اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ستایش سخنگوی سازمان ملل از ایران

سخنگوی سازمان ملل از همکاری دولت ایران با مامورین تحقیق درباره اسرای جنگی ستایش کرد.

ستایش سخنگوی سازمان ملل از ایران

رخدادهای 4 بهمن 63

چکیده:

  • سخنگوی سازمان ملل از همکاری دولت ایران با مامورین تحقیق درباره اسرای جنگی ستایش کرد.

 

  • آیت الله خامنه ای: سیاست کلی انقلاب ما گسترش روابط با کشورهایی است که به معنای واقعی منافع ملت های طرفین در آن حفظ شود.

 

  • نخست  وزیر با فیدل کاسترو رهبر کوبا و معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار و گفت و گو کرد.  

 

  • اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه منتشر می شود.

 

ستایش سازمان ملل از همکاری ایران با هیئت تحقیق اسرا

یونایتدپرس گزارش داد هیئت مامور سازمان ملل برای تحقیق درباره شرایط اسرای دستگیر شده در جریان جنگ ایران و عراق از همکاری دولت ایران با هیئت اعزامی به این کشور ستایش کرد.

یک سخنگوی سازمان ملل گفت: تحقیقات هیئت سه نفره در مورد اردوگاه های در برگیرنده تقریبا 30 هزار اسیر جنگی عراقی به نحو رضایت بخشی جریان دارد. سخنگوی هیئت مذکور نیز گفت: اعضای هیئت احساس می کنند که دولت و مراجع دیگر در ایران همه گونه همکاری با آنها به عمل آورده اند. جو سیلز گفت: آنها به اعضای هیئت اجازه داده اند که آزادانه از اردوگاه ها دیدن کنند و با اسرای جنگی به طور خصوصی مصاحبه نمایند. این هیئت دیروز همچنین با دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و مراتب تشکر خود را از همکاری جمهوری اسلامی ایران با این هیئت را ابراز نمود.

گفتنی است هیئت مزبور اواخر سال گذشته میلادی به درخواست دو کشور ایران و عراق از جانب خاویر پرز دکویار دبیر کل سازمان ملل تعیین گردید تا با سفر به دو کشور گزارشی را از وضعیت اسرای دو طرف تهیه و به دبیر کل سازمان ملل ارائه دهد.(1)

 

دیدار رئیس جمهور با وزیر تجارت بلغارستان

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان عصر دیروز وزیر تجارت خارجی بلغارستان را که در راس یک هیئت اقتصادی در تهران به سر می برد را به حضور پذیرفت. در این دیدار که دکتر زالی وزیر کشاورزی و نمایندگان سیاسی دو کشور نیز حضور داشتند آیت الله خامنه ای با تاکید بر گسترش مناسبات فی ما بین اظهار داشت: سیاست کلی انقلاب ما گسترش همکاری و روابط با کشورهایی است که به معنای واقعی کلمه منافع ملت های طرفین در آن حفظ شود. رئیس جمهور بر گسترش مناسبات اقتصادی و فنی و تحقیقاتی در زمینه امور کشاورزی بین دو کشور تاکید کرد.(2)

 

دیدار موسوی و فیدل کاسترو

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی اقتصادی ساعت 8 و 15 دقیقه بامداد دیروز در سر راه خود به نیکاراگوئه وارد فرودگاه خوزه مارتی هاوانا شد. در مراسم استقبال از مهندس موسوی و هیئت همراه وی که در پای پلکان صورت گرفت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا، معاون وی و وزیر امورخارجه کوبا و دیگر مقامات بلند پایه این کشور حضور داشتند.

آقای موسوی در طول این ملاقات 6 ساعته خود به همراه فیدل کاسترو و مقامات بلند پایه کوبا از مراکز دامداری و مرغداری و نیشکر کوبا دیدن کرد و بین طرفین مذاکراتی پیرامون مسائل مختلف جهانی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش نخست وزیر و هیئت همراه پس از حضور 6 ساعته در کوبا راهی نیکاراگوئه شدند و در فرودگاه این کشور مورد استقبال رئیس جمهور و اعضای دولت و مقامات لشکری و کشوری نیکاراگوئه قرار گرفتند. نخستین دور مذاکرات آقای موسوی با سرجیو رامرز معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز دیشب برگزار شد. شب گذشته همچنین ضیافت شامی به افتخار هیئت ایرانی در ماناگوا پایتخت برگزار شد.(3)

 

تصویب کلیات لایحه اسناد طبقه بندی وزارت خارجه

لایحه انتشار اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شد و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت.

بر اساس ماده واحده این لایحه به وزارت امور خارجه اجازه داده می شود با رعایت مصالح جمهوری اسلامی ایران به نحوی که به تمامیت ارضی، حاکمیت، امنیت ملی و منافع جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه خدشه ای وارد نیاید برخی از اسناد طبقه بندی شده و تاریخی آن وزارتخانه را مطابق آئین نامه اجرائی مصوب هیئت وزیران انتشار دهد. آئین نامه مذکور باید از تاریخ تصویب این قانون به مدت 6 ماه توسط وزارت امور خارجه تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

بر اساس این گزارش پس از صحبت های موافقین و مخالفین این لایحه و توضیحات نماینده وزارت امور خارجه کلیات لایحه انتشار اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه به رای گذاشته شد و مورد تصویب قرار گرفت.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 4 بهمن 63، ص 2
2. جمهوری اسلامی، 4 بهمن 63، ص 12
3. کیهان، 4 بهمن  63، ص 3
4. اطلاعات، 4 بهمن 63، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول