اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

به بهانه سالروز سرنگونی رژیم قذافی

گروه‌های مسلح و موقعیت جغرافیایی آنها در لیبی را بهتر بشناسیم

از زمان سرنگونی رژیم «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ تاکنون گروه‌ها و گردان‌های مسلح زیادی با عناوین مختلف تشکیل شده و تا به امروز در درگیری‌‌های مسلحانه این کشور مشارکت داشته‌اند.

گروه‌های مسلح و موقعیت جغرافیایی آنها در لیبی را بهتر بشناسیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لیبی طی هفت سال گذشته از زمان سرنگونی رژیم قذافی صحنه درگیری بین گروه‌های مختلف است که تا کنون شمار زیادی از غیرنظامیان نیز قربانی این درگیری‌ها شده‌اند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، گروه‌ها و گردان‌های مسلح در شهر و مناطق مختلف لیبی استقرار دارند که از جمله برجسته‌ترین این گروه‌ها به تفکیک مناطق عبارتند از:

طرابلس: در این شهر گردان‌های حامی دولت وفاق ملی از تاجوراء در شرق تا جنزور در غرب استقرار دارند و مهم‌ترین آنها نیز نیروهای ویژه «الردع» وابسته به وزارت کشور، گردان ثوار طرابلس و باب تاجوراء و فرسان جنزور است.

مصراته: اکثر نیروهای موجود در این شهر که در شمال غربی لیبی واقع شده است، طرفدار دولت وفاق ملی هستند و از جمله آنها نیز گردان لوائی المحجوب و الحلبوز و نیروهای مخالف توافقنامه الصخیرات است.

شرق لیبی: نیروهای سرلشگر «خلیفه حفتر» از شرق شهر سرت تا شهر مساعد در مرز مصر و تا شهر الکفره در جنوب به استثنای درنه در شرق لیبی که هنوز تحت سیطره نیروهای حفتر درنیامده است، استقرار دارند.

نیروهای حفتر شامل چند گردان نظامی است که مشهورترین آنها گردان 106 به فرماندهی صدام فرزند حفتر، نیروهای صاعقه و گردان سلفی 210 است.

جنوب شرقی لیبی: گردان «سبل السلام» برجسته‌ترین گروه در منطقه الکفره است و چند گروهان دیگر وابسته به حفتر نیز در این منطقه استقرار دارند.

منطقه الجبل الأخضر: اتاق عملیات عمر المختار وابسته به عملیات الکرامه از معروف‌ترین گروه‌های حاضر در این منطقه است و پایگاه هوایی الأبرق که شهر درنه را به محاصره خود درآورده است، دربر می‌گیرد.

دور افتاده‌ترین نقطه شرقی لیبی: گردان 306 مهم‌ترین گروه نظامی است که در طبرق استقرار دارد و در گذشته در درگیری‌های بنغازی مشارکت داشته است.

منطقه هلال نفتی: چند گردان مسلح در این منطقه استقرار دارند که برخی از آنها وابسته به گارد حفاظت از تأسیسات نفتی است.

غرب لیبی: این منطقه از شهر سرت در شرق طرابلس تا مرز تونس را دربر می‌گیرد و شامل گروه‌های موافق و مخالف توافقنامه الصخیرات است.

دورترین نقطه غرب لیبی: برخی باندهای طرفدار حفتر در این منطقه حضور دارند اما با این حال نیروهای وفاق مالی بر این مناطق سیطره یافته و هر گونه منبع تهدید احتمالی را از بین برده‌اند.

از زمان سرنگونی رژیم قذافی، دو قدرت حاکمه در لیبی وجود دارد یکی دولت وفاق ملی در طرابلس که جامعه جهانی آن را به رسمیت شناخته است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که با سرلشگر «خلیفه حفتر» مرتبط است و جامعه جهانی آن را به رسمیت نشناخته است.

توافق الصخیرات با حمایت آمریکا و اروپا در 17 دسامبر 2015 در منطقه الصخیرات مراکش منعقد شد و مطابق این توافق، نیروها و احزاب سیاسی لیبی بر سر تشکیل دولت وفاق ملی لیبی به توافق رسیدند.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول