چکیده
در سالهای اخیر، عرضهی نیروی کار تحصیلکرده به بازار کار ایران افزایش چشمگیری یافته و این تحول سبب بروز مازاد تحصیلات شده است. عبارت مازاد تحصیلات به این مفهوم است که فرد، دارای تحصیلاتی بیشتر از آن مقداری است که شغل وی به آن نیاز دارد. در این پژوهش میزان شیوع و اثر این پدیده بر دستمزد نیروی کار در ایران بررسی میشود. تعداد سالهای تحصیل موردنیاز برای انجام هر شغل، با استفاده از معیار تطبیق تحقق یافته، تعیینشده و افراد در سه گروه دارای تحصیلات متناسب، دارای مازاد تحصیلات و دارای کسری تحصیلات، طبقهبندی میشوند. سالهای تحصیل بیشتر، تجربهی کاری کمتر، مرد بودن و اشتغال در بخش خصوصی، منجر به افزایش احتمال دارای مازاد تحصیلات بودن میشوند. اثر دستمزدی رابطهی بین تحصیلات و شغل افراد، با استفاده از روش دانکن و هافمن بررسی میشود. نتایج حاصل از روش دانکن و هافمن، حاکی از وجود رابطهی مستقیم و معنادار میان سالهای تحصیل متناسب برای انجام هر شغل و دریافتی ماهیانه افراد است؛ درحالیکه بازدهی سالهای مازاد و کسری تحصیلات، معنادار نیست.
کلیدواژه ها: سالهای تحصیل؛ عدم تطبیق؛ مازاد تحصیلات؛ دریافتی؛ معادلهی دستمزد مینسر
نویسندگان:
غلامرضا کشاورز: دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف
محمد امین جواهری: دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه آدم اسمیت
فصلنامه تحقیقات اقتصادی - دوره 52، شماره 2، تابستان 1396.