اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

عموعابدینی در گفت‌وگو با فارس:

نیمی از دانشجویان فعال در مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران ثبت اختراع دارند

رئیس مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران گفت: نیمی از دانشجویان فعال در این مرکز ثبت اختراع دارند.

نیمی از دانشجویان فعال در مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران ثبت اختراع دارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، قاسم عموعابدینی استاد تمام دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و دارای دو مدرک دکتری و فوق دکتری در رشته‌های مهندسی بیوپزشکی و نانوبیوتکنولوژی از کشور آلمان است. 81 مقاله آی اس آی و 20 مقاله علمی پژوهشی و 7 ثبت اختراع بین المللی دارد.

مدیر کل پایش و آینده نگری علم و فناوری ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، ارائه ایده دانشگاه حکمت بنیان در محضر مقام معظم رهبری و مسئول پروژه تدوین سند دانشگاه حکمت بنیان، موسس و عضو تیم راهبردی  رصدخانه علم و فناوری ایران و عضو هیأت تحریریه علمی ژورنال بین المللی Fermentation Technology را در پرونده کاری خود دارد.

وی مسئولیت مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در مهندسی علوم زیستی برعهده دارد، گفت‌وگوی فارس با وی در زیر ارایه می‌شود.

فارس: درباره فعالیت‌‌های مرکز پژوهشی فناوری‌های نوین برایمان بگویید.

عموعابدینی: حدود 10 سال پیش فعالیت این مرکز با طرح و ایده بنده آغاز شد، مجوز مرکز توسط دانشگاه تهران صادر شد، این مرکز استاد محور و برپایه ایده‌های نوآورانه و برنامه‌های پژوهشی پایه‌ریزی شده است.

این مرکز بین‌رشته‌ای است و در حوزه‌های مهندسی علوم زیستی کار می‌کند،‌ فعالیت‌های این مرکز تلفیقی از مهندسی، زیست و پزشکی است.

فارس: این مرکز در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

عموعابدینی: در چهار حوزه اصلی مهندسی نانوبیو، بیوراکتور مینیاتوری، مهندسی آنزیم متابولیسم و مهندسی بافت سلول‌های بنیادی و اندام مصنوعی فعالیت دارد.

فارس: این مرکز چند دانشجو دارد و چند فارغ‌التحصیل؟

عموعابدینی: مرکز پژوهش فناوری‌های نوین در حال حاضر بیش از 30 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا دارد که در حال حاضر بر روی پروژه‌های خودشان کار می‌کنند و بیش از 113 دانشجو نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. سه دستاورد این مرکز خدمت رهبر معظم انقلاب ارایه شده است.

تقریبا نیمی از دانشجویانی که در این مرکز فعالیت داشتند، ثبت اختراع دارند.

فارس: در زمینه تولید علم این مرکز پژوهشی چه کرده است؟

عموعابدینی: این مرکز حدود 100 مقاله آی اس آی و علمی پژوهشی دارد و در بیش از 170 کنفرانس داخلی و خارجی نیز شرکت کرده‌ایم.

فارس: در زمینه فناوری چطور؟

عموعابدینی: این مرکز بیش از 75 ثبت اختراع که 50 اختراع آن تائید علمی دارد و تا کنون 7 اختراع بین المللی ثبت شده است.

فارس: درباره دستاوردهای این مرکز بیشتر توضیح دهید.

عموعابدینی: نانوبیوسنسور تشخیص پوکی استخوان را یکی از دستاوردهای این مرکز پژوهشی است، تشخیص پوکی استخوان که امروزه با استفاده از سنجش تراکم مواد معدنی استخوان صورت می‌گیرد، از محدودیت‌های متعددی رنج می‌برد.

با وجود پیشرفت‌های اخیر فن‌آوری‌های موجود برای سنجش تراکم استخوان نه‌تنها وقت گیر و پرهزینه بوده بلکه برچسب‌های خاص و ابزار گران قیمت نیاز دارد. این پروژه با ادغام تکنولوژی میکروسیالی و سیستم سنجش الکتروشیمیایی باعث طراحی منحصر به فرد یک پلت فرم با امکان اندازه‌گیری نشانگرها با حساسیت بالا را فراهم می‌آورد.

از ویژگی‌های خاص این طرح روش ساده و تکرارپذیری (تنوع کمتر از 5 درصد) این فرایند است. از دیگر مزایای این سیستم تشخیصی ساده می‌توان به کاهش زمان اندازه گیری و نیاز به مقدار کمتر نمونه و ثبات بالا اشاره کرد. 

نانوهمودیالیز یکی دیگر از دستاوردهای این مرکز است، این پروژه در راستای پروژه ساخت کلیه همراه انجام شده و هدف آن این است که با توجه به رشد روز افزون بیماران کلیوی و مشکلات عدیده ایجاد شده در روش‌های درمانی کنونی با افزایش کارایی دستگاه از این مشکلات کاست.

در این راستا از نانو ذرات مغناطیسی برای حذف اوره از سیستم استفاده می‌شود. به این ترتیب که با بکارگیری نانوذرات مغناطیسی و حذف اوره و سپس ایجاد میدان مغناطیسی و حذف نانوذرات مغناطیسی از سیستم منجر به افزایش کارایی سیستم دیالیز، غشای دیالیز و کاهش زمان دیالیز در نهایت کاهش اثرات سوء روش همودیالیز می‌شود،‌این طرح در مرحله آزمایشگاهی است و باید مراحل آزمایش حیوانی خود را سپری کند.

بیوراکتور تولید و تکثیر سلول‌های بنیادی دستاورد دیگری است که بیوراکتور تولید و تکثیر سلول‌های بنیادی محیط مناسبی را از نظر تنش‌های هیدرودینامیکی و انتقال مواد مغذی لازم برای رشد و تکثیر سلول‌ها فراهم می‌آورد.

این روش بدون نیاز به پاساژهای متوالی دستیابی به جمعیت بالای سلولی را با حفظ قابلیت‌های تمایزی سلول‌ها ایجاد کرده و همچنین با توجه به قابل کنترل بودن شرایط عملیاتی در این بیوراکتور جمعیت سلولی به دست آمده از نظر متابولیکی و تمایز یکنواخت هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول