اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناسان آسیای مرکزی مطرح کردند

نشست سران آسیای مرکزی در «آستانه»؛ از همگرایی‌های امنیتی تا واگرایی‌های سیاسی

نشست سران کشورهای آسیای مرکزی برای اولین بار در شهر «آستانه» با حضور رؤسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و رئیس مجلس ترکمنستان برگزار شد.

نشست سران آسیای مرکزی در «آستانه»؛ از همگرایی‌های امنیتی تا واگرایی‌های سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نشست سران کشورهای آسیای مرکزی برای اولین بار در شهر «آستانه» با حضور «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سورنبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، «امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «اکادج نوربردیوا» رئیس مجلس ترکمنستان برگزار شد.

«سلطان‌بیک سلطان‌غازیف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به اینکه نشست سران آسیای مرکزی عرصه‌ای برای آغاز گفت‌وگوهای چندجانبه مورد نیاز منطقه به ابتکار دولت این کشور است، تصریح کرد: در آسیای مرکزی تغییرات جدی از جمله انتقال قدرت به طور صلح آمیز در ازبکستان و قرقیزستان صورت گرفته و همچنین اقدامات مثبتی در روابط «بیشکک»، «تاشکند» و «دوشنبه» انجام شده است.

وی افزود: کشورهای آسیای مرکزی چالش‌های مشترک به خصوص فعالیت سازمان‌های تروریستی و نزدیکی به افغانستان را دارند.

این کارشناس با اشاره به اینکه طی 27 سال استقلال رؤسای کشورهای منطقه گردهمایی مشترکی نداشتند، تصریح کرد: سران آسیای مرکزی به این ایده مشترک رسیدند که برای توسعه همکاری‌های سودمند متقابل و رشد اقتصاد ملی هر کشور باید روابط در سطح منطقه‌ای تقویت شود.

سلطان‌غازیف خاطر نشان کرد: نهادهای بین‌المللی اقتصادی از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور قرقیزستان و قزاقستان وجود دارند و همچنین سازمان همکاری شانگهای به عنوان اتحادیه سیاسی با حضور همه کشورهای منطقه فعال است.

وی عنوان کرد: همچنین در زمنیه نظامی قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند که با وجود این سازمان‌ها ایجاد یک نهاد بین‌المللی خاص کشورهای آسیای مرکزی معنای چندانی ندارد.

«الکساندر کنیازیف» کارشناس مسائل سیاسی روسیه در این خصوص با اشاره به اینکه نشست سران آسیای مرکزی در آستانه تنها هدف هماهنگی و نقش مشاوره‌ای دارد، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ترکمنستان موضوعی برای گفت‌وگو با همتایان خود از «بیشکک»، «دوشنبه»، «تاشکند» و آستانه نداشت و وضعیت روابط دوجانبه با کشورهای مذکور مورد رضایت «عشق آباد» است.

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر دولت ترکمنستان برای خود اهداف دیگری از جمله جستجوی سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌های گازی خود و یافتن سرمایه برای حل مشکلات اقتصادی داخلی را دارد.

کنیازیف گفت: بنابر این سفر به آستانه مورد توجه «قربان قالی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان قرار نگرفت زیرا وی بیشتر علاقمند به آماده‌سازی زمینه برای سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به عشق آباد است.

وی تأکید کرد: این موضوع به دولت ترکمنستان ویژگی خاصی دارد و حل مسائل با تهران، توافقات درباره گاز هدف بردی محمداف می‌باشد. ‌

«مارس ساریف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با اشاره به نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اهمیت این حادثه سیاسی تأکید کرد و گفت: افکار نخبگان سیاسی کشورهای منطقه به سطح منطقه‌ای رسید و آنها به ایجاد دستور کار واحد آماده شدند.

وی ادامه داد: نشست بیشتر نقش مشورتی دارد اما این جلسه پایه اساس پروژه جدید برای اجرای برنامه‌های مشترک در زمینه توسعه همگرایی کشورهای آسیای مرکزی را می‌گذارد.

ساریف تصریح کرد: ازبکستان و قزاقستان به عنوان بازیگران اصلی منطقه خواستار هدایت این پرسه‌ هستند و آستانه و تاشکند به خوبی درک می‌کنند که بدون منطقه واحد با وجود برنامه‌های توسعه مشترک در بخش‌های مختلف ایجاد نمی‌شود.

این کارشناس گفت: در حال حاضر رقابت بین قزاقستان و ازبکستان وجود ندارد و هر 2 کشور با تکیه به تجربیات گذشته تصمیم حذف چنین پدیده را گرفتند.

کارشناس قرقیز با اشاره به عدم حضور رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر رقابت روسیه و آمریکا در آسیای مرکزی به فاز جدیدی رسیده که در چنین شرایطی ترکمن‌ها خواستار حفظ موضع بی‌طرفی است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول