كاهش 58 ثانيهاي حضور ماموران آتش نشاني تبريز در محل حادثه
خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان آتش نشاني تبريز گفت: با توجه به تجهيزات خريداري شده و ارتقاي توان عملياتي سازمان آتش نشاني 58 ثانيه ميانگين مدت زمان حضور در محل حادثه را كاهش دادهايم .
جليل امير كاردوست امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبريز با اشاره به تأسيس اولين آتشنشاني در كشور گفت: در نگاهي به اسناد و مدارك موجود درباره تاريخچه تأسيس نخستين آتش نشاني به اين نتيجه ميرسيم كه در سال1221 هجري شمسي زماني كه تبريز در تصرف نيروهاي اشغالگر روسي قرار داشت، اين كشور استعمارگر نه به دليل ارائه خدمت به مردم بلكه براي منافع اقتصادي و سياسي نيروهاي وابسته به خود اقدام به ايجاد يك واحد آتش نشاني در تبريز كرد؛ به همين دليل تبريز را ميتوان نخستين شهر داراي آتش نشاني در كشور دانست.
وي افزود: «برج يانقين» كه نماد برج آتش نشانيهاي كشور است، 90 سال پيش در محوطه اطفائيه قديم و سازمان آتش نشاني فعلي بنا نهاد شد كه نقش ديده باني و خبري را ايفا كرد و امروز يك اثر تاريخي به حشاب ميآيد.
كاردوست در ارائه تعريفي از يك آتشنشان گفت: آتش نشان فردي ايثارگر و شجاع است كه با تقبل تمامي مصائب و مشكلات اقدام به امداد و نجات ميكند، فعاليتي كه شايد كمتر كسي توان انجام آن را دارد.
وي تصريح كرد: آتش نشان يعني فرد هميشه بيدار ، شخصي كه هميشه گوش به زنگ است و به محض وقوع حادثهاي خود را موظف ميداند تا در حداقل زمان ممكن امداد رساني كند.
كاردوست با اشاره به مديريت در حوزه سازمان آتش نشاني و تفاوت آن با ساير حوزهها افزود: به عنوان كسي در حوزههايي فعاليت داشتم كه سرو كارمان بيشتر با ماشين آلات و خودروهاي سنگين بود، با اين حال مديريت در اين سازمان شيرينيها و تلخيهاي فراواني دارد و به تبع آن مسئوليتهاي متعددي نيز بر عهده فعالين اين عرصه احساس ميشود.
وي با تاكيد بر تلخيها و شيرينيها حرفه آتشنشاني گفت: نجات جان يك هموطن كه گرفتار حادثه شده است، شيريني و فوت كردن يك حادثه ديده كه به دليل عوامل مختلفي اتفاق ميافتد تلخي براي تمامي همكاران سازمان به حساب ميآيد .
مدير عامل سازمان آتش نشاني تبريز تاكيد كرد: من بارها آتش نشاناني را ديدهام كه با نجات جان يك نفر اشك شوق در چشمانشان حلقه زده و يا بر عكس به دليل ناكامي در نجات يك شهروند به شدت گريه ميكند.
كار دوست در پاسخ به اين سئوال كه آتش نشاني تبريز به عنوان نخستين آتش نشاني كشور فعاليت خود را آغاز كرده است، هم اكنون چه جايگاه سازماني در بين كلانشهرهاي كشور دارد، گفت: درباره جايگاه و رتبه بندي سازمانهاي آتش نشاني كشور بررسي كامل نشده است ولي سعي كردهايم تا آتش نشاني كلانشهر تبريز را كه برج يانقين نيز به عنوان نماد آتش نشاني كشور در اين شهر قرار دارد در جايگاه واقعي و در حد لياقت شهروندان اداره كنيم.
وي در ادامه در زمينه تشكيل ستاد بحران در سازمان آتش نشاني تبريز در صورت وقوع يك حادثه بحراني مانند زلزله و سيل و اقدامات امدادي برنامه ريزي شده افزود: هم اكنون 12 كارگروه در رابطه با كنترل بحران در استانداري تشكيل شده است كه تنها رياست يكي از اين كارگروهها به نام كارگروه آتش نشاني و مواد آتشزا با سازمان آتش نشاني است و تمامي اين 12 كارگروه زير نظر ستاد حوادث غير مترقبه استانداري فعاليت دارند.
اين مسئول ادامه داد: در صورت بروز بحراني در شهر ، تمامي اقدامات از سوي استانداري سازماندهي ميشود؛ علاوه بر آن چون آتش نشاني روزانه با 11، 12 مورد حادثه حريق مواجه است بنابراين آمادگي كامل در كنترل بحران و ايفاي وظايف خود دارد .
مدير عامل سازمان آتش نشاني تبريز همچنين درباره فعاليت نيروهاي عملياتي در سازمان آتش نشاني تبريز گفت: هم اكنون حدود 230 نفر به عنوان نيروهاي عملياتي فعال هستند، با به كارگيري 70 نفر نيروي جوان تعداد آتش نشانان اين كلانشهر به 300 نفر خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: همچنين 40 نفر راننده پايه يك نيز به استخدام سازمان آتش نشاني تبريز درآمده است و در آينده نيز براي بازسازي و تكميل نيروي انساني اقدماتي انجام خواهيم داد.
اين مسئول در ادامه به امكانات محدود اين سازمان اشاره كرد و افزود: به حتم هر چقدر دغدغه ذهني آتش نشانان كمتر باشد و تمامي توجه شان به اجراي عمليات معطوف شود ، نتيجه مطلوبتر را كسب ميكنند ، به همين دليل مديريت سازمان نيز سعي دارد با بكارگيري امكانات و خدمات موجود نيازهاي اوليه آتش نشان خود را رفع كند.
مدير عامل سازمان آتش نشاني تبريز به برخي برخورد هاي شهروندان در زمان تاخير حضور نيروهاي عملياتي در محل حادثه گفت: ميانگين حضور نيروهاي عملياتي در محل حادثه بر اساس موقعيتهاي زماني و مكاني و بار ترافيكي، متفاوت است.
وي ادامه داد: آتش نشانان سعي ميكنند با حداكثر توان در حداقل زمان ممكن در محل حادثه حضور پيدا كنند
اين مسئول با اشاره به آمار منتشره وقوع برخي از سوانح و رشد بالاي آنها و نياز به وجود مركزي براي بررسي دلايل اين افزايشها افزود: واحد پژوهشي سازمان آتش نشاني فعاليت خود را در اين باره آغاز كرده است ولي سئوال اين است كه چه ارگاني بايد به اين موارد رسيدگي كند، بر همين اساس اگر سازمان يا ارگاني اين آمار را در خواست كند، ما آنها را در اختيارشان قرار ميدهيم.
كاردوست در ادامه به ميزان تماس روزانه با 125 اشاره كرد و گفت: متاسفانه روزانه بين 800 الي يك هزار تماس روزانه با 125 تبريز انجام ميشود كه تنها 15 مورد آن صحت دارد و متاسفانه اغلب تماسها مزاحمين تلفني هستند كه اين امر موجب اتلاف انرژي ميشود.
وي ميزان اطلاغ رساني را به عنوان بخش عمده كار سازمان آتش نشاني مورد تاكيد قرار داد و افزود: بارها با صدا و سيماي مركز آذربايجان شرقي مذاكره كردهايم تا با اختصاص برنامهاي ويژه مسائل پيشگيرانه به شهروندان آموزش داده شود؛ در اين خصوص مركز آموزش سازمان فعاليت مستمري دارد .
انتهاي پيام/ص
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
http://fna.ir/
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد