به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، اولین نشست خانه موسیقی ایران در سال جدید شب گذشته با حضور تعدادی از هنرمندان و فعالان موسیقی در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
ما اهالی موسیقی همدلی مناسبی نداشتهایم
فرهاد فخرالدینی رییس شورای عالی خانه موسیقی در ابتدای این مراسم گفت: من به جوانان توصیه می کنم که از غرور پرهیز کنند و یاد بگیرند که همواره با هم باشند. ما اینجا جمع شدیم که اتحادی بین ما وجود بیاید. باور کنید دلم به درد می آید که اهالی موسیقی در این مدت با هم خوب نیستند. خانه موسیقی خانه همه ماست و همه باید در آن مشارکت جدی داشته باشیم. شما می دانید به دست آوردن این مجموعه صنفی که من سهم کوچکی در تشکیل آن دارم چقدر سخت بود؟ آیا بهتر نیست ما هم خانه موسیقی خودمان را حفظ کنیم که در آینده بگویند عده ای از هنرمندان تصمیمات درستی گرفته اند؟ ما باید کاری کنیم که مشکلات حل شود.
این رهبر ارکستر ادامه داد: این روزها از موسیقی همه جور استفاده می کنند اما همین موسیقی در این سال ها شرایط خوبی ندارد. می دانید دلیل این موضوع چیست؟ فقط به این خاطر است که ما اهالی موسیقی همدلی مناسبی نداشته ایم. به همین منظور بنده و اعضای شورای عالی خانه موسیقی اینجا گردهم آمدیم که با هم حرف بزنیم.
فتح بابی برای آغاز و اصلاح
در ادامه این برنامه مهدی قادری متنی را که عده ای از منتقدان خانه موسیقی طی روزهای گذشته منتشر کردند، قرائت کرد.در این متن که به امضای تعدادی از فعالان موسیقی رسیده، آمده است:
«امروز و در این جمع به نمایندگی از منتقدانی با شما سخن میگوییم که مدتها صدای انتقاداتشان به جایی نرسید، تاثیری نگذاشت و پاسخی نگرفتند تا نهایتا بواسطه برگزاری جلسات ضرباصول در بررسی عملکرد خانه موسیقی و تلاش سوال برانگیز مدیر عامل این نهاد و معاون وقت هنری در به تعطیلی کشاندن این جلسات گرد هم آمدند تا آنچه را سالها در سینه داشتند و یا به آرامی ابراز میداشتند با صدایی بلندتر اما باز هم محترمانه و مطابق با اصول مدنی و دموکراتیک بیان کنند. این گروه طی این چهار سال در این راه کم تلاش نکردند و همت نگماشتند اما جز دربهای بسته، تهمتها، تحقیرها، محدودیتها، تفرقه اندازیها با تطمیع و تهدید و یا به بازی گرفته شدن با سیاستبازیهای دور از شان یک جامعه فرهنگی و هنری نصیبشان نشد آنهم از سوی نهادی با ادعای کار صنفی و جایی که در اصل میبایست مامن و ملجا همگی آنها میبود که همین دست رفتارها بوده و هست که نهتنها برخی از منتقدین که بخشی بزرگ از جامعه موسیقی امروز ما را ناامید و مایوس، منفعل و بیتفاوت و یا حتی معتقد به شیوههای رادیکال و کینهجویانه کرده است.
این گروه از منتقدان به وضوح اعلام میدارند که نباید حضور امروزشان در این جلسه بواسطه به رسمیت شناختن شیوه عملکرد خانه و گردانندگان و مدیران اجرایی آن، احساس تغییر یا نشان حسننیتی در آن نهاد تا به امروز تلقی شود، بلکه این حضور صرفا بواسطه عاملیت شخص جناب آقای فرهاد فخرالدینی در تدارک این جلسه و دعوت ایشان از منتقدان، به احترام ایشان و با آگاهی از حسن نیت وی به عنوان هنرمندی بزرگ، پیشکسوت، خوشنام و مورد اعتماد همه و به امید آیندهای بهتر برای جامعه موسیقی صورت گرفته است.
بدیهی است جلساتی از دست نشست امروز نخواهد توانست فرصت و زمان مناسبی برای بیان انتقادات، حل مشکلات مزمن و ریشهدار موجود و ایجاد همدلی و اتحادی پایدار در بین اهالی موسیقی تصور گردد اما با حضور و نظارت جناب فخرالدینی و بزرگانی از این دست امید میرود امروز را بتوان فتح بابی فرخنده برای آغاز و اصلاحی خجسته دانست. باز هم بدیهی است منتقدان حاضر به ارائه موارد مورد انتقاد و راهکارهای خود در فرصتهای از پیش برنامهریزی شده و هدفمند با حضور اصحاب موسیقی و رسانه خواهند بود. در آخر تاکید این نکته ضروری است که با همه اینها آغاز موثر این راه جز با مشاهده تغییر در عملکرد خانه موسیقی بر اساس سرفصلهای زیر که در واقع روح انتقادات این چندسال منتقدان آن نهاد را تشکیل میداده از سوی اهالی موسیقی پذیرفته نخواهد شد:
1- پایبندی به اصول اولیه فعالیت صنفی و مدنی 2- قانونمداری. التزام و عمل به اساسنامه 3- شفافیت در عملکردها و محرم دانستن اهالی موسیقی و بویژه اعضا. 4- پاسخگو بودن در مقابل سؤالات، نقدها و عملکرد پیشین آن نهاد و تصحیح روالهای نادرست موجود. 5- احترام و ارزش یکسان برای تمامی اهالی صنف موسیقی، تلاش در جهت منافع جمعی و اجتناب از هرگونه عملکرد محفلی. 6- دوری از سیاسیکاری، ایجاد رانت و به حداقل رساندن وابستگی به نهادهای دولتی به هر شکل.»
قطعا عملکرد ما در خانه موسیقی قابل نقد است
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه در واکنش به این نامه گفت: اگر بخواهیم به دوستان منتقد پاسخی داشته باشیم باید مصداقی ماجرا را پیش ببریم که وقت اجازه این کار را نمی دهد. اگر بخواهیم حسن نیت خودمان را به دوستان منتقد نشان دهیم باید بگوییم «چشم». ما قطعا درباره مواردی که گفته شد هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد اما شما در جریان باشید از زمانی که موارد انتقادآمیز مطرح شده من برای صحبت و رفع سوءتفاهم با عزیزان منتقد پیش قدم شدم. شما در جریان باشید از زمانی که موارد انتقادآمیز مطرح شده من برای صحبت و رفع سوءتفاهم با عزیزان منتقد پیش قدم شدم.
وی درباره لغو جلسه ضرب اصول نیز گفت: آقای شهرام صارمی شاهد بنده هستند که من حتی به دوستان گفتم که ما حاضریم میزبان عزیزان منتقد در خانه موسیقی باشیم و اصلا بنا بر این نبوده که ما قصدی برای حضور در این نشست نداریم. به هر حال این سوءتفاهم شروع شد و همین جور ادامه پیدا کرد. ما فکر کردیم برخی دوست ندارند که امور اصلاح شود بلکه به ماجرا شخصی نگاه می کنند و چون از فلان کس خوششان نمی آید ماجرا را به جای دیگری می برند.
ای کاش دوستان انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمی کردند
این خواننده موسیقی ایرانی با بیان اینکه قطعا عملکرد ما در خانه موسیقی قابل نقد است، بیان کرد: و ما به هیچ عنوان خود را خالی از اشکال نمی دانیم و قطعا کسانی هم هستند که بهتر از ما می توانند در خانه موسیقی مدیریت کنند اما ای کاش دوستان انتخابات خانه موسیقی را تحریم نمی کردند و حاضر می شدند عمر و قت و زندگی خود را برای چنین کار مقدسی صرف کند. شما مطمئن باشید در خانه موسیقی از جیب خیلی های می رود اما در جیب آنها چیزی نمی آید. کسی هم دنبال وجهه و اعتبار نیست که بخواهد با نام خانه موسیقی این اعتبار را کسب کند. من باز هم می گویم اتفاقات پیش آمده برای منتقدان عزیز نشات گرفته از یک سوءتفاهم بوده و من از شما خواهش می کنم این جلسه را به فال نیک گرفته و به اصل ماجرای موسیقی بپردازیم که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
رانتها باعث شده خانه موسیقی شرایط خوبی نداشته باشد
کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار در ادامه گفت: من اصولا برپایی جلسات در ایران را فقط به انتشار برخی از نوشته ها منحصر می دانم اما باید بگویم که تلفن آقای فخرالدینی حکم دستور را برای من دارد. همه دوستان می دانند که بنده اینجا نه با کسی دشمنی دارم و نه مشکل شخصی برایم مهم است. من بر این باورم آنچه ما در اینجا نیاز داریم مدیریت خوب است. شما می بینید اتفاقات بدی که در کشورما افتاده نشات گرفته از همین سوءمدیریت است. شما با عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث شدید که محبوبیت خانه موسیقی در بین هزاران اعضای خانه موسیقی کم شود.
وی افزود: دوستان شما با عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث شدید که محبوبیت خانه موسیقی در بین هزاران اعضای خانه موسیقی کم شود و این یک فاجعه است که نشان دهنده عدم مشروعیت و عدم محبوبیت است. از سوی دیگر موضوع سلب اعتماد نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه ماجرا به گونه ای هدایت شده که رانت ها زیاده شده است. من با هیچ فردی دشمنی ندارم و فکر می کنم موسیقی هنر عشق ورزیدن است ولی رانت ها و سوء مدیریت باعث شده در شرایط خوبی در خانه موسیقی به سر نبریم.
فرهاد فخرالدینی در ادامه گفت: راه حل برخی از مواردی که آقای ساکت به آن اشاره داشت مبتنی بر حضور پررنگ در مجامع عمومی خانه موسیقی است که در این صورت آن فردی که دوست دارید انتخاب خواهد شد. باور کنید دیگر از من گذشته که مدیر شوم و باید جوانان در عرصه های مدیریتی خانه موسیقی حضور داشته باشند. شما مطمئن باشید اگر بنده شخصا متوجه شوم که نمی توانم کاری بکنم سریعا کناره گیری خواهم کرد همانگونه که در ارکستر ملی نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کردم چون در آن شرایط ادامه کار برایم فراهم نبود. نگذارید کسی که شایستگی حضور در مدیریت خانه موسیقی را ندارد در اینجا بنشیند.
کدامیک از بزرگان از رانت استفاده می کنند؟
نوربخش در ادامه گفت: من از آقای کیوان ساکت خواهش می کنم از کلماتی که بار حقوقی دارد پرهیز کنند. وقتی شما از کلمه رانت استفاده می کنید و به اعتقاد من کلمه بسیار بدی است باید درباره آن مصداق هم بیاورید. شما مطمئن باشید اگر من رانت خوار بودم چپ و راست باید آلبوم تولید کرده و در کشورهای مختلف کنسرت می دادم. البته ممکن است برخی از دوستان تصور کنند که ما رانت خوار هستیم اما واقعا به کار بردن این کلمات خیلی جفاست. اصلا کدامیک از بزرگانی که در اینجا نشستند از رانت استفاده می کنند؟ اگر دوستان واقعا مصداقی از رانت خواری بنده و هیات مدیره دارند با مدارک و مستندات ارایه دهند. کیوان ساکت می تواند به من بگوید که سوءمدیریت دارم اما من از دوستان می خواهم برای بیان برخی از صحبت ها کمی رعایت کنند.
برخورد با هنرمندان هنرمندانه نبود
مهدی آذرسینا پژوهشگر و نوازنده نیز در این نشست گفت: آن چیزی که باعث دوری برخی هنرمندان از خانه موسیقی شده، این بوده که رفتارهای دوستان خیلی هنرمندانه نیست. خانه موسیقی در این سال ها تقریبا بر خلاف جهت فعالیت های موسیقایی حرکت کرد. به عبارتی این مجموعه وقتی هیات مدیره ای با چهره های نام آوری دارد باید با شناخت بیشتری در عرصه موسیقی حرکت کند. حتی برخورد با هنرمندان هم چندان هنرمندانه نبود.
پیرنیاکان نیز در ادامه گفت: اگر اساسنامه خانه موسیقی را مطالعه کنید متوجه میشوید از اول هم این تضاد را داشتیم که این اساسنامه و تشکیلات آیا باید به عنوان صنف از تمامی موسیقی طرفداری کند یا فقط موسیقی تفکری و جدی را دنبال کند؟ من خودم که جزو هیات موسس خانه موسیقی بودم، از همان ابتدا در این مورد که موسیقی پاپ نباید باشد، موضع داشتم. ما بحثهای زیادی داشتیم که کسی که در پارک ساز میزند تا رهبر یک ارکستر میتوانند در خانه عضو و از حق مساوی برخوردار باشند. بنابراین اگر بخواهیم فکر آقای آذرسینا را دنبال کنیم حتما باید اساسنامه خانه تغییر کند و یک خانه و انجمن دیگری صرفا برای موسیقی خیلی هنری تشکیل شود. اینجا یک صنف است که ما نباید این گونه نگاه کنیم که چه کسی استاد است و چه کسی شاگرد. اینها همه در خانه از یک حق برخوردار هستند.
تشکیل یک ارکستر در خانه موسیقی
فرهاد فخرالدینی رییس شورای عالی خانه موسیقی در گفت: دوستان آرزوهای زیادی در دل همه ما نهفته است. من آرزوهای بسیار برای خانه موسیقی، مملکتم و کسانی که با هنر و سروکار دارند، دارم. الان هم گفتیم شاید بتوانیم کاری انجام بدهیم. این موضوعی که میخواهیم با آنی که میتوانیم انجام بدهیم ممکن است خیلی فرق داشته باشد. من خیلی آرزو دارم؛ یکی از هدفهای من این است که بتوانم ارکستر بزرگ و عالی را در خانه موسیقی تشکیل بدهم. از سوی دیگر نیز گروههای موسیقی میدان داشته باشند و حمایت شوند. کارگاههای هنری مختلف دایر شود و تجربههای اهل فن در اختیار جوانان قرار داده شود. آرزو دارم برای تمام بانوان عرصه موسیقی کاری بکنم.
وی افزود: عزیزانم سعی کنید این نهاد را حفظ کنید چون اگر نباشد باز هم همان فاصله زیاد «انجمن اخوت» تا انجمن موسیقی را خواهیم دید. من چندی پیش به کشور جمهوری آذربایجان دعوت شدم و حیرت کردم از نظامی که در موسیقی آنها وجود دارد. کشوری که عکس اسکناسش تار و کمانچه و دایره است با کشوری که وقتی میخواهند تار و کمانچه را در تلویزیون نشان بدهند با گل و گلدان آن را میپوشانند فرق دارد. پس کمک کنید تا به ایدهآلهای شما برسیم و همانطور که شما میخواهید کار کنیم.
انتهای پیام/