات علمی بعضا از میان 100 نفر دارای دکتری تخصصی تنها یک نفر با بالاترین مدارج علمی و تخصصی جذب می گردد، هرچند اخذ مدرک دکتری و شرکت در فراخوانهای جذب هیات علمی برای همه کارکنان دولت و ... میسر و آزاد است. شرح مبسوط: همانگونه که مستحضرید شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهصد و نوزدهمین جلسه خود در مورخه ۱۳ خرداد ماه سال ۱۴۰۴ ماده واحده «الزام پشتیبانی از فعالیت­‌های علمی و تحقیقاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه­‌ها» را به هیئت وزیران، سازمان برنامه و بودجه و وزارتین علوم و بهداشت مبنی بر الزام به تصویب برنامه ها و آیین نامه های اجرایی لازم جهت ارتقاء منزلت و معیشت اعضای هیأت علمی ابلاغ نمود و از دستگاه های مذکور خواست تا گزارش اجرای این مصوبه را به صورت سالانه به شورا ارائه نمایند. در همین راستا پیگیری‌های وزرای محترم علوم و بهداشت و مساعدت مسئولین محترم دولت، منتج به تشکیل جلسه شورای حقوق و دستمزد در مورخه ۱۸ اسفند ماه گردید و مقرر شد تا ضریب ثابت حقوق مرتبه و پایه و عدد مبنای آن تغییر نماید که از تاریخ اول بهمن ماه سال ۱۴۰۴ به طور متوسط، ۶۰ درصد به دریافتی اعضای هیئت علمی افزود. همانگونه که مستحضرید برابر ماده (۶) قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده‌ای تحت عنوان فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین شد که فوق‌العاده مذکور، درصد مشخصی از مجموع امتیازات «حق شغل» و «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» معلمان عزیز است و افزایش یا کاهش آن ارتباطی با فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی ندارد، طبیعتا اینکه در زمان تصویب قانون مذکور، دریافتی معلمین عزیز معادل چند درصد یک عضو هیئت علمی بوده است ارتباط معناداری با این فوق‌العاده نداشته، چرا که اولا فرمول مذکور ارتباطی با فرمول حقوق اعضای هیئت علمی ندارد و ثانیا مراتب علمی و پایه‌های متفاوت هر یک از اعضای هیئت علمی امکان چنین مقایسه‌ای را فراهم نمی‌کند. متاسفانه استفاده از عناوین استاد معلم، دانشیار معلم، استادیار معلم و... برای معلمان عزیز، این برداشت غلط را در بین عموم ایجاد نموده که حقوق این عزیزان بایستی با مراتب دانشگاهی متناظر باشد در صورتی که اهل فن به روشنی مبنای محاسبه حقوق و مزایای این دو قشر را می‌دانند. نکته بعدی استناد به ماده (۸) قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است که اشعار می‌دارد حقوق و فوق‌العاده شغل دارندگان مدارک دکتری و فوق‌لیسانس که در واحدهای آموزشی و تحقیقاتی دستگاه‌های مشمول این قانون اشتغال به کار دارند، نباید از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوق‌العاده شغل کارکنان مشابه مشمول قانون اعضای هیئت‌علمی دانشگاهها کمتر باشد. همانگونه که صراحتا در این مقرره آمده است، این ماده بر تناسب حقوق و فوق‌العاده شغل کارکنان دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری شاغل در مراکز آموزشی و پژوهشی با اعضای هیئت علمی اشاره دارد و چنانچه قرار باشد ملاک عمل قرار بگیرد دریافتی فعلی این عزیزان را بسیار کمتر از دریافتی فعلی خواهد نمود، چرا که متن صریح قانون صرفا به حقوق و فوق‌العاده شغل اشاره داشته است. لذا از مسئولین محترم تقاضا می گردد ۱-استفاده از عبارتهایی نظیر استادیار معلم و... که به ظاهر باعث سو برداشت از قوانین جاری گشته است اصلاح و حذف گردد. 2-دوره های آموزشی و یا اطلاع رسانی صحیح از قوانین و مقررات برای کلیه کارکنان در دستور جدی قرار گیرد و با کارکنانی که در پی ضربه به جایگاه هیات علمی هستند برخورد قاطع صورت پذیرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، آموزش و پرورش، دولت و وزارت بهداشت، هیات علمی، دولت سازمان برنامه و بودجه

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه
13:40 - 4 اردیبهشت 1405
جامعه
حوزه و دانشگاه




61 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌آنتی پوپولیسم‌
@ANTIpopulism4 اردیبهشت 1405
در زمانی که تورم سالانه در محدوده 60 درصد است، هرگونه رشد حقوق کمتر از این مقدار، در حالت خوشبینانه باعث کوچک شدن سفره همه کارکنان دولت می گردد. اما سازمان برنامه در تقابلی آشکار بجای تنظیم صحیح بودجه و کنترل تورم در جامعه دائما با کمک عده ای معاند اقشار مختلف را به جان یکدیگر می اندازد.

@Iran_iran984 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
کامل و دقیق ممنون از توضیحاتتون

@user17091000674516887424 اردیبهشت 1405
کاش یه قانون بود که حداقل حقوق اعضای هیئت علمی کمتر از یه پیک موتوری در تهران نبود

@user17091017556484846784 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
خودتان رابزارید جای اونهایی که درمعرض خطرند همانها که در ایام کرنا شگفتی افریدند افزایش احکام شما موجب شد همسایه مابعلت فشار فراوان مخرج معیشتی که نگهبان بیمارستان است از فشار روانی سکته کند وبا ۱۱۵ ....متاسفم به این غیرت

@user17091002881241829634 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
👌

@user1777054036424 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تشکربابت اطلاع رسانی صحیح وبدون جانبدارانه.استدعادارم راجع به شفافسازی حقوق ومزایاورفاهیات کلیه ارگانهای دولتی-خصوصی و...هم گزارشی تهیه شود،بخصوص شرکت نفت پتروشیمی فولاد شهرداریها دادگستری و..تاعموم ازواقعیتهاخبرداروباپخش یک خبرناقص ونصفه نیمه به التهاب جامعه وهدف قراردادن یک گروه ازجامعه دامن نزنند

@user17091004110842509154 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
ممنون از اطلاع رسانی شفاف و روشنگرانه شما 🙏

@user17091005452129250064 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
در سالیان گذشته، زمانی که سایر کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند برای اساتید دانشگاه ۵ - ۶ درصد اعمال می‌شد. در سال ۱۴۰۰ نیز ۳۰ درصد از حقوق اساتید که در همسانسازی با علوم پزشکی اعمال شده بود، حذف شد! پس با این افزایش، صرفا بخشی از عقب ماندگی‌های قبلی جبران شده و نه چیز دیگر.

@Sobi654 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تشکر از متن دقیق و کاملا واقعی شما. ان شالله روزی برسد که حقوق هیات علمی حداقل در حد کارمندان بعضی از سازمان های خاص باشد.

@user17091004966371938694 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
👏👏👏👏👏

@user17091003786789031344 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
هیات علمی که علاوه بر تدریس، پروژه ها و پایان نامه هارا راهنمایی و داوری میکند و کارهای تحقیقاتی و نگارش مقالات را بر عهده دارد و طبق مستندات موجود، در موارد زیادی مشکلات کشور را حل کرده است، قابل قیاس با شغلهای دیگر نیست و ساعت کارش مختص ساعات اداری نبوده و دایم در حال مطالعه است.

@user1777060098774 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
باور کنید حقوق اعضای هیات علمی هم اکنون کمترین حقوق بین اغلب مشاغل است. عدم توجه به این شغل شریف نسل بعد را از گام برداشتن در مسیر علم آموزی منصرف خواهد کرد. در تمام دنیا به جایگاه نخبگان خود احترام می گذارند و علت پیشرفت نیز شک نکنید این قضیه خواهد بود.

@user17091000726977958054 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
یکی بعد از گرفتن دیپلم وارد بازار کار می‌شود، یکی دیگر با مدرک لیسانس. برخی هم با داشتن دکتری و فرایند پیچیده جذب، عضو علمی دانشگاه می‌شود.نمی‌توان گفت حقوق همه‌ی این افراد باید یکسان و نامش را عدالت گذاشت. هرکدام مسیر متفاوتی طی کرده، بنابراین منطقی است که دستمزدشان متناسب با میزان تلاش، تخصص باشد.

@user17091005452429724165 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
احسنتتتتتتت👏👏👏👏👏👏👏

تصویر نمایه‌ی ‌حسین ساعی‌
@hosseinsaei5 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تصویر نمایه‌ی ‌حسین ساعی‌
حسین ساعی

@hosseinsaei  •  18 فروردین 1405

درخواست حذف امتحانات نهایی خرداد به دلیل شرایط جنگی
مطالبه

درخواست تعویق در امتحانات نهایی

در شرایط حساس کنونی که دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم و پشت‌کنکوری‌ها در کف خیابان‌ها حضور فعال دارند و با عشق به رهبر بسیج، جان خود را فدا کرده‌اند، در این وضعیت جنگی با رژیم جنایتکار، اولویت با حضور جوانان در صحنه‌های انقلابی است نه امتحانات. از ریاست جمهوری انتظار می‌رود به این مسئله ورود کرده و با حذف امتحانات نهایی در خرداد و تعویق به ماه دیگر، راه را برای تمرکز کامل دانش‌آموزان بر مبارزه هموار کند. این اقدام می‌تواند نمادی از همدلی با نسل جدید جوانان انقلابی باشد. #رئیس_جمهور #جنگ #آمریکا #اسرائیل

ریاست جمهوری

100
گزارش از مطالبه
1000
پیگیری از مسئول مربوطه

@user17091000397245249205 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تفاوت مهم حقوق اساتید با سایر کارکنان این است که عضو علمی از اضافه کار، بهره وری، پاداش، حق شیفت و ... برخوردار نبوده و همیشه فیش آنها کمتر از حکم است در حالیکه در بقیه کارکنان چنین نیست و در بسیاری از موارد، آیتم های غیر از حکم حتی از اصل حکم هم بیشتر میشود. لذا باید مقایسه بین فیش باشد نه حکم!

@Reza895 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
برخی به جای درخواست افزایش متناسب حقوقشان در مقابل تورم، با ترمیم حقوق هیات علمی مقابله میکنند. در حالی که این حقوق سال‌ها روند تقریبا توقفی داشته است. متاسفانه برای توجیه اخبار نادرست به حقوق تعداد انگشت شمار استاد تمام هایی استناد میکنند که در دانشگاه های بزرگتر و قدیمی تر در شرف بازنشستگی هستند.

@user17091005474454119405 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
تنها رسانه و متنی بود که دیدم واقعیت رو نوشته. متاسفانه باور جامعه بر این هست که اساتید دانشگاه دریافتی های نجومی دارند و چند صد میلیون دریافتی دارند. ولی واقعیت این است که دریافتی اساتید حتی در یک سوم دریافتی اساتید دانشگاههای عراق و پاکستان و ترکیه و با ۳۰ سال سابقه به ندرت به ۷۰ میلیون تومن میرسه

@user17091006122688379965 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
سن جذب هیات علمی ۴۰ سال است. برای کسانی که بخواهند متوجه شوند همین کافی است.

@user17091004109193694905 اردیبهشت 1405
در پاسخ به
سلام بزرگترین خیانت به یک کشور ناراضی نگهداشتن اعضای هیئت علمی آن کشور است.