اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در مراسم بزرگداشت هرمز فرهت عنوان شد

باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده است/ آثار فرهت الگو و فراموش نشدنی است

هرمز فرهت گفت: متاسفانه تاریخ موسیقی ما عموما فاقد آهنگساز است که باید این را بپذیریم و باید این نقص را رفع کنیم؛ آفرینش موسیقی وقتی ارزش پیدا می‌کند که بتوانیم مکتب جدیدی در موسیقی ایران خلق کنیم.

باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده است/ آثار فرهت الگو و فراموش نشدنی است

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم بزرگداشت هرمز فرهت از اساتید موسیقی کلاسیک ایران، صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فرهت راهنمای خوبی برای اهالی موسیقی است

لوریس چکناواریان در ابتدای این مراسم با اشاره به جایگاه هرمز فرهت در موسیقی ایران گفت: امروز برای ما افتخار بزرگی است که میزبان هنرمندی هستیم که طی سال های اخیر به دلیل تجربه و دانش بالای موسیقایی خود راهنمای خوبی برای اهالی موسیقی بوده است. امروز ما میزبان استاد هرمز فرهت هستیم که در سن ۹۰ سالگی مانند یک جوان سی و چند ساله ای می ماند و حالا بعد از سال ها به ایران آمده تا دوباره با او دیداری داشته باشیم. او از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات زیادی در حوزه های مختلف موسیقی داشته است. او همان آهنگساز فیلم معروف «گاو» است و امروز مقابل این هنرمند تعظیم می کنم.

وی ادامه داد: امروز برای اولین بار است که من مجری یک برنامه می شوم و البته می توانم بگویم اولین مجری هستم که بدون شعر برنامه را آغاز می کنم. برای من افتخاری است که بعد از سال ها استاد هرمز فرهت را در تهران می بینیم. استاد فرهت عزیز بدانید همه کسانی که موسیقی را دنبال می کنند امروز مفتخر هستند که شما در ایران هستید.

از ویژگی‌های هنرمند داشتن شخصیت هنری است

هوشنگ کامکار آهنگساز و نوازنده با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های هنرمند، داشتن شخصیت هنری است، گفت: به عبارتی چهل درصد از نمره ای که یک آهنگساز از مخاطب دریافت می کند از همین موضوع شخصیت هنری است و استاد هرمز فرهت به ما این موضوع را درس داد. وی از جمله مدرسان صاحب نام موسیقی است که طی دوران حضورش در دانشکده هنرهای زیبا خدمات بسیار قابل توجهی را به دانشجویان رشته موسیقی انجام داد.

وی افزود: زمانی که در آمریکا مشغول به تحصیل بودم متوجه دانش بالای پرفسور فرهت در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی شدم. او یکی از با شخصیت ترین هنرمندان کشورما بوده و هست که امیدوارم از این پس هم بتوانیم قدردان زحمات استاد فرهت باشیم.

آثار فرهت الگو و فراموش نشدنی است

شاهین فرهت آهنگساز موسیقی کلاسیک و پسرعمومی هرمز فرهت نیز در این مراسم گفت: من از بچگی پیگیر کارهای او بودم و حتی وقتی استاد برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت همچنان فعالیت های او را دنبال می کردم. هرمز فرهت برای من یک بت بود که موسیقی را برای اولین بار از او آموختم. این هنرمند کارهایی دارد که همیشه من را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی می توان گفت که من را دیوانه می کرد که چطور یک هنرمند می تواند این چنین پربار در موسیقی حضور داشته باشد.

وی با ارایه توضیحاتی از دوره های مختلف فعالیت های هرمز فرهت بیان کرد: هرمز فرهت هنوز به دنیای کمپوزیسیون ایران مقروض است به همین جهت از او می خواهم دوباره بنویسد چرا که کارهای او برای ما الگو و فراموش نشدنی است. در این مجال باید از امیرمهیار تفرشی پور تشکر می کنم که بخش اعظمی از مراجعت استاد فرهت به ایران مدیون زحمت ها و تلاش های این هنرمند است.

به غیر از ترافیک از همه چیز انرژی مثبت دریافت می کنم

هرمز فرهت که آخرین سخنران برنامه بود، گفت: حرف زدن در این مراسم برایم کار سختی است چون آن قدر به من در این مراسم لطف شده که واقعا نمی دانم چه کار کنم. به همت امیر مهیار تفرشی پور بعد از ۳۹ سال به ایران بازگشته ام و این روزها غیر از ترافیک تهران از همه چیز انرژی مثبت دریافت می کنم.

این استاد موسیقی کلاسیک بیان کرد: کار آهنگسازی هیچ وقت نمی توانست کار دایم من در عرصه موسیقی باشد چون من در عین حضورم در دانشگاه، درگیری های دیگری نیز داشتم که امیدوارم ثمربخش بوده باشد. من در این مدت هم که ایران هستم شوق و شور زیادی در بین اهالی موسیقی دیدم و افراد بسیار خوبی در موسیقی ایران پیدا شده اند و امیدوارم این هنرمندان بتوانند حضور بازتری در موسیقی داشته باشند.

باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده است

وی افزود: مساله مهم برای جامعه ایران عزت موسیقی است که در فرهنگ عظیم نوشتاری، معماری، تاریخی، فلسفی و علوم مختلف جای خود را پیدا کرده است. ما باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده پس مهمترین کار این است که به مردم بیاموزید موسیقی فارغ از پر کردن اوقات فراغت و تفریح، هنر بسیار مهمی است. متاسفانه تاریخ موسیقی ما عموما فاقد آهنگساز است که باید این را بپذیریم و باید این نقص را رفع کنیم. آفرینش موسیقی وقتی ارزش پیدا می کند که بتوانیم مکتب جدیدی در موسیقی ایران خلق کنیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول