اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

عبده‌تبریزی در مناظره بررسی عملکرد اقتصادی دولت:

دولت روحانی در زمینه اقتصادی می‌توانست بهتر عمل کند/وضعیت نظام بانکی ما بسیار بد است

مشاور وزیر مسکن و استاد دانشگاه در مناظره بررسی عملکرد اقتصادی دولت بیان کرد: نمی‌توان گفت در این دولت کار بزرگی صورت نگرفته البته روحانی قطعا می‌توانست بهتر عمل کند.

دولت روحانی در زمینه اقتصادی می‌توانست بهتر عمل کند/وضعیت نظام بانکی ما بسیار بد است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر مسکن و استاد دانشگاه در مناظره بررسی عملکرد اقتصادی دولت در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: زمانی که روحانی دولت را تحویل گرفت بی ثباتی اقتصادی وجود داشت، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی وضعیت بسیار بدی داشتند، تورم بالای 40 درصد بود و بیکاری وجود داشت البته این مشکلات هنوز هم وجود دارد ولی چرا در گذشته به این مشکلات نقدی نمی‌شد ولی امروز انتظار دارند که دولت تمام این مشکلات را حل کند؟

وی افزود: بدون ادامه برنامه‌ای که این دولت آن را شروع کرده در اقتصاد موفق نمی‌شویم، این دولت اصلا قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست نمی‌توان گفت در این دولت کار بزرگی صورت نگرفته، البته روحانی قطعا می‌توانست بهتر عمل کند.

عبده‌تبریزی اظهار داشت: روحانی یک ویرانه را تحویل گرفت و نگهداری مملکت در این شرایط کار بزرگی است، اگر دولت قبل دو سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد تورم بالای 1500 می‌شد و این دولت توانست شتاب افزایش تورم را کنترل کند. یک ویرانه را در مدت کوتاهی نمی‌شود درست کرد، ما هنوز هم یکسری خرابی‌ها را می‌گوییم تقصیر رژیم پهلوی است.

مشاور وزیر مسکن ادامه داد: اگر برجام نبود وضعیت فروش نفت هم به این صورت نمی‌شد، کارخانه ارج چندین سال است که تعطیل شده و در این دولت چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی اضافه کرد: اگر سیاست دولت اصلاحات را ادامه می‌دادیم امروز درآمد سرانه مردم 60 درصد بالاتر بود، قرار بود در سال 1404 طبق چشم انداز بالاترین موقعیت را داشته باشیم ولی با عملکرد دولت قبل این تا آن زمان ممکن نیست.

عبده‌تبریزی ضمن انتقاد از اجرای سیاست پرداخت یارانه‌ها گفت: کجای دنیا دولت به مردم پول می‌دهد؟ یارانه باعث تورم شد و بازهم برخی نامزدها می‌گویند آن را سه برابر می‌کنیم، آخوندی در مجلس نگفت مسکن مهر طرح من بوده اگر این حرف درست باشد من گردنم را می‌زنم.

عبده تبریزی اضافه کرد: کار در اقتصاد ایران بسیار دشوار است و نیاز دارد همه قوا کمک کنند که از فضای موجود بیرون برویم. دولت دهم 0.4 رشد ایجاد کرده و تقریبا هیچ شغلی نتوانسته ایجاد کند و طبیعی است که در چنین وضعیتی ادامه کار بسیار دشوار باشد و همین مسائل باعث شده که رشدی که در سال‌های اخیر داشتیم به چشم نیاید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه یک ویرانی را بتوان در مدت کوتاهی درست کرد ممکن نیست و زمان لازم است تا بتوانیم یکسری از مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم. رشدی که در رابطه با فروش نفت وجود داشت خود به خود ایجاد نشده است. اگر برجام نبود این رشد هم وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ سرانه شهری ما برای سال 86 و بالاترین سرانه روستایی برای سال 85 است و کسی نیست که بپرسد پول‌هایی که در این سال‌ها بدست آمده کجا رفته است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: حرفی که آقای آخوندی در مجلس زمان گرفتن رای اعتماد زد این بود که مسکن مهر را قبول ندارد ولی چون تعهد دولت قبل است آن را انجام می‌دهیم.

وی افزود: درصد بالایی از مسکن مهر در دولت یازدهم به مردم تحویل داده شده است و اینطور نیست که در رابطه با مسکن مهر کاری صورت نگرفته باشد.

عبده تبریزی تاکید کرد: ما سالانه چیزی حدود 700 هزار ازدواج داریم و مسلما این زوج‌ها به مسکن نیاز دارند. در دولت قبل فردی پیدا شد که گفت اگر وام مسکن بدهید در کشور تورم ایجاد می‌شود و به همین دلیل پرداخت وام مسکن قطع شد.

وی گفت: امروز بخش سیمان ما توافق کردند که کمتر تولید کنند و اگر کارخانه‌ها تعطیل می‌شود به دلیل این است که عده‌ای آنها را فقط با شعار ایجاد کردند و آینده‌نگری در آن وجود نداشته است و به همین دلیل است که امروز شاهد تعطیلی برخی از آنها هستیم.

عبده تبریزی یادآور شد: امروز وضع ما عالی نیست ولی بهتر از 4 سال پیش است و ادامه دولت فعلی قطعا می‌تواند ما را در مسیر توسعه بهتر به پیش ببرد.

وی ضمن تایید بد بودن اوضاع نظام بانکی کشور گفت: وضعیت نظام بانکی ما بسیار بد است و این مساله این دولت و آن دولت هم ندارد و برای رفع این مشکل نیاز است که یک تلاش همگانی صورت گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول