اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی قوانین بازدارنده نیست

درختان کهوری که سر از زغال‌فروشی‌ها در می‌آورند و خنکای سایه‌‌‌ها دود می‌شود

مدتی قبل که با یکی از همکاران به بازار بندرعباس رفته بودیم، متوجه وجود انبارهای زغال در این بازار شدیم که به صورت کیلویی و یا گونی‌های بزرگ به‌ فروش می‌رسید و در سطح شهر و اطراف توزیع می‌شد.

درختان کهوری که سر از زغال‌فروشی‌ها در می‌آورند و خنکای سایه‌‌‌ها دود می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، زغال‌ها مصارف مختلف از جمله قلیان، پخت کباب و... دارد و با صحبت‌هایی که با برخی از فروشندگان زغال و قلیان داشتیم، آنها اذعان می‌کردند که زغال‌ها از مناطق مختلف استان هرمزگان تهیه می‌شود و به راحتی به دستشان می‌رسد، البته در کنار زغال‌های داخلی، زغال‌های چینی هم که اشکال مختلف مکعب مستطیل یا مکعب مربع بودند هم در سطح بازار عرضه می‌شد.

به طور یقین قطع درختان و سوزاندن آنها منجر به تهیه زغال می‌شود، متاسفانه علی‌رغم گرمای هوا در استان و لزوم افزایش میزان فضای سبز و کاشت نهال و درخت؛ اما قطع درختان در مناطق شهری و روستایی استان به راحتی صورت می‌گیرد و زمانی مسؤولان خبردار می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است و برای مرگ درختان چاره‌ای نیست.

اما آنچه که باعث شده است قطع درختان همچنان و با شدت بیشتری ادامه یابد، شاید یکی از دلایلش این باشد که اقدامات و یا قوانین بازدارنده نبوده که همچنان قطع درختان ادامه داشته و گاهی برخی از شهروندان، صنوف و حتی بعضا دستگاه‌های اجرایی در قطع درختان دخیل هستند.

گاهی هم شنیده می‌شود که در برخی روستاها هم بعضا شوراها و یا دهیاری‌ها که انتظار می‌رود اجازه ندهند درختان قطع شود، اما گاهی خودشان هم با عناوین مختلف از جمله اجرای طرح‌های عمرانی، تعریض جاده و... اقدام به قطع درختانی می‌کنند که شاید دو سه نسل ساکنان آن منطقه، میهمانان و رهگذران هم از سایه این درختان استفاده کرده و این درختان به راحتی قطع می‌شود و اقدامی صورت نمی‌گیرد که بنظر می‌رسد نیاز است متولیان مربوطه جلساتی را برای آگاه‌سازی شوراها و دهیاران در خصوص اهمیت درختان و قوانین مرتبط با قطع درختان و... را تشریح کنند تا آنها هم اجازه ندهند درختان قطع شوند و هم با عناوین مختلف اقدام به قطع درختان نکنند.

تا زمانی که مردم، شوراها و دهیاران با قوانین آشنا نشوند و یا برخوردهای قانونی در این بخش صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که درختان قطع نشوند، برخی از گونه‌های مهم مانند درختان "لیمو"، "کهور" و... که گفته می‌شود زغال مرغوب‌تری هم دارد و از آن طرف رشد و تنومندشدن برخی از این درختان زمان‌بر هم می‌باشد و چندین دهه طول می‌کشد تا تنه‌های تنومند و قطری چند متری تولید شده و سایه‌ای وسیع بر سر عابران و گردشگران در روستاها و ... بگسترانند که در عرض چند دقیقه با اره برقی قلع و قمع می‌شوند.

عصر روز گذشته و صبح امروز که از برخی مناطق روستایی بازدید داشتیم، صحنه‌هایی ناراحت‌کننده از قطع درختان را شاهد بودم و حتی برخی از مردم هم اذعان می‌کردند که این روند قطع درختان و تولید زغال با شدت زیادی در برخی روستاها وجود دارد.

یکی از صحنه‌هایی که اشکم را درآورد، دیدن صحنه قطع درختان کهور تنومند در یکی از روستاهای دهستان شمیل بخش تخت بود که بعد از چند روز که درختان خشک شده بودند، آنها را آتش زده بودند که دیشب و امروز آتش اندک همچنان ادامه داشت و دود سوختن درخت مشاهده می‌شد، برخی از تنه درختان نشان می‌داد که مدت زمان زیادی از قطع‌شان نگذشته است و برخی هم تنه‌های تنومند چند متری داشتند که نشان می‌دهد شاید نیم قرن و اندکی کمتر و بیشتر از عمر این درختان می‌گذرد.

درختانی که بیشتر کهور هستند و سال‌ها از عمرشان گذشته است و کودکان دیروزی که امروز پیر شده‌اند و این درختان را در کودکی به خاطر دارند و امروز فرزندان، نوه و نتیجه‌هایشان، اما به جای نشستن در زیر سایه این درختان، شاهد قطع و زغال‌ شدن آنها هستند.

به نظر می‌رسد نیاز است که متولیان این بخش با جدیت بیشتری نسبت به جلوگیری از قطع درختان در مناطق شهری و روستایی اقدام نمایند و با متخلفان برخوردهای قانونی متناسب صورت پذیرد. 

برخی از ساکنان روستاها معتقدند که یکی از دلایل قطع درختان و تبدیل‌شدن این درختان به زغال بخاطر درآمدزایی و کسب رزق و روزی است که خشکسالی از یک طرف، کساد بودن بازار محصولات کشاورزی و متضرر شدن کشاورزان، عدم حمایت دولت از روستاییان و کشاورزان باعث شده است برخی‌ اقدام به قطع درخت و تهیه و فروش زغال کنند که باید در این بخش ساماندهی صورت پذیرد و به افرادی با نظارت کافی مجوز داده شود که ضایعات درختان و شاخه‌های اضافی درختان قطع شوند و زغال تولید شود و از قطع کامل درختان جلوگیری شود که هم درختان هرس شوند و هم پاکسازی اطراف درختان و مناطق روستایی صورت گیرد و از طرفی اشتغال‌زایی هم صورت پذیرد و آنها خودشان هم مراقب کنند که افرادی درختان را قطع نکنند و این افراد به همیاران و حافظان طبیعت هم تبدیل شوند.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول