چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش از طریق بازیهای آموزشی رایانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان تیزهوش پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر تهران که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر انتقادی و خلاقیت تورنس بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد (P<0/01). در نتیجه، فرضیههای پژوهش تائید شدند. یعنی استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای در مقایسه با روش سنتی بر مهارتهای تفکر انتقادی و افزایش خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری در هر چهار مؤلفه خلاقیت تفاوت معنیداری را بین دو گروه نشان میدهد (P<0/01). در هر چهار مؤلفه میزان میانگین پسآزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود کهاین نشان میدهد استفاده از بازیهای آموزشی رایانهای در افزایش مؤلفههای خلاقیت نسبت به روش سنتی بهتر بوده است.
کلیدواژه ها: بازی آموزشی رایانهای؛ خلاقیت؛ مهارتهای تفکر انتقادی؛ دانشآموزان تیزهوش
نویسندگان:
رحیم مرادی: دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
داریوش نوروزی: دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 2، تابستان 1395.