چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر هویت فرهنگی دانشجویان است.از میان شبکههای اجتماعی موبایلی، دو شبکه وایبر و واتسآپ انتخابو تأثیر استفاده از آنها بر زبان، دیانت، پوشش، رفتار اجتماعی و اخلاق کاربران بررسی شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بودند که از بین ایشان 218 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به آزمون فرضیههای پژوهش اقدام گردید که مطابق نتایج بهدستآمده، تمامی فرضیههای پژوهش تأیید و مشخص شداستفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر ابعاد مختلف هویت فرهنگی شامل زبان، دیانت، پوشش، رفتار اجتماعی و اخلاق کاربران تأثیر مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژه ها: هویت فرهنگی؛ شبکههای اجتماعی موبایلی؛ وایبر؛ واتسآپ؛ دانشجویان
نویسندگان:
سیاوش صلواتیان: دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا وسیما
مهدی دولتخواه: دانش آموحته مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
دو فصلنامه رسانه و فرهنگ - دوره 7، شماره 13، بهار و تابستان 1396.