چکیده:
زمینه و هدف: مهارت های اجتماعی شالوده ارتباطهای موفق و رودررو است و برخورداری از آن و ارتباط های ثمربخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی با لگو بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله مرکز آموزشی لگو استان یزد در سال تحصیلی 95-1394 بود که نمونهای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (ویرت و همکاران ،1984) استفاده شد که بر روی افراد نمونه در مراحل اجرای آموزش لگو و در دوره پیگیری اجرا شد. بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بازی با لگو بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله تأثیر معنادار دارد (p<0/0001).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش، میتوان بر اهمیت بازی با لگو بر مهارت اجتماعی کودکان تأکید کرد و از آن به عنوان یک روش مؤثر بهره گرفت.
واژههای کلیدی: آموزش لگو، مهارتهای اجتماعی، کودکان پیشدبستانی
نویسندگان:
کاظم برزگر بفرویی ، مهسا عموقدیری
فصلنامه سلامت روان کودک - دوره چهارم، شماره سوم، پاییز 1396.