اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گرامیداشت عید قربان در ترکمنستان+تصاویر

عید سعید قربان در ترکمنستان ساعتی پیش با اقامه نماز جماعت عید قربان در تمامی مساجد این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

گرامیداشت عید قربان در ترکمنستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، عید سعید قربان در ترکمنستان ساعتی پیش با اقامه نماز جماعت عید قربان در تمامی مساجد این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

سپس آئین‌های عید سعید قربان با ذبح حیوانات قربانی در محل خرید و فروش و ذبح قربانی در محلات تعیین شده در «عشق‌آباد» و حومه آن آغاز شد.

ساکنان شهر عشق‌آباد به این مناطق رفته و حیوان دلخواه خود را با قیمت‌های مناسبت خریداری و در شرایط کاملا بهداشتی ذبح کردند.

جشن مردمی و اجتماعی نیز در پارک‌ها و مکان‌های عمومی در شهر عشق‌آباد با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و قرائت پیام تبریک «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت عید قربان برگزار شده به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت.

یکی از آداب و رسوم مردم مسلمان ترکمنستان در ایام عید قربان علاوه بر قربانی کردن و پختن شیرینی برگزاری بازی‌های محلی در این کشور است.

در روزهای ایام عید قربان انجام بازی‌های محلی و تاب‌بازی در میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از آئین‌‌های سنتی مردم این کشور است که همه ساله در سطح دولتی و مردمی به صورت گسترده در نقاط مختلف ترکمنستان برگزار می‌‏شود.

تاب‌بازی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از بازی‌های مخصوص ایام عید قربان در بین اقوام ترکمن مرسوم بوده و آنان بر این باورند که با تاب‌خوردن گناهان افراد ریخته و به این ترتیب آنان از هرگونه آلودگی پاک و مبرا خواهند شد.

شهرداری هر شهر در کلیه شهرهای ترکمنستان از جمله در عشق‏‌آباد تاب‏‌های بلند به ارتفاع حدود 10 متر نصب کرده و این محل به شلوغترین محل در روزهای عید سعید قربان تبدیل شدند.

در ترکمنستان به عید قربان «قربان بایرام» می‌گویند، نماز «بایرام نامازی» را در روز اول عید سعید قربان در کلیه مساجد ترکمنستان اقامه و سپس مسلمانان این کشور گوسفند، بز، گوساله یا شتر قربانی می‌کنند.

عید قربان پس از عید سعید فطر بزرگ‌ترین عید ملی و مذهبی کشور ترکمنستان به شمار می‌رود.

مردم این کشور از چند روز قبل خود را برای استقبال از این عید بزرگ آماده می‌کنند، خانه‌تکانی، پختن شیرینی و غذاهای سنتی و همچنین چراغانی خیابان‌ها در روزهای قبل از عید از جمله کارهایی است که با شور و شوق خاصی صورت می‌گیرد.

در روز اول عید مردان خانواده در نماز عید قربان شرکت کرده و پس از ادای مراسم قربانی به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و در این روز هر فردی که به دیدن فرد دیگری می‌رود برای وی هدیه‌ای به همراه دارد زیرا آنان بر این باورند که این دید و بازدیدها می‌تواند نقش مهمی در استحکام روابط خانوادگی و همچنین رفع کدورت‌ها میان افراد ایفا کند.

مردم کشور ترکمنستان یا به عبارت دیگر ترکمن‌ها از جمله اقوامی هستند که پایبندی آنان به سنت‌ها و رسوم کهن زبانزد است.

افرادی که در روز عید حیوانی را قربانی می‌کنند، مهمانی بزرگی برگزار کرده و از اقوام و خویشاوندان خود برای حضور در این مهمانی دعوت می‌کنند.

آنان همانند نوروز سفره‌های خاصی را برای عید قربان تدارک می‌بینند و شیرینی، گوشت قربانی، میوه، سبزیجات، میوه خشک، تنقلات باید سر این سفره گذاشته شود.

با صدور فرمان رئیس جمهور ترکمنستان  2 تا 4 ماه سپتامبر در این کشور به مناسبت عید سعید قربان تعطیل عمومی اعلام شده است.

اکثریت مردم ترکمنستان که جمیعت آن بالغ بر 6 میلیون نفر است، مسلمان و اهل سنت هستند و مرم این کشور جشن و آئین‌های مذهبی و دینی به خصوص عید سعید فطر و قربان را با اقامه جماعت نماز عید، با شکوه خاصی برپا می‌کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول