اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اهداف سفر وزیر عربستانی به لبنان بلافاصله پس از سفر دیپلمات ایرانی

وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس با اختلافی دو روزه از معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان وارد لبنان شد و برخی تحلیلگران معتقدند از جمله اهداف مهم سفر وی مقابله با نفوذ ایران در لبنان و منطقه است.

اهداف سفر وزیر عربستانی به لبنان بلافاصله پس از سفر دیپلمات ایرانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان هفته گذشته (دوشنبه 30 مرداد) سفری به لبنان داشت و با مقامات مختلف این کشور دیدار کرد؛ به محض اتمام سفر وی، «ثامر السبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس (چهارشنبه 1 شهریور)  وارد بیروت شد.

وبگاه «النشره» در گزارشی در این باره نوشت: همزمانی سفر السبهان و هیأت ایرانی به بیروت تصادفی نبود، سفر السبهان که از قبل مشخص شده بود، جدای از سیاست‌های عربستان در منطقه و مقابله با نفوذ ایران نبود.

محافل دیپلماتیک عربی دلایل سفر السبهان را در موارد زیر خلاصه می‌کنند:

اول: وضعیت نامعلوم سوریه، علامت‌ سوال‌های بسیاری پیرامون نقش عربستان در همراه شدن با نتایجی که این 6 سال (جنگ علیه سوریه) داشته، ایجاد کرد خصوصا اینکه اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان با ابقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در قدرت موافقت کرده است؛ این وضعیت نامعلوم گویا اشاره‌ و تاکیدی بر آنچه ایران درباره تحقق پیروزی در سوریه می‌گوید، بود و اینکه امور به سمت تسلیم در مقابل نفوذ ایران در سوریه پیش رفته است و این همان چیزی است که السبهان در دیدار با تمام شخصیت‌های لبنانی به دنبال نفی آن است.

دوم: محافل دیپلماتیک بر وضوح سیاست عربستان درباره وضعیت سوریه و نتایج آن بر لبنان متفقند و عربستان آشکارا گفته که باید در مقابل نفوذ ایران در بیشتر از یک میدان عربی خصوصا در یمن، عراق و سوریه ایستاد و در مقابل تسلط حزب‌الله بر لبنان تسلیم نشد؛ عربستان در ادامه از لبنانی‌ها خواست این موضع ریاض را تأویل و تفسیر نکنند و مانند یک پوشش مناسب که می‌توان  تمام نتایج مربوط به انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور ، تشکیل دولت حزب‌الله و عقب‌نشینی در مقابل این جنبش به این بهانه که موازنه قدرت منطقه‌ای به نفع ایران شده را به آن ارتباط ندهند.

سوم: منابع دیپلماتیک اعلام کردند عربستان از طرف‌های مختلف در لبنان خواسته در دولت مشارکت داشته باشند و به موازات پنهان نشدن پشت موضع وهمی عربستان مبنی بر عقب‌نشینی در مقابل ایران، به مسئولیت‌های خود عمل کنند تا حزب‌الله موفق نشود بر بخش بیشتری از تصمیم‌گیری در لبنان مسلط شود؛ حمایت عربستان از نبرد ارتش لبنان در ارتفاعات «القاع» از همین موضع بود؛ نبردی که سازمان نظامی لبنان، مستقل بودن تصمیم را اثبات کرد و هم‌چنین ثابت کرد قادر به عدم تحقق میل ایران و حزب‌الله در محدود کردن نقش ارتش است.

چهارم: تعمیم فضای پیروزی برای حزب‌الله باید تحت هر بهانه‌ای متوقف شود و نباید برای توجیه گزینه‌های سیاسی در تیم در رأس دولت لبنان استفاده شود؛ عربستان تلاش دارد در مرحله آینده برای بازگرداندن آمادگی سیاسی لبنان برای همراه شدن با تحولات منطقه متمرکز شود و اینها تحولاتی است که در راستای منفعت ایران نیست، از جمله آنها تعمیق ارتباط‌ها و  تماس‌های آمریکایی-سعودی بر روی برخی پرونده‌ها از جمله سوریه از زاویه محدود کردن نفوذ ایران در این کشور است ؛ موضوعی که روس‌ها برخی گام‌های آن را در مرز با اسرائیل برداشته‌اند و آمریکایی‌ها با ایجاد مناطق حائل در مرزهای اردن-سوریه و اردن-عراق تکمیلش خواهند کرد.

خلاصه مطلب آنکه سفر وزیر سعودی به لبنان، با هدف نشان دادن نوعی توازن در مقابل نفوذ ایران در لبنان و محکم کردن صحنه داخلی صورت گرفت.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول